Alltså, det här är en svår gränsdragning.
Vad är en provokation?
Jag blir ibland anklagad för att trolla, men jag är aldrig ute efter att trolla. Däremot har jag åsikter, och de står jag för och jag kan argumentera för dem. Jag försöker hålla en ren och saklig argumentation. Sedan så kan vissa personer som inte delar dessa åsikter ta anstöt för att jag har dem och argumenterar för dem.
För mig så är det en oundviklig krock mellan åsikter, och som jag ser det så är enda sättet att hålla diskussionen civiliserad att hålla sig till sakargument, acceptera att man inte kan "konvertera" folk, att respektera andras åskikter utan att för den sakens skull ge avkall på sina egna.
Då hamnar man i ett läge som är ungefär där vi är idag: Den som kliver över gränsen som avgränsar vad man får/bör säga, den som lämnar sakligheten och hövligheten, är den som bär ansvaret.
Ibland kan det också vara rena missförstånd, man hör bara en del av vad motparten säger. Även där så har man ett personligt ansvar att faktiskt läsa och försöka förstå vad motparten säger, och att inte missrepresentera dennes argument. Gör man inte det, då argumenterar man inte i god vilja.
Till exempel så blev jag för några dagar indragen i en diskussion kring att Facebook blockat siten '33 anledningar till att vara feminist' (
http://trettiotreanledningar.com/), vilket, oavsett vad man tycker om siten, är Facebooks rättighet att göra eller inte göra helt efter deras eget godtycke och utan krav på att vara logiskt konsekventa i vad de blockar.
Diskussionen började i att jag tyckte det var stötande att de hade illustrerat en tes (nummer 11) om våldtäkter med ett foto som tydligt inte var en våldtäkt, utan istället var BDSM-art/erotik, dvs ett arrangerat foto där de inblandade är med på det hela och faktiskt tänder på det hela.
Don't get me wrong, jag hatar våldtäkter och våldtäktsmän (och väldtäktskvinnor också, för den delen) lika mycket som andra och anser att de är ynkliga kräk på det hela taget. För mig är dock denna användning av bilden att sparka på en sexuell minoritet, och ungefär lika illa, lika fördomsfullt och lika nedlåtande som att illustrera en text som säger "Akta så att du inte får AIDS" med två killar som har sex.
Personen jag talade med missade dock distinktionen mellan varför jag ogillade fotots användning i sammanhanget och mina åsikter om våldtäkter, och tyckte att jag var för våldtäkter eftersom jag tog anstöt av vad jag såg.
Jag tror att precis samma missförstånd skulle kunna ske här, väldigt lätt, speciellt då det är en ganska infekterad fråga där många har skaffat sig förutfattade meningar om vad folk tycker.