Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

solvebring

Superhero
Ponera att du är fet och att du vill gå ned i vikt.

... Och att du ska göra det på riktigt och därför seriöst. Lösningar som "uppfinna ett superkost-piller" eller "bli heroinist" kan gärna stanna utanför den här tråden.

Vad/hur skulle du göra då?

Varför?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Sikta på långsiktig nedgång. Glöm alla "mirakelkurer", glöm "tio kilo på två veckor". Min målsättning är ett kilo per två veckor.
  • Sluta äta sig vrål-superduper-mätt. Laga mindre portioner som räcker bra för att göra en ohungrig men inte sådär tjocke-mätt att man rullar av stolen.
  • Undvik uppenbara kaloribomber; jag äter sällan lasagne och pannkaka numera, för jag vet att det är supergott och samtidigt flottigt som fan (som jag lagar dem iaf).
  • Hitta sätt att röra sig i vardagen. För mig är det dödsdömt att "komma iväg till gym" eller "börja gå promenader bara ändå". Jag köpte ett löpband att gå på framför TV'n vilket ändå visade sig vara svårt att hålla igång. Det som varit lättast är att promenera till och från jobbet; 2*50min per dag. Ta mig till och från jobbet är ju ändå något jag ska göra, liksom. Med en god E-bok i telefonen behöver det inte ens bli tråkigt.
  • Om man gillar mikrobelöningar och spelighet: Räkna kalorier. Jag använder

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmmm... jag kan inte teorisera så mycket eftersom jag lever i den situationen, men det jag efter många om och men är att grunekvationen för att gå ner i vikt är som följer:

Om kalorier in > kalorier ut så går man upp i vikt.
Om kalorier in < kalorier ut så går man ner i vikt.

Det spelar ingen roll vilken diet/bantningskur/idiotiskt påhitt du kör med, alla sätt att gå ner i vikt är bara olika sätt att tillgodose den ovanstående evkationen.

Kalorier in kan i princip bara modifieras av vad och hur mycket du stoppar i dig. Här har en stor hjälp för mig varit att faktiskt börja titta på kaloriangivelsen. Visste du att mjölk innehåller lika många kalorier som coca cola och apelsinjuice? Det skiljer typ en kilokalori mellan dem. Titta på kalorier och fundera om du kan kombinera om olika råvaror för att hålla nere det totala kaloriintaget varje dag. Jag siktar på att hålla mig under 2000 kalorier för att i alla fall inte gå upp vikt, men jag är säker på att det finns hemsidor som kan ge mer information om kaloriintag per dag baserat på sysselsättning.

Kalorier ut justeras huvudsakligen genom aktivitet. Jag har som krav på mig själv att jag ska gå ut och ta en "onödig" promenad varje dag, oavsett väder. Med onödig menar jag att promenaden (den korta) till och från affären räknas inte, inte heller det jag går under en tag för att ta mig till ställen, så vida jag inte avsiktligt går en "onödig" omväg just för att promenera. Men om jag "fuskar in" promenaden på det här sättet så ska den i alla fall vara en rejäl promenad. Annars är det för mig själv helt okej om det bara blir en snabb promenad runt huset för att det regnar. Huvudsaken för mig är att jag faktiskt tar på mig skorna och går ut. Har man väl kommit så långt så blir det lätt en längre promenad. På sikt tänker jag att jag ska börja träna på riktigt också, men just nu funkar det ändå hyfsat bra att tänka på kalorierna in och masa mig ut på en promenad varje dag. Jag går förvisso ner väldigt långsamt (inte ens ett kilo på två veckor som Krank siktar på) men det är helt okej för mig så länge jag i alla fall slutar gå upp. Vill man snabba på viktnedgången är det bara att justera ekvationen ovan genom att minska kalorier in eller öka kalorier ut lite mer.

krank

Rymdhamster said:
Jag går förvisso ner väldigt långsamt (inte ens ett kilo på två veckor som Krank siktar på)
Nä, jag vet att jag egentligen ligger på något slags raketnedgångsmål om man tittar på vad som är realistiskt hållbart. Vilket också visar sig i hur svårt det varit att hålla det hela. Men jag är otålig...

1630 kcal är mitt nettomål per dag. Med mina promenader brukar jag komma upp i kanske 2200 eller så som jag får konsumera.

Idag som exempel: Jag tror inte att jag kommer att röra på mig speciellt mycket, så jag räknar på 1630. Jag åt just en portion spaghetti carbonara - uppskattning 100g spaghetti, 1/3 paket bacon, kanske 30g riven ost. Myfitnesspal säger att det blir 683 kcal. Kring 5-600 kcal bör man kunna få ner de flesta måltider till utan jättestora problem. Två 600 kcal måltider = 1200 kcal, så om jag inte rör på mig alls har jag c:a 430 kcal över till mellanmål och fika... Vilket inte heller bör vara helt omöjligt.

