Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

Xyas

Swashbuckler
弾幕 said:
Livsmedelsverket skulle jag inte lita mycket på alls. De är på många sätt fast i 70-talet.
Vilket ställe skulle du rekommendera att man hämtar sina kostråd från istället?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
弾幕 said:
Björn Wärmedal said:
- Surfa runt på Livsmedelsverkets hemsida. De har de bästa tipsen vad gäller kost, allt som oftast. Där kan du också vara säker på att allt är belagt med vetenskapliga studier, till skillnad från de flesta populära dieter där bevisningen oftast är rent anekdotisk eller det saknas studier på långtida effekter.
Nu blir det dubbelpostning, men alltså: Nej. Livsmedelverket rekommenderar väl fortfarande Margarin? Och Tallriksmodellen anpassad efter en byggarbetare som jobbar 10-timmarsdagar?
Nej. Eller, margarin vet jag inte, men tallriksmodellen är uppdaterad. Livsmedelsverket ligger bra till i tid och uppdateras ständigt allteftersom nya studier utförs.

I en TV-debatt om LCHF såg jag Katarina Sytomierska (stavning?) föra det briljanta argumentet att forskare i näringslära hade fel och hon hade rätt för att de var gamla stofiler och hon var ung och mådde bra av LCHF. Det är ungefär den typen av debatter som gör att folk tror att Livsmedelsverket ligger efter på något sätt.

Livsmedelsverket om LCHF
och om hexan

gizmo

temporary sunshine
Men det är ju egentligen inte det. Jag menar, vad man SKA göra, det vet man ju i princip. Hur man ska få sig att göra det, det är frågan.

Jag själv vet precis vad mitt problem är. Men Jag tränar redan 4x i veckan, jag cyklar till jobbet (på sommaren), jag tar nästan aldrig hissen, jag dricker aldrig läsk eller vatten och inte mycket alkohol. Det går inte verkligen att göra mycket märkbar skillnad där.

Jag har ett sittande jobb, det är tyvärr så, och desutom ofta sittande övertid. Men jag kommer ju inte byta mit jobb nu.

Men det som ställer till det är att jag äter typ jämt, för jag är disciplinlös, och det jag äter är massor med bröd, kakor och choklad, samt ost och mjölk, och chrull har ju helt rätt att det inte är idealisk. Fast jag vet ju det, och gör det ändå. Jag älskar bröd, och potatis och allt det där, och jag VILL äta det. Som andra inte "vill" sluta röka. Sedan rationaliserar jag att det inte är så dåligt som det skulle kunna vara, eftersom jag bakar all bröd och flest kakor själv, så jag vet åtminstone vad som är inne, mina egna saker har mindre socker, vanlig smör och inga artificiella tillsättningar. Men kolhydratkalorier har de ju ändå.

Jag balanserar det så gott det går med sådant som jag kan lätt hitta disciplinen för: träning och med att också äta mycket frukt och sallad. Men hela mitt viljevarelse klammrar fast sig med klor och krokar vid mina kolhydrater och vill inte ge upp dem.

Det som hjälper mig, och jag misstänker somliga andra också, är sysselsättning i sällskap. Jag äter mest när jag är ensam eller jobbar. Är jag på hantverkskurs kan det gå 8 timmar där jag inte ens tänker på mat och inte är hungrig, eller om jag är hungrig då, känns det inte viktigt nog för att avbryta vad jag gör. Så fort jag är hemma eller sitter på kontoret tänker jag jämt på mat. Det är därför jag dricker så mycket kaffe, det är nästan som att småäta och kan ersätter några kakor då och då.

Allt ligger i psychologin, med vilken metod man tappar vikt tycker jag är, kanske också viktigt, men sekundärt. Som man säger bästa träningen är den som blir av. En disciplinsväktare är det som krävs. Någon som distraherar en från maten, och som märker det när man sitter och äter igen. Eller så någonting som ger ett tillräcklickt stort ryck så att man hittar sin disciplin själv. Det lär inte hända mig snart.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal said:
Det är ungefär den typen av debatter som gör att folk tror att Livsmedelsverket ligger efter på något sätt.
Mjao, största problemet jag har med LCHF är inte att det skulle funka dåligt eller så, det är alla pseudoargument och konspirationsteorier... Och få människor är så "på" som nyfrälsta LCHF:are.

