Det är helt bisarrt att allt textutkast som behövs för speltest av reglerna måste korrläsas.
Det beror väl helt och hållet på omständigheterna?
Jag är säker på att Fria Ligan har kört en massa intern speltestning där suttit på kontoret och spelat (i alla fall hoppas jag det, för det låter som en stor del av nöjet med att ha ett rollspelsmakarföretag =D) där de säkert inte hade något korrat. Kanske inte ens reglerna ordentlgit nedskrivna utan just bara stolpar som nämnts innan. Och detta i åtskillga vändor mer med och mer färdig test.
Sen kanske de rent av har tagit in lite externa speltestare via olika kanaler. Antagligen både spelare som fått spela med en av ligan som spelledare, men kanske även helt fristående grupper som fått ett regelpaket (viktigt för att se om någon som läser reglerna för första gången fattar vad tusan det står). Här kanske man vill göra lite grundläggade korr bara för att se till att man inte råkat hacka upp hela stycken i fel följd och sånt.
Även där sker det antagligen i flera vändor, och texten utvecklas allt eftersom.
Men sen kommer vi ditt Fria Ligan är (Eller var) där det är dags att skicka ut reglerna till alla backers. Här är ju inte speltest det enda syftet längre. Det är nog bara en bråkdel av alla backers som faktiskt _speltestar_ spelet. Sen ytterlgiare en bunt som läser igenom det och har åsikter/feedback om vad de inte gillar. Och sen en hel jäkla massa personer som bara kommer kolla igenom PDF:en och inte kommer bidra med något feedback alls.
Fast de där sista kommer ju fortfarande ha åsikter! Deras intryck av DoD-PDF:en kommer påverka deras villighet att hoppa på andra FL-kickstarters. Och även om de inte skickar feedback till Fria Ligan kommer de antaglige prata med sina vänner och sitt spelgäng. Jag kan absolut förstå att Fria Ligan vill ge ett gott intryck här! Alltså finns det plötsligt ett stort behov av att korra allting innan man skickar ut det.
Samtidigt... det är först nu systemet _verkligen_ kommer testas! Hur mycket speltester FL än gjort innan kommer folk ny börja slita och bända i systemet, powergamers kommer powergamea, minmaxers kommer minmaxa, regeladvokater kommer advokata. Det kommer helt plötsligt strömma in massor av mer feedback än vad Ligan kunde få fram under sina egna speltest, och det vore ju väldigt sorgligt om de inte tog det tillfället att implementera potentiella förbättringar.
Så regeltexter skrivs om. En ny PDF är redo att skickas ut. Men FL måste fortfarande tänka på att göra ett gott intryck! Alltså mer korrläsning...
Och även om man tog bort behovet av att göra ett gott intryck från evkationen; inte tusan skulle jag orka fläsa igenom samma feedback om samma trettio stavfel upprepade om och om och om igen från 300 pers. jag skulle nog hellre läggain ännu en korrunda för att försöka dra ner på sån feedback så vi kan fokusera på om det är någon regel som inte funkar.
Så även om jag håller med Rikard om att man inte behöver korra inför ett (Vanligt) speltest, så har jag inga som helst problem att förstå varför ligan pratar om att korra och speltesta i flera rundor.
Möjligen finns det andra sätt att lösa det på. MCDM verkar exempelvis jobba med en form av "öppen speltestning" där skillnaden är att där får folk aktivt gå in och anmäla sig för att ta del av speltestningen (jag vet inte om det finns några begränsningar), och de har personal dedikerad för att bara jobba med den här typen av testning och input-samling.
Det innebär i praktiken att vem som helst kan komma åt och läsa igenom allting, men genom att de aktivt måste anmäla sig så går det att göra lite tydligare att de inte kan förvänta sig perfektion.
Men det bygger ju helt och hållet på vad man har resuser till (både vad gäller personal, kompetens, teknik, och vilja).