Hmmm... jag kan inte teorisera så mycket eftersom jag lever i den situationen, men det jag efter många om och men är att grunekvationen för att gå ner i vikt är som följer:
Om kalorier in > kalorier ut så går man upp i vikt.
Om kalorier in < kalorier ut så går man ner i vikt.
Det spelar ingen roll vilken diet/bantningskur/idiotiskt påhitt du kör med, alla sätt att gå ner i vikt är bara olika sätt att tillgodose den ovanstående evkationen.
Kalorier in kan i princip bara modifieras av vad och hur mycket du stoppar i dig. Här har en stor hjälp för mig varit att faktiskt börja titta på kaloriangivelsen. Visste du att mjölk innehåller lika många kalorier som coca cola och apelsinjuice? Det skiljer typ en kilokalori mellan dem. Titta på kalorier och fundera om du kan kombinera om olika råvaror för att hålla nere det totala kaloriintaget varje dag. Jag siktar på att hålla mig under 2000 kalorier för att i alla fall inte gå upp vikt, men jag är säker på att det finns hemsidor som kan ge mer information om kaloriintag per dag baserat på sysselsättning.
Kalorier ut justeras huvudsakligen genom aktivitet. Jag har som krav på mig själv att jag ska gå ut och ta en "onödig" promenad varje dag, oavsett väder. Med onödig menar jag att promenaden (den korta) till och från affären räknas inte, inte heller det jag går under en tag för att ta mig till ställen, så vida jag inte avsiktligt går en "onödig" omväg just för att promenera. Men om jag "fuskar in" promenaden på det här sättet så ska den i alla fall vara en rejäl promenad. Annars är det för mig själv helt okej om det bara blir en snabb promenad runt huset för att det regnar. Huvudsaken för mig är att jag faktiskt tar på mig skorna och går ut. Har man väl kommit så långt så blir det lätt en längre promenad. På sikt tänker jag att jag ska börja träna på riktigt också, men just nu funkar det ändå hyfsat bra att tänka på kalorierna in och masa mig ut på en promenad varje dag. Jag går förvisso ner väldigt långsamt (inte ens ett kilo på två veckor som Krank siktar på) men det är helt okej för mig så länge jag i alla fall slutar gå upp. Vill man snabba på viktnedgången är det bara att justera ekvationen ovan genom att minska kalorier in eller öka kalorier ut lite mer.