Om det lugnar ner sig om ett par år, och man inte längre tvingas lyssna på konspirationsteorier och liknande för att hålla på, så kanske jag skulle kunna tänka mig testa. Nu blir det ett livsstilsval: Jag vill inte sammanknippas med LCHF:are eller den "rörelsen".

mr_si

Warrior
Hur har du det med de "riktiga" måltiderna då? Äter du frukost lunch och middag ordentligt med något planerat ordentligt mellanmål däremellan så minskar risken för "småätande". Bara en tanke...

gizmo

temporary sunshine
nej, såklart inte. men det kommer ju under samma rubrik. jag skulle behöva få upp disciplinen till det. problemet är det där som VILL småäta. en måltid håller mig inte ifrån det, jag har samma lust på något litet en halv timme efter en måltid som en halv timme innan. jag småäter ju inte för att jag är hungrig, jag är väldigt sällan "hungrig". jag gör det för att jag vill ha smak i munnen, typ. och nej, tuggummi fyller inte samma behov. kaffe doch i viss mån. röka skulle kanske också hjälpa, men jag röker inte (och tänker inte börja). Jag har ingen brist på att veta vad som skulle vara nyttigt för mig, bara brist på disciplin och vilja åt rätt håll. man får antingen kicka sig själv i baken eller har nån annan som gör det.

chrull

Stockholm Kartell
xyas said:
弾幕 said:
Livsmedelsverket skulle jag inte lita mycket på alls. De är på många sätt fast i 70-talet.
Vilket ställe skulle du rekommendera att man hämtar sina kostråd från istället?
Jag försker samla information från fler håll, authoritynutrition.com är ett av dem, men den bloggen är ibland så anti-kolhydrat och anti-vegetarian att man blir lite rädd.
Försöker också följa Soylent och utvecklingen kring det. Där får man mycket info om vad vår kost borde innehålla.
Sen är det en massa träningsbloggar också, eftersom jag inte äter för att tappa vikt, utan för att må bra och bli snabbare, starkare och orka längre.
Jag är tillexempel ett fan av Train Low - Race High, där jag alltså cyklar 15 mil utan kolhydratkost när jag tränar, men när tiden spelar roll så blir det kolhydratsgels och bars som käkas.

chrull

Stockholm Kartell
gizmo said:
Men det är ju egentligen inte det. Jag menar, vad man SKA göra, det vet man ju i princip. Hur man ska få sig att göra det, det är frågan.

Jag själv vet precis vad mitt problem är. Men Jag tränar redan 4x i veckan, jag cyklar till jobbet (på sommaren), jag tar nästan aldrig hissen, jag dricker aldrig läsk eller vatten och inte mycket alkohol. Det går inte verkligen att göra mycket märkbar skillnad där.

Jag har ett sittande jobb, det är tyvärr så, och desutom ofta sittande övertid. Men jag kommer ju inte byta mit jobb nu.

Men det som ställer till det är att jag äter typ jämt, för jag är disciplinlös, och det jag äter är massor med bröd, kakor och choklad, samt ost och mjölk, och chrull har ju helt rätt att det inte är idealisk. Fast jag vet ju det, och gör det ändå. Jag älskar bröd, och potatis och allt det där, och jag VILL äta det. Som andra inte "vill" sluta röka. Sedan rationaliserar jag att det inte är så dåligt som det skulle kunna vara, eftersom jag bakar all bröd och flest kakor själv, så jag vet åtminstone vad som är inne, mina egna saker har mindre socker, vanlig smör och inga artificiella tillsättningar. Men kolhydratkalorier har de ju ändå.

Jag balanserar det så gott det går med sådant som jag kan lätt hitta disciplinen för: träning och med att också äta mycket frukt och sallad. Men hela mitt viljevarelse klammrar fast sig med klor och krokar vid mina kolhydrater och vill inte ge upp dem.

Det som hjälper mig, och jag misstänker somliga andra också, är sysselsättning i sällskap. Jag äter mest när jag är ensam eller jobbar. Är jag på hantverkskurs kan det gå 8 timmar där jag inte ens tänker på mat och inte är hungrig, eller om jag är hungrig då, känns det inte viktigt nog för att avbryta vad jag gör. Så fort jag är hemma eller sitter på kontoret tänker jag jämt på mat. Det är därför jag dricker så mycket kaffe, det är nästan som att småäta och kan ersätter några kakor då och då.