(Just nu testar jag såna där chokladdrycks-måltidsersättningar som mellanmål. Hittills funkar det OK).

Cassius

Hero
Precis som rymdhamster skriver är det så enkelt.

Förra sommaren rasade jag i vikt. Jag har varit lite överviktig hela mitt liv. Inte så det stör men så att jag inte riktigt har varit nöjd med mig själv. Jag kom ur en jävligt muppigrelation och bestämde mig för att bli snygg som fan.

Jag började med att träna. Manisk som jag är ballade det ganska snabbt ur och jag tränade varje dag förutom söndagar. Jag började hålla koll på vad jag åt, mitt mål var inte att bli smal utan att bli stor som fan. Så jag åt på rätt ordentligt men fokuserade på protein. Jag utnyttjade all vardagsträning. Tog trappor istället för hiss, cyklade till jobbet. Drog och simmade istället för att sola osv.

När jag höll koll på min förbränning så upptäckte jag att en av de saker jag förbrännde mest på var sex. Du har väl en partner? Se till att knulla mer och gör det länge och jobbigt. Det är slut med att ligga ner och knulla. Stå och lyft varandra. Det finns få sätt att träna som är lika kul som att ligga.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Allt det där med kalorier och sånt som alla andra skrivit är jättebra men här kommer några fler tips.

Ladda ner en zombierun app till telefonen. Jag har inte provat den men har hört gott om den. Spicear upp din vanliga promenad genom att du får höra zombies dom flämtar dig i nacken.

Köp mindre tallrikar och mindre glas.

Ät alltid en stadig frukost, helst gröt.

Ät på fasta tider och ät mellanmål. Om kroppen lär sig att den får näring med jämna mellanrum så behöver den inte spara lika mycket från varje måltid liksom.

Jarl

Hero
Brasklapp: jag är rätt smal "i grunden" fwiw.

Jag märkte att när jag började styrketräna, bodyweight-träning, så rasade eventuellt fett jag hade av mig förhållandevis fort. Detta trots att de flesta övningar inte är så värst svettiga. Förutom knäböj där man verkligen blir svettig (kan vara där det också bränns mest kalorier; stora muskler som jobbar).

Så förutom konditionsträning tycker jag man inte ska glömma styrketräning. Det tar mer än man tror och större muskler gör ju i sig att man gör av med mer energi.

Mina (begränsade) erfarenheter ialf.

Tillägg: just bodyweight-träning är också väldigt billigt (gratis nästan) och tar lite tid (ca tre halvtimmar i veckan kör jag).

Übereil

Swashbuckler
Det som gör det Rymdis säger svårt i praktiken är att när väl fettcellerna utvidgats så krymper de inte. Den vikt du haft när du var som fetast blir med andra ord din "normalvikt" rent fysiskt - dvs den vikt din kropp kommer sträva mot att ha. Det gör att när du väger under den vikten så kommer din kropp se till att utnyttja varenda jävla kalori du sätter i dig för att behålla vikten. Därmed krävs en jävulsk disciplin för att hålla en vikt som ligger långt under ens "normalvikt" - minsta slarv kommer kosta.

Därmed tror jag det är en mycket bättre idé att göra som Rymdis och bara se till att hålla sin nuvarande vikt. Att göra mer är både jobbigt och otacksamt. Lär dig acceptera och älska din egen vikt istället - det är lättare.

Tror jag då, men jag har förmodligen lite svårt att förstå skamkänslor kopplat till specifikt övervikt.

Übereil, som känner att han ligger farligt nära ett "varför diskuterar ni det här"-inlägg

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Just det, undvik vitt bröd, pasta och vitt ris. Eller dra ner på det i alla fall. Blanda smöret med olivolja, det blir nyttigare och drygare.

krank

BMOC said:
Köp mindre tallrikar och mindre glas.
Alt börja dricka kalorifattiga saker ur glasen. Jag dricker inte mjölk till maten längre, och de gånger jag köper läsk blir det generellt CC Zero (och ja, jag vet, sötningsmedel, kemikalier, etc etc.)

Men mest dricker jag vatten. För bubbel: Använd en soda streamer.

Bornmo

Warrior
Cassius said:
När jag höll koll på min förbränning så upptäckte jag att en av de saker jag förbrännde mest på var sex. Du har väl en partner? Se till att knulla mer och gör det länge och jobbigt. Det är slut med att ligga ner och knulla. Stå och lyft varandra. Det finns få sätt att träna som är lika kul som att ligga.
Malströmmen har talat!

