Korrfel är förstås alltid olyckliga, men att de skulle bero på någon slags bristande intresse för saken är en gammal tröttsam myt som det är dags att avliva.
Nya Drakar och Demoner är korrläst i flera omgångar, före och efter layout, av kunniga och professionella korrekturläsare och redaktörer, samt tusentals backers.
Ändå slinker ett och annat korrekturfel igenom. Varför är det så? Den enkla förklaringen är att rollspelstext är komplex, och det sker mycket redigering under arbetets gång då regler och äventyr bearbetas gång på gång under speltest. Därför är risken stor att nya fel smyger in i text som redan är korrekturläst. Ju mer ett spel testas och bearbetas, desto större är den risken. Vi korrläser förstås på nytt när en text har reviderats, men att helt undvika korrfel till 100,00 % är helt enkelt väldigt svårt.
Jag vill ändå påstå att antalet korrfel i nya DoD är mycket litet. Några "felstavningar" är det heller inte frågan om här - de punkter som listas här ovan är ett saknat parentestecken, ett saknat "är" på ett ställe, och ett ställe där det står "svärdet" fast vapnet det syftar på har ändrats till en hammare. I ett spel på 240 sidor. Olyckligt, men absolut inget som påverkar spelbarheten.
Det sista som listas på här ovan (sid 20 i Äventyrsboken) är inget fel vad jag kan se?
Så rubriken "en massa felstavningar" är rejält missvisande.