Allt ligger i psychologin, med vilken metod man tappar vikt tycker jag är, kanske också viktigt, men sekundärt. Som man säger bästa träningen är den som blir av. En disciplinsväktare är det som krävs. Någon som distraherar en från maten, och som märker det när man sitter och äter igen. Eller så någonting som ger ett tillräcklickt stort ryck så att man hittar sin disciplin själv. Det lär inte hända mig snart.
Ersätt kakorna med en näve osaltade nötter? När jag försökte sluta med socker helt blev det ohyggliga mängder nötter som ersättning för allt. Att ha en påse tillgänglig när man blir frestad är bra skit.

chrull

Stockholm Kartell
gizmo said:
nej, såklart inte. men det kommer ju under samma rubrik. jag skulle behöva få upp disciplinen till det. problemet är det där som VILL småäta. en måltid håller mig inte ifrån det, jag har samma lust på något litet en halv timme efter en måltid som en halv timme innan. jag småäter ju inte för att jag är hungrig, jag är väldigt sällan "hungrig". jag gör det för att jag vill ha smak i munnen, typ. och nej, tuggummi fyller inte samma behov. kaffe doch i viss mån. röka skulle kanske också hjälpa, men jag röker inte (och tänker inte börja). Jag har ingen brist på att veta vad som skulle vara nyttigt för mig, bara brist på disciplin och vilja åt rätt håll. man får antingen kicka sig själv i baken eller har nån annan som gör det.
Om du småäter hela tiden är det ju klart att du inte blir hungrig :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
弾幕 said:
Ersätt kakorna med en näve osaltade nötter? När jag försökte sluta med socker helt blev det ohyggliga mängder nötter som ersättning för allt. Att ha en påse tillgänglig när man blir frestad är bra skit.
Själv dricker jag vatten.

Übereil, bli fet på det, ni

gizmo

temporary sunshine
haha, jo. Jag äter nötter också. Jag älskar nötter. Älskar dem för mycket, faktiskt. Men det löser ju inte grundproblemet. Äter jag ett kilo nötter om dagen för att tillfredställa mumslusten, kommer jag inte heller bli smalare av det. Jag måste bli av med att vilja kanpra någonting, vad det än är, hela tiden.

Fast jag ville egentligen inte kapa tråden för att diskutera mina dåliga ätvanor. Jag ville bara säga, till trådstartaren, att det, utöver metoden i sig, kanske hjälper att ta sig samman med en eller fler andra, så att man kan hjälpa psykologin åt varandra.

Men kanske har ni fullt tillräckligt med disciplin och behöver bara nån som säger till er vad som är bra för er och sedan går ni helt enkelt och gör det. Det är förstås bra, då har ni tur.

gizmo

temporary sunshine
Umm. I en vanlig vecka: 1 simpass antingen 1600 eller 1800 m, 1 pass cirkelträning, 2 pass vanlig jympa. Utbudet är lite begränsat efter när jag har tid. Ibland blir det bara 3/vecka, särskilt under terminen när så tre kvällar i veckan är blockerade för kurser. Nu på sommaren finns det inte mina vanliga pas, då går jag lite olika saker och testar lite nytt.
Gym ensam gillar jag inte, föga förvånande, jag vill ha sällskapet av ett pass. Det är därför jag har ofta så svårt att ta mig ut att simma när min simkompis inte är med.
Jag brukade jogga lite, men det går inte längre, det ville ryggen inte vara med om.
Egentligen vill jag göra lite mer yoga igen också, men jag får inte plats för fler pass i mit liv, och för att göra det ensam hemma saknar jag... disciplinen. Ibland händer det.