Skämt åsido, motionscykel kombinerat med något kul att titta på som varar hela ditt pass. Kul, bra träning, och man ser resultat ganska snabbt.

Übereil

Swashbuckler
Jarl said:
Tillägg: just bodyweight-träning är också väldigt billigt (gratis nästan) och tar lite tid (ca tre halvtimmar i veckan kör jag).
Tips på sidor med info?

Übereil

krank

Übereil said:
Tror jag då, men jag har förmodligen lite svårt att förstå skamkänslor kopplat till specifikt övervikt.
Skam och skam... Jag orkar inte tiondelen av vad jag brukade orka, jag börjar få anstränga mig för att se mitt könsorgan, jag har svårt att klättra/böja mig eller t.ex. hjälpa till när det ska byggas brygga i föräldrarnas sommarstuga.

Sedan är det såklart så att jag inte trivs utseendemässigt heller, men det är inte bara därför. "Skam" vet jag inte om det riktigt spelar in.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Prokrastinering

Detta låter som ett skämt men funkar faktiskt.

Man använder samma psykologiska mekanism som gör att arbete aldrig blir gjort för att man tänker att man lika gärna kan göra det senare. När jag tänker "åh, det där ser gott ut, det måste jag äta" har jag lärt mig att tänka "äh, jag kan äta det senare." Oftast blir det inte av.

Recca

Femme Fatale
Sluta med alla de där sockerprodukterna. Ingen mer coca cola eller liknande. Ät inte ljust bröd, drick inte juice, ät inte musli. Lär dig läsa på förpackningarna, mer än 10% socker i något så ska det till en jävligt bra anledning att tugga på det.

Står det "inget tillsatt socker" men produkten är fylld med naturligt sockriga grejer såsom torkad frukt, så kan du lita på att sockerhalten går i taket.

Det är tufft i början men sen vänjer sig kroppen och då känns 6% socker i cornflakesen som värsta godiset.

Recca

Femme Fatale
Übereil said:
Därmed tror jag det är en mycket bättre idé att göra som Rymdis och bara se till att hålla sin nuvarande vikt. Att göra mer är både jobbigt och otacksamt. Lär dig acceptera och älska din egen vikt istället - det är lättare.
Men övervikt är ju dödligt. o_O

Lupus Maximus

Tekniker
Ytterligare en psykologisk sak utöver de som redan nämnts. Skaffa små tallrikar. Lite mat på en liten tallrik ser ut som en stor portion, och hjärnan kopplar som om man tryckt i sig där efter.

Sedan kan man också ändra lite på recepten. Att man kör vitkål istället för spagetti till köttfärssåsen. Bara att hyvla vitkålen med osthyveln, och sedan låta köttfärssåsen mjuka upp vitkålen lite grann innan man börjar äta.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Kommer förmodligen med ganska trista svar då en del saker redan har nämnts i tråden.

Det som nämnts tidigare är kost och förhållningen till denna. Även förbränning kontra intag har varit uppe så att ta upp det igen känns överflödigt något som dock inte tagits upp så mycket är sömn.

Skaffa dig goda vanor då det kommer till sömn. Detta är vad jag förstått en av de viktigaste faktorerna då det kommer till vikt och hälsa. Sömnen hjälper dig på olika sätt genom att det är under sömnen som kroppen läker sig själv liksom bearbetar en mängd olika saker, så god sömn bör hjälpa dig gå ner i vikt. Så sov på rätt tider eller åtminstone så många timmar som din kropp behöver som minst för att hinna läka och bearbeta olika ting som hänt under dagen något som även kan resultera i att du får lättare att hålla vikten eller vandra nedåt i vikten. Jag vet med mig själv att jag fick det mycket lättare att vandra nedåt när jag sover ordentlig och på rätt tider.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
BMOC said:
Ät på fasta tider och ät mellanmål. Om kroppen lär sig att den får näring med jämna mellanrum så behöver den inte spara lika mycket från varje måltid liksom.
Detta är jättebra. En av många anledningar till att det inte alltid funkar att räkna kalorier in mot kalorier ut. Kombinationen av olika former av energi kan vara avgörande (där low carb är en extrem form), intag av andra näringsämnen kan vara avgörande. Kroppens reaktion på brist på i princip vad som helst kan vara hunger/sötsug (sömn nämndes nyss).

Så mitt tips är att lära dig en massa och experimentera.

Boktips: Timothy Ferriss The 4-Hour Body.

Jag kan tyvärr inte rekommendera hans blog. Tipsen där är så förenklade att de inte går att följa. Man behöver bakgrund och förklaring för att kunna använda dem.