Re: Ambulerande tält - Roligt eller stötande?
Det är ungefär som att säga att vi inte kan "bevisa" evolutionsteorin, för vi kan inte resa bakåt i tiden. Nej, det kanske vi inte kan, men det finns tillräckligt starka indicier på att evolutionsteorin stämmer, och inga alls att dogmen kring kreationismen stämmer.
Ungefär som att det inte finns några vetenskapliga indicier alls på existensen av en "fri vilja"; men däremot en hel del individer som tyder på ett deterministiskt universum. Den "tredje kraft" du talar om finns det liksom inga belägg alls för utöver att man "tycker att det känns så". Ungefär som att kristna tycker att det känns som att det måste finnas en gud.
Jag "väljer" utifrån vana och bekvämlighet och ett antal andra faktorer. Varje gång jag knyter min sko så kunde jag inte ha valt en annan sko att börja med - inte på badnivån.
På den medvetna nivån - som vetenskapen visat egentligen bara handlar om efterhandsförklaringar, besluten är redan tagna - upplever jag ju att jag gör en avvägning. Hade jag haft andra upplevelser innan så hade jag valt en annan fot att börja med, men nu har jag inte det - utan att ändra på förutsättningarna ändrar man inte vilken sko jag börjar med.
För återigen är du inne på religiös argumentation: "Men hur kan allt det här uppstått av en SLUMP!? Det MÅSTE finnas en gud som bestämt alltihop".
Felaktig logik, som fortfarande utgår från en vilja som är fri från "programmeringen".Troberg said:Nej, även utan en gud så finns det anledning att göra saker. Däremot, om man inte har något val, så finns det ingen anledning att försöka, eftersom man inte kan ändra något, resultatet blir detsamma oavsett om man försöker eller inte. Enkel logik.
"Were you there?" Återigen använder du samma argument som dogmatiska kristna.Troberg said:Problemet är bara, ungefär som med den icke-euklidiska geometrin, att vi inte kan bevisa vad som är rätt, eftersom vi inte kan kliva ut ur systemet och betrakta det utifrån.
Det är ungefär som att säga att vi inte kan "bevisa" evolutionsteorin, för vi kan inte resa bakåt i tiden. Nej, det kanske vi inte kan, men det finns tillräckligt starka indicier på att evolutionsteorin stämmer, och inga alls att dogmen kring kreationismen stämmer.
Ungefär som att det inte finns några vetenskapliga indicier alls på existensen av en "fri vilja"; men däremot en hel del individer som tyder på ett deterministiskt universum. Den "tredje kraft" du talar om finns det liksom inga belägg alls för utöver att man "tycker att det känns så". Ungefär som att kristna tycker att det känns som att det måste finnas en gud.
Vaddå "inte programmerat"?Troberg said:Well, ta sådant som inte är programmerat. Ser du någon fri vilja där? Det är i de triviala fallen man lättast letar. Väljer du om du knyter höger eller vänster sko först, eller är det också predestinerat sedan Big Bang?
Jag "väljer" utifrån vana och bekvämlighet och ett antal andra faktorer. Varje gång jag knyter min sko så kunde jag inte ha valt en annan sko att börja med - inte på badnivån.
På den medvetna nivån - som vetenskapen visat egentligen bara handlar om efterhandsförklaringar, besluten är redan tagna - upplever jag ju att jag gör en avvägning. Hade jag haft andra upplevelser innan så hade jag valt en annan fot att börja med, men nu har jag inte det - utan att ändra på förutsättningarna ändrar man inte vilken sko jag börjar med.
Eller så håller jag inte med dig om vilka slutsatserna är.Troberg said:Nej, jag hävdar att du inte dragit slutsatserna fullt ut och lever efter dem.
De du skriver där är inte indikationer på existensen av "fri vilja". Du är säkert bekant med fraktala system; att ett större system kan genereras utifrån en bas som är långt mindre komplex. För att generera en fraktal bild med, säg, 1024*768-upplösning behöver man inte spara informationen om var varje pixel finns. Det räcker utmärkt med en grundläggande ekvation. På samma sätt som universum styrs av ett ganska litet antal lagar, som tillsammans ger upphov till ett mycket komplext system.Troberg said:Läs på vetenskapen lite mer. Titta tex på vad jag skrev om Big Bang och Shannon-entropin.
För återigen är du inne på religiös argumentation: "Men hur kan allt det här uppstått av en SLUMP!? Det MÅSTE finnas en gud som bestämt alltihop".
"Were you there"?Troberg said:Dock, som jag skrev ovan, det är omöjligt att experimentiellt bevisa något åt endera håller förrän man har möjlighet att helt och exakt spola tillbaka verkligheten och köra om samma skeende.