Ram said:
Well, undantaget *mer*:et ovan (jag antar kr/sida, va?) så är jag en av dem som håller med dig. Jag gillar äventyr som är korta och koncisa. Säg... 48 sidor max kanske? För... 79 - 99 kr?
Däremot så undrar jag nog om vi inte är i minoritet...
Jag skulle lätt kunna betala 150-200 kronor för ett mainstreamrollspel som såg ut som Ghazalis sista färd n.d.g. den fysiska produkten. Någon tycker kanske att detta är en OT-diskussion, men jag menar alltså att jag som mainstreamkonsument skulle betala de slantarna eftersom
* Jag skulle få ett koncist, snabbläst spel där man tagit med det bästa av sina idéer och de bästa av sina bilder, inte allt och diskbänken.
* Chansen att språk och korrektur är ok ökar när produkten är kort.
* Häftesformatet är överlägset bäst när man spelar.
* Chansen att jag inom överskådlig framtid skulle få en ny, liknande produkt att köpa ökar.
När jag läser nu på morgonen känns det inte lika tydligt som igårkväll, men jag menar i min förra post alltså att en del i att lyckas göra ett bra, livvaktigt mainstreamrollspel, kan vara att försöka förändra köparattityder så att buzzet blir ett annat. Idag är det nog fortfarande "wow, har du hört - det 400-sidiga spel i fyrfärg som vi har väntat på i tre år har äntligen kommit!". Jag tycker det borde vara "wow, de har fått ner det nya spelet till 48 sidor! Det kan vi spela i helgen!".
Med nya förutsättningarna kan man sedan diskutera hur regler, spelvärld, äventyr etc. bör vara utformade. Alla idéer är kanske inte ens görliga i ett så litet format.
Hälsar
Christian