Nekromanti Friform=nybörjarovänligt?

gråhök

Veteran
Re: Sälja måste vara enkelt

Vilket var de två senaste rollspelsprodukterna du köpte och hur länge sedan var det?
GURPS IOU, för att det fansn (på LinCon 2000, tror jag).
D&D3, Player's Handbook, eftersom jag fann mig spelandes i en D&D-kampanj.

Nästa inköp blir nog ett GURPS-häfte.

PAX

Jordisk Äventyrare

Jo, men poängen med mitt inlägg var att rollspelen idag är 200 sidor plus samt kostar därefter. Att lägga på en extra kostnad för lite tärningar, en låda och några lösa blad, kanske ett extar äventyr gör att spelet inte säljer.

Men visst. Mutant och Dralar och Demoner var inga tunga regelböcker i sina första utgåvor.

Antingen gör du ett rollspel för familjespel (64 sidorsvarianten) eller ett spel för rollspelare (300 sidorsvarianten).

64 sidorsvarianten tror jag dock skulle bli sågad rätt så omgående av rollspelare på detta forum. Skit sak samma om det hade sålt som jordgubbar vid midsommar.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Club minus-200

Precis! Men rollspel idag är inte 64 sidor långa. De är tydligen bara 200+ sidor tjocka eller ett A4 tunt. Båda varianterna vänder sig till köpare som vet vad de vill ha. Inga impulsköpare.

Se även mitt inlägg ovan.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Feh. [Edit]

”Jo, men poängen med mitt inlägg var att rollspelen idag är 200 sidor plus samt kostar därefter. Att lägga på en extra kostnad för lite tärningar, en låda och några lösa blad, kanske ett extar äventyr gör att spelet inte säljer.”

Behold: Eon III-boxen. Kostar <200 spänn och innehåller två böcker på tillsammans över 400 sidor, samt ett äventyr, ett par rollformulär och tärningar. Huruvida det är bra eller inte tänker jag inte gå in på, men det är bra mer än 64 sidor, det kommer i en box och det är inte särskilt dyrt.

”Antingen gör du ett rollspel för familjespel (64 sidorsvarianten) eller ett spel för rollspelare (300 sidorsvarianten). […] 64 sidorsvarianten tror jag dock skulle bli sågad rätt så omgående av rollspelare på detta forum.”

För det första: Varför skulle ett spel på 64 sidor inte vara ett rollspel för rollspelare? För det andra: Jag tror inte det skulle sågas, om man ser på den mängd uppskattade indiespel som är i den storleksordningen (för att inte tala om alla djefla dogmaspel).

”Skit sak samma om det hade sålt som jordgubbar vid midsommar.”

I don’t know about you, men själv tycker jag bättre om att ha pengar än att inte ha det. Jag inbillar mig att de flesta fungerar på ungefär samma sätt.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”De är tydligen bara 200+ sidor tjocka eller ett A4 tunt. Båda varianterna vänder sig till köpare som vet vad de vill ha. Inga impulsköpare.”

Nej, du fick ju just ett exempel på ett spel på 96 sidor. Usagi Yojimbo är knappast ett utdött 80-talsrollspel.

Krille

Super Moderator

"Usagi Yojimbo är knappast ett utdött 80-talsrollspel."

Nä, det är ett utdött sent nittitalsspel.

Men poängen är att man kan göra fullgoda rollspel som inte är 200+ sidor, och jag tror till och med att det är nödvändigt för nybörjarspel över huvud taget. Jag tror att 96 sidor är max, och då bör det ingå någon form av snabbstartsregler.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Prisfråga

Jo, men poängen med mitt inlägg var att rollspelen idag är 200 sidor plus samt kostar därefter.
Jag har dålig koll på konsumentprisindex, men är verkligen de 300 kr man får betala för ett rollspel idag mer än de 150 kr man fick betala 1985? Visserligen får man inte med några tärningar då, men man får fruktansvärt mycket mer innehåll för pengarna.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Feh. [Edit]

Vad Eon 3 boxen kostar ute hos handlaren vet jag inte. Kanske 200:- eller mer. Dessutom innehåller den 400 sidor regler och annat gott. För dig som är rollspelare. En impulsköpare som vill ha ett schysst, snyggt lir som kan köpas för en billig peng handlar då något annat tror jag.

64 sidor funkar säkert bra till oss rollspelare oxå. Jag har egentligen inte sagt annat men du tolkar mina rader som du vill. Jag tror dock att vi inbitna rollspelare kräver mer av ett nytt rollspel. Dvs 400 sidorsvarianten.

64 sidor rollspel skulle troligen sågas här på forumet pga för enkla regler, för lite världsbeskrivning, för lite flum flum osv... Det hade troligtvis sågats även om det sålde 100.000 kopior till barnfamiljer som precis insett att rollspel inte är så jävla farligt. Och det hade säkert sågats pga att det sålde så jäkla bra.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Prisfråga

Möjligen har jag fel i min bedömning. Vi kanske är rikare idag och spelen är möjligen billligare.

Kvar står impulsköparen och väljer mellan ett rollspel på 200 sidor och Yatzy...

PAX

Jordisk Äventyrare

Aha!

Vi har nått fram till något här. Ett rollspel för nybörjare bör kanske vara lite mindre/tunnare än de som säljs idag.

Amen!

Är det någon som ska med på After Debatt på krogen?

