Eftersom det har gåtts in en del på olika teorier i tråden tänkte jag lista några saker som (Nästan) Alla forskare är överens om:
1: Tillsatt socker är dumt.
Hur dumt det är bråkas det om, vissa hävdar att det bara är tomma kalorier, andra att det orsakar sjukdomar som dödar miljontals av människor varje år.
Vad du tror, och vad som är sant är ointressant när vi pratar om viktnedgång. Undvik allt som har tillsatt socker.
2: Omega-3 är nyttigt och få personer får i sig tillräckligt. Det finns massor av (flermättat)fett i vår hjärna, och 40% av det består av DHA som är en Omega-3-fett. Omega-3 får du i dig genom att äta ALA, DHA eller EPA. ALA får du från vissa grönsaker och DHA och ALA kommer enbart från djur, bäst av allt är feta fiskar. Är du vegetarian bör du antingen börja äta fisk eller köpa Omega-3 tabletter.
Omega-3 kommer dock inte påverka din viktnedgång särskilt mycket, men om du ändå ska börja äta smalare så är det ännu bättre om du börjar äta nyttigare också
3: Ingen diet är perfekt för alla. När jag säger "diet" så menar jag inte bantningskur, jag menar någon slags filosofi över vad man stoppar i sig. Men bara för att någon rasar i vikt på LCHF betyder det inte att samma sak kommer funka för dig. En High-carb vego-diet kanske är det som funkar bäst för dig. Det gäller att pröva sig fram och inte ge upp.
4: Artificiella transfetter är dåligt. Hydrogenerade oljor ökar kroppens dåliga kolestrol, vilket orsakar bukfetma, inflammationsrisk, och insulinresistans. Äter man mycket under lång tid ökar riskerna för diabetes, alzheimers, hjärtsjukdomar mm.
Vi pratar alltså om margarin nu. Ät inte margarin.
5: Grönsaker är bra för dig. Desto mer du hatade dem som barn, desto bättre är de dessutom antagligen. Hur länge sen var det du käkade grönkål? Om svaret är "jättelänge" så rekