Nekromanti Forumets mörka sida - Om forumets rövslickeri!!

Balderk

Swashbuckler
Re: tyder mitt språk ännu en gång.

Okej. Förresten så kanske du vill läsa mitt tidigare svar på dig en gång till. Kände att jag använde en lite för elak ton i det (Ja, det var innan jag läste det här).

/Balderk

Troberg

Sinister eater
Gjorde jag med Funkus i början också.Sedan blev det gräl här lite fel ordval där.Då bytte jag profil eftersom jag skämdes.
Kommer därimot fortsätta att bete mig bra med Lord R och jag klagade bara på lite saker i det här inlägget.
Ska jag vara ärlig så har jag flera gånger när jag läst Lord Renisis-inlägg reagerat och tänkt "Han har nog något vettigt att säga, men han säger det på ett sätt som man bara blir irriterad på. Ingen kommer att se vad han menar.".

Det kanske hade varit vettigt att inte hålla en så aggresivt antagonistisk attityd? Visst är det roligare när folk faktiskt lyssnar på vad man säger?

Vindhand

Myrmidon
tsk..

Om en profil över 1000 inlägg kan skriva nästan vadsomhelst medans grisodlaren med 6 inlägg blir bannad om han skriver "himlans banan ätare" eller liknande.

Att någon skulle ta mig mer på allvar för att jag skrivit mycket har jag inte märkt något av.

Om något är det snarast tvärtom. Folk är i allmänhet något snällare mot nybörjare. Inte i Eonforumet kanske... men dess stämning är ju något unik...

Balderk

Swashbuckler
Re: Om forumets rövslickeri (Edit)

eller hur!
Nej det tycker jag inte. En veteran på forumet borde i allra högsta grad mätas i hur mycket tid han spenderat på forumet och inte hans kunskaper om att skapa rollspel osv. En rollspelsveteran däremot ska antingen ha spelat länge eller ha spellett länge. Spelledarveteranen bör ha de kunskaper du skriver om. man måste skilja på begreppen imo.

/Balderk, OT, tyvärr

Helmgast
Snälla veteraner?

Det värsta av allt är att dom kallar det konstruktiv kritik.vadå konstruktivt med att skriva "STAVA RÄTT" eller "SÖK" Den som skriver ett sånt inlägg där han klagar på folk kan väll bemöda sitt feta arsle att skriva hur man ska bli bättre en att bara klaga eller?
Exempel på snälla "veteraner"
Yassilus,Rising,Arvidos,Krille,Ripperdoc,Vitulv,DAKRilla,o många mer små solstrålar.
Här följer lite inlägg av gurun:
Ett, tu, tre.

Balderk

Swashbuckler
Re: tsk..

Om något är det snarast tvärtom. Folk är i allmänhet något snällare mot nybörjare. Inte i Eonforumet kanske... men dess stämning är ju något unik...
Ja, jag håller med. Och det är nog där problemet ligger. Jag tror att många användare på eonforumet bara hänger där och ingen annanstans. Då skapas det ju som en liten ö där som är avskärmad från resten av forumets stämning (kan jag tänka mig i alla fall). Men faktum är ju att om man känner till personen ifråga, läst hans debatter med andra och kanske debatterat med honom själv då kan man ju ta ut svängarna mer än om det är en användare man aldrig sett förut (och dessutom ser att han är ny).

-Balderk

Lord Renisis

Warrior
Re: Snälla veteraner?

Följande PM som han skickatt till mig när han bemödatt sig att skriva det:
PM1

"Finns det någon information om följande folkslag i boken.
Vikingar,Mongoler,Araber o sånt? "

Det finns lite information om araber och muslimer i modulen Geografica. Vikingar är utdöda sedan 150 år, och mongolerna är en halv kontinent bort. Modulen kan laddas ner gratis.

"Kan man spela älva?"

Ja, men det är läbbans svårt. Älvafolk har totalt skev tidsuppfattning, och är så främmande att de passar bäst som spelledarpersoner.

"Kan man spela tomte?"

Det finns inga direkta tomtar i västmarkisk folklore, men ett par väsen är hyfsat lika. De är om möjligt ännu svårare att spela än vanliga älvafolk, i och med att de sticker ut från mängden och håller sig vid en och samma gård hela tiden.

"Är en Mongol en bra introduktions RP?"

Med stor sannolikhet inte. Han är minst en halv kontintent fel, förstår förmodligen inte språket, har inte någon som helst kontakt med sin familj eller klan, sticker ut från mängden, och har snudd på skottpengar på sig. Glöm inte att mongolerna just nu hotar att gå över Donau och välla in över Europa. Näst efter vikingarna (som slutade komma för 150 år sedan) och moorerna (som finns i Spanien) så är mongolerna det närmaste man kan komma till Guds gissel.
-Krille

Ungefär 3 så långa PM har han skrivit till mig fast ingen tvinga han.Det tycker jag är übersnällt.

Quadrante

Grisbonde
Re: Om forumets rövslickeri (Edit)

Du får gärna utveckla lite vad du menar..

(vad jag syftade på var att det är svårt att mäta kunskapsnivån/forum erfarenheten av att se hur många inlägg någon har.Det finns nog många som bara läser och sällan svarar, lägger in egna trådar)

ClaesFredrik

Veteran
Håller med...

Koboldjägaren, Koboldjagaren samt Claes Fredrik håller med... Ju fler inlägg dessto större rätt till OT verkar gälla.

Tänkte bara avsluta med ett visdomsord:
Där dumhet och grundlighet möts uppstår administration...

Vindhand

Myrmidon
Kanske andelen som räknas?

Med 1000 inlägg varav 10 OT-inlägg är man 99% on topic. Med 10 inlägg varav 10 OT-inlägg är man inte on topic alls :gremgrin:.

Wyldstorm

Swordsman
Du har generellt rätt, men uttrycker dig som om du ville skapa nån slags självuppfyllande profetia.
Med tanke på att människor är flockdjur & de flesta forum belönar antal inlägg, så vettifasen hur annan känsla skulle kunna uppstå...
Klia-varann-på-ryggen (även kännt vid analfixerade namn) är ett väl beprövat koncept som oftast används att avgöra social rang, stör nu inte nåns illusioner genom att påpeka systemets svagheter. :gremsmirk:

Mitt tips är att skita i vad miffon tycker & läsa det som är värt att läsa...
Nog för att det börjar bli lite av en konst att selektivt "lyssna" & ignorera folk effektivt, men man kan ju inte begära allt här i världen...

Om inte annat så får man uppleva lite av känslan guldvaskare måste känna.

ripperdoc

Myrmidon
Ett förhoppningsvis ganska kort inlägg, eftersom risken är stor att jag säger ungefär samma saker som andra. Jag tror dock det är viktigt att fler administratörer svarar, då vi egentligen är de som skall ta åt oss av kritik som denna.

För det första är det olyckligt att tonläget ditt inlägg är så aggressivt. Jag förstår att det blev så om du var arg, men jag tror att det solkade ned ditt budskap rätt rejält, som jag annars tycker verkar tänkvärt (som alla gånger tidigare denna typ av kritik framförts).

Det är inte många personer som klagar på stämningen på forumen, det kan bara konstateras. Men den frågan du tar upp gäller oavsett, och det är egentligen hur mycket OT som tillåts, eller snarare, hur liberalt forumen modereras.

Jag, som de flesta andra administratörer och moderatorer (om inte alla?) vill verkligen inte se att vanliga användare varnar och klagar. Det kan inte göra annat än att sänka stämningen på forumen. Jag uppmanar alla att använda knappen "Meddela moderator". Jag kommer inte tveka att vidta åtgärder mot användare som konsekvent varnar folk i forumen snarare än via PM eller moderator.

Gällande OT. Jag tycker definitivt att OT ska tillåtas, men det finns en gräns, även om den inte är särskilt klar. Mängden OT som tillåts beror på olika orsaker och jag kan bredvilligt erkänna att det inte finns någon standard, alltså kan man inte garantera att alla dras över samma kam. I forum med lägre inläggstryck kommer toleransen mot OT vara större. Toleransen är även större i forum med "erkänd OT-karaktär" (exempelvis Rollspelsforumet). Detta bör vi IMHO inte ändra på, det skulle inte tjäna något till. Men användarna måste veta att det som funkar på Rollspelsforumet inte alls behöver funka i Eon-forumet.

Sedan lite allmänna förmanande ord. Att ha flera användare är vi som administratörer mot, och vi rekommenderar alla att hålla sig till endast en användare. Det är förvirrande och det kan ge misstankar om "orent mjöl i påsen" :gremsmirk: Nu säger du att Funkus är nedlagd och Renisis tagit över. Låt det bara förbli så, så är jag nöjd. Vi kan ta bort gamla användare om man helt vill slippa tidigare registreringar.

Att skriva den typen av OT-inlägg som du som både Farbor Funkus och Lord Renisis gjort, ex. här, är inte heller något vi välkomnar. Det kan gå an en gång, men det tillför aldrig något till rollspelshobbyn, som väl både du och jag vill främja? Ser jag samma typ av lösryckta OT-inlägg på de forum jag modererar aktivt kommer jag att ge samma varning. Även om jag känner inläggsförfattaren :gremgrin:

/RipperDoc

Feuflux

omjonasson.se
Re: Håller med...

Koboldjägaren, Koboldjagaren samt Claes Fredrik håller med... Ju fler inlägg dessto större rätt till OT verkar gälla.

Woaw, hur vet du att de där andra killarna håller med dig? :gremwink:

Jag tål mer OT från gamla rävar pga:
1. Fler OT från personer med fler inlägg ger samma %-halt OT.
2. Personer man snackar med i vrålrutan (eller annat ställe utanför forumet) och man känner tål man OT-inlägg ifrån på ett annat sätt. Man vet att personen har sagt massa vettiga saker och kan då tåla OT på ett annat sätt.

Om "Ovane Orvar" (som jag knappt sett till alls innan) skriver OT-inlägg i en annars seriös tråd kommer jag bli mer irriterad än om "Rutinerade Rolf" (som jag läst högvis med intressanta inlägg av) gör det. Som man har bäddat förr i tiden får man ligga verkar gälla...

Det här är det överlägsnast trevligaste forumet jag sett (inte sett så många dock...), lyckas jag missa alla gnäll-på-folk-trådar eller? Ja visst ja, hänger inte på Eon-forumet. :gremwink:
Tycker du folk här är påfrestande, gå då till www.idg.se och klicka fram till diskussionen under valfri artikel om datasäkerhet. Där brukar folk gå berserkargång...

Jag kanske har fel och det finns säkert undantag, men jag tycker det verkar som om folk här bemöts på de sätt de förtjänar på grund av sina tidigare inlägg.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Kanske andelen som räknas?

Helt rätt! Man måste förstås ge nybörjarna en viss buffert, eftersom de inte nödvändigtvis vet hur man beter sig på de här forumen, men det du säger om andelen är helt sant.

/RipperDoc

seinet

Swashbuckler
Re: tsk..

Alltså bör vi införa ett script som gör att för vart annat inlägg man skriver på Eon-forumet så måste man skriva minst ett inlägg på något annat forum för att "hjälpa dem" med att bli aktiva på övriga forumt :gremgrin: :gremlaugh:

/Seinet Wintermute - Är trött men sitter ändå och försöker vara rolig (dålig kombination)

Greymourn

Swordsman
Allt är Storugglas fel...

... kika igenom valfri längre tråd i ex. Rollsepels forumet eller WRNU... För eller senare kommer en OT-kommentar från Ugglan (och för den delen många andra, men Ugglan känns som the obvious choice) som får de flesta av oss att kikna av skratt... Jag kan lova att det fins gott om "nybörjar" OT som är försök att vara roligt på samma sätt men bara blir konstigt... Kan i vanlig ordning inte ge några exempel men...