Johan Granberg

Swordsman

Varför i helvete skulle det krävas 400 sidor för att inbitna rollspelare ska uppskatta en ny rollspelsbok? Jag kommer spy om jag måste läsa en till hårdpärmsbibel med hundratals sidor av meningslöst fluff utan nya idéer och vinklar. Om jag fick bestämma skulle inget spel någonsin få överskrida 150 sidor, och ingen skulle någonsin få skriva en modul som bara innehåller illa maskerad skönlitteratur. Jag vill ha innovativa verktyg för att skapa själv, inte en manual som beskriver exakt allt jag kan göra i ett spel.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Vad Eon 3 boxen kostar ute hos handlaren vet jag inte. Kanske 200:- eller mer.”

Jag länkade inte till Neoshoppen, utan till SF-Bokhandeln. Där kostar Eon III-boxen <200 spänn, och enligt uppgift är det vad den kostar på alla andra ställen också.

”64 sidor funkar säkert bra till oss rollspelare oxå. Jag har egentligen inte sagt annat men du tolkar mina rader som du vill.”

Nej, du skrev att ett rollspel för rollspelare skulle vara på över 200 sidor, medan ett rollspel för familjer skulle vara på 64. Det är inte en feltolkning från min sida. Om du menade något annat så borde du skrivit något annat. Men visst, alla gör vi missar.

”Jag tror dock att vi inbitna rollspelare kräver mer av ett nytt rollspel. Dvs 400 sidorsvarianten. […] 64 sidor rollspel skulle troligen sågas här på forumet pga för enkla regler[…]”

Nu verkar det som om vi besöker två helt olika webfora, för på det här forumet har enkla regler varit inne hur länge som helst nu. Och återigen: indierollspel, dogmautmaningen, etc. Varför ett spel skulle sågas bara för att det sålde bra fattar jag inte heller; enligt den devisen borde D20-forumet vara helt dött.

Nåväl, nu låter jag sådär djävla grinig igen, så jag sticker iväg och glor på Sin City istället.

Krille

Super Moderator
På MIN tid!

"Kvar står impulsköparen och väljer mellan ett rollspel på 200 sidor och Yatzy..."

Det är idag det. Men på min tid så stod impulsköparen och väljer mellan en liten blå box med sex tärningar på framsidan och en något större grönsvart box med ett albino med fetingsvärd på framsidan, och boken i boxen var bara 64 sidor.

PAX

Jordisk Äventyrare
Övertid...

Vilken tid det var!

Tur att vi valde rätt på den tiden...

PAX

Jordisk Äventyrare

Jag antar att producenterna får lägga om taktiken här...

gråhök

Veteran

Vad kostar ett "Monopol" i handeln idag? Jag kollade just på Hamleys hemsida [leksaksbutik i London] och de verkar vilja ha UKP 15,99 för ett vanligt Monopol. Ett "GURPS Basic" kostar ungef¨r detsamma på postorder frå USA (USD 29,95). Jag tror att i valet mellan ett spel som skramlar och ett annat spel som skramlar vinner, erm, ett spel som skranmlar. Speciellty om de kostar lika mycket (så GURPS Basic skulle alltså råtorska).

PAX

Jordisk Äventyrare

Då är det nog bäst vi gör ett spel som skramlar...

Speciellty om vi ska sälja det i London.

Eksem

Champion

"För det första: Varför skulle ett spel på 64 sidor inte vara ett rollspel för rollspelare? För det andra: Jag tror inte det skulle sågas, om man ser på den mängd uppskattade indiespel som är i den storleksordningen (för att inte tala om alla djefla dogmaspel)."

Grejjen är väl inte att det skulle sågas för att det är ett spel på få sidor, det skulle nog inte ens sågas. Men ingen här skulle köpa eller spela det. Skillnaden mellan nu och förr är att förr släpptes det enkla spel med få sidor som attraherade både nybörjare och de som redan spelade. Det gör det inte idag. Skulle det idag släppas ett TILL Star Wars/Sagan om Ringen-spel med enkla regler och rälsade äventyr skulle ingen redan inbiten rollspelare vara intresserad. Vi har redan antingen 20 indiespel som vänder upp och ner på allt vi vet om rollspel eller 300 tilläggsböcker till Vampire som satt standarden på vad vi vet och behöver från ett rollspel. När såg ni en ärlig, inspirerad och väl planerad text om VAD rollspel är i ett rollspel senast, liksom? Idag är det nåt som alla, både konsumenter och producenter, mest stör sig på.

Och där ligger bara en av de många svårigheterna. Så stor är inte marknaden att man kan satsa på ett spel enbart för en konsumentgrupp som man inte ens vet finns, och dessutom ändå inte kan nå.

Eksem

Champion

Fast jag begriper inte alls vad lajv har med rollspel att göra. Det har jag aldrig gjort heller. Det finns säkert någon länk mellan dem, men jag ser kopplingen som klart överskattad. Att man spelar en annan person än sig själv i ett mer eller mindre definierat scenario, då. Men whatever. Det är fan inte likt ändå. Det jag gör när jag spelar rollspel har ingenting med lajv att göra. Och det jag gör när jag spelar rollspel skulle inte locka några drama-ungar som skriver dålig poesi. Det lockar snarare nördiga drömmare som gillar att spela spel och vara med om fantastiska historier (fantastiska på det sättet att man kan kicka en 100-meters-golem i huvudet och sedan bjuda hans morsa på théparty).

Lajv är på många sätt en naturligare sysselsättning (förutom då att det ser helt freaky ut) och passar förmodligen de flesta. Säkert skitbra arrangemang för en firmafest eller nåt. Särskilt om man får boffra lite. Och jag tror också att det skulle vara ett relativt lätt sätt att locka in en stor del av befolkningen i hobbyn. Men fascinationen för det här med rollspelande skulle nog stanna vid lajvandet. Bordsrollspelandet skulle de aldrig begripa.