Cissi said:
Jag blir lite förvirrad över att det liksom antas att det är den som briserar som är
förövaren, i mobbingliknelsen.
Alltså, väldigt mycket mobbing handlar ju om att hålla sig inom just existerande regelverk. Väldigt mycket mobbing handlar om att göra tusen miljarder små tjuvnyp som vart och ett är inom ramarna för vad man kan göra utan att bestraffas.
Jag säger nu inte att det alltid är så, men jag kan absolut se den som blir provocerad/retad och som till slut reagerar som
offret. Den som
blir mobbad.
Jag tycker helt enkelt inte att det är alldeles självklart vem som är mobbaren och vem som är offret alla gånger. Alla är överens om att mobbing är vedervärdigt, men hörni...
en enskild händelse är aldrig mobbing. Det är systematiken som gör det till mobbing, inte hur elaka saker man säger. Om EN person säger en elak sak till en annan person vid ETT tillfälle är det elakt, säkert ett regelbrott om det är grovt nog, men det är inte mobbning.
Om däremot flera personer vid olika tillfällen, eller en person upprepat och konstant, säger elaka saker kan det vara fråga om mobbning.
Eller om flera personer vid olika tillfällen, eller en person upprepat och konstant, till exempel kommer med ganska tama tråkningar eller provokationer eller retningar som man vet att mottagaren inte uppskattar. Så kan det också vara mobbning.
Det här är inte riktat egentligen sådär jättespecifikt till dig, Cissi, men jag tog tillfället i akt att vika ut mig lite kring hur jag resonerar kring det här med
mobbning.