Nej. Det finns inget som säger att vi måste flumma runt som smutsiga hippies och dela berättaransvar och annat smutsig byk.
Employing a Fortune mechanic (dice, cards, etc) prior to fully describing the specific actions of, physical placement of, and communication among characters.
Det är fully som är viktigt. Vi kan beskriva massa grejer och ha det skoj, men det finns bra skit att göra på andra sidan tärningarna rullat. Om det
bara handlar om beskrivning så är det FitM utan tänder. Om det är regelmekanik inblandat så är det FitM med tänder.
Jämför med Fortune in the End där vi först rullar
efter en beskrivning och tärningarna avgör om beskrivningen gav effekt eller ej.
Ex FitM utan tänder:
Jag (inledande beskrivning): Ok jag dödar orken med min kniv.
Jag (slumpgrejen): Yeah!
Jag (avslutande beskrivning): Ok, jag kastar mig fram, hugger honom i ryggen när han försöker fly ut genom fönstret.
Ex FitM med tänder:
Jag (inledande beskrivning): Ok jag dödar orken med min kniv.
Jag (slumpgrejen): Skit!
Jag (avslutande beskrivning): Ok, han hinner precis ut genom fönstret. Men jag kastar mig efter. (betalar en poäng för akrobatik) och (slår tärning: yeah!!!) skär halsen av honom!
Ex FitM med tänder med massa beskrivning innan tärningen:
Jag (inledande beskrivning): Ok, jag kastar mig över orken och skär halsen av honom innan han hinner ut genom fönstret! Såhär (står upp och visar, hugghugghugg!!!)
SL: Ok, du kastar dig över honom, men han böjer sig fram och kastar av dig, du flyger in i väggen och ser orken kasta sig ut genom fönstret.
Jag: Ok, (betalar en poäng för kvickhet). Inte så snabbt! Jag greppar hans fot när han är på väg ut och skär av hans hälsenor!
Jag: Slår! Skit!!!
SL: Ok du greppar hans fötter, men du tappar dolken och ni faller tillsammans ut genom fönstret.
Jag: Ok sista kvickhetspoängen nu! Jag håller honom neråt i fallet, så vi landar med hans huvud i backen! Såhär (ställer sig upp och visar!!!)
SL: Sluta, vad tror du det här är? Ett lajv eller?
Jag: Förlåt. Slår. Yeah!!!!
SL: Med ett knak och ett stön landar ni på backen, orken bryter nacken och....
(OBS! Det behöver inte vara så att varje poäng spenderad, eller varje mekanisk grej, skall leda till mer berättande. Men jag lät det vara så nu. Det kan bara vara ett omslag, eller förändring av resultatet också.)
Och sist men inte minst:
Ex FitE:
Jag (beskrivning): Ok, jag drar min dolk och kastar mig över orken! Hackhackhack! Dödödö!
SL: Ok du misslyckades. Nästa på initiativlistan.