Sodivra

Champion
gizmo said:
Umm. I en vanlig vecka: 1 simpass antingen 1600 eller 1800 m, 1 pass cirkelträning, 2 pass vanlig jympa. Utbudet är lite begränsat efter när jag har tid. Ibland blir det bara 3/vecka, särskilt under terminen när så tre kvällar i veckan är blockerade för kurser. Nu på sommaren finns det inte mina vanliga pas, då går jag lite olika saker och testar lite nytt.
Gym ensam gillar jag inte, föga förvånande, jag vill ha sällskapet av ett pass. Det är därför jag har ofta så svårt att ta mig ut att simma när min simkompis inte är med.
Jag brukade jogga lite, men det går inte längre, det ville ryggen inte vara med om.
Egentligen vill jag göra lite mer yoga igen också, men jag får inte plats för fler pass i mit liv, och för att göra det ensam hemma saknar jag... disciplinen. Ibland händer det.
Vad ska du med all disciplin till? Varför behöver du ännu mer träning eller ännu nyttigare kost?

!Paxen

Swashbuckler
Saker som jag gör som inte kräver så mycket.

1. Ska du någonstans som tar högst 40 min att gå, gå istället för att ta buss lr liknande. Du måste isf kanske gå tidigare men det är ett bra sätt att gå ner i vikt (om man gör det flertalet gånger per vecka). Passar inte alla.

2. Använder du smör lr liknande på mackor? sluta med det. Du sparar pengar och du får inte i dig lika mycket fett. Det sagt, du får torrare mackor. Jag själv använder smör och margarin endast i matlagningen.

3. Använd inte ketchup. Eller, använd det inte så mycket iaf. Beroende på vad det är för ketchup så kan det vara lika mycket socker som i Coca Cola. Sen så förstör vanlig felix-ketchup smaken. Enligt mig. Dom enda gångerna jag använder ketchup nuförtiden är till korv, sen är det jalapeno-ketchup till pommes.

EDIT: 4. Skaffa mindre tallrikar och ät långsammare! Om du använder mindre tallrikar så ser det ut som att du har mer på tallriken. Att samtidigt äta långsammare gör så att du behandlar maten i en annan takt och kan bli mätt tidigare. Ät aldrig framför tvn, då studier visar att man dels äter snabbare framför tvn och dels att man äter mer.

chrull

Stockholm Kartell
Dayman said:
2. Använder du smör lr liknande på mackor? sluta med det. Du sparar pengar och du får inte i dig lika mycket fett. Det sagt, du får torrare mackor. Jag själv använder smör och margarin endast i matlagningen.
Alternativt: Ha en smörklick i kaffet och strunta i mackan istället. :gremsmile:

RasmusL

Champion
Flummig tanke:

Jag försöker hela tiden ha som mind set att ständigt vara på tå, alltid ha ett högt tempo i kroppen, röra mig mycket när jag sitter ner, försöka vara aktiv i skallen, etc. En bieffekt blir förvisso att jag svettas en del även när jag är passiv (om det inte är väldigt svalt) samt att jag inte står ut med att exempelvis sitta och sola, slötitta på tv/film jag inte kan investera i, etc men jag tänker mig att det även ökar min förbränning även i vila? Ingen vetenskap inom mils avstånd här men jag äter fruktansvärt onyttigt och tränar i perioder ganska lite men har aldrig gått upp i vikt av detta (snarare tvärt om).

Sodivra

Champion
RasmusL said:
Flummig tanke:

Jag försöker hela tiden ha som mind set att ständigt vara på tå, alltid ha ett högt tempo i kroppen, röra mig mycket när jag sitter ner, försöka vara aktiv i skallen, etc. En bieffekt blir förvisso att jag svettas en del även när jag är passiv (om det inte är väldigt svalt) samt att jag inte står ut med att exempelvis sitta och sola, slötitta på tv/film jag inte kan investera i, etc men jag tänker mig att det även ökar min förbränning även i vila? Ingen vetenskap inom mils avstånd här men jag äter fruktansvärt onyttigt och tränar i perioder ganska lite men har aldrig gått upp i vikt av detta (snarare tvärt om).
Stressa för hälsa?

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
RasmusL said:
Flummig tanke:

Stressa för hälsa?
Att vara energisk och ha myror i brallan är inte detsamma som att stressa.
Däremot ser jag det mer som ett personlighetsdrag än något man kan lägga sig till med.
Jag har ett par kompisar som är så energiska som RasmusL beskriver sig och ja, de har inte ett uns fett.
Men jag skulle aldrig kunna bete mig på det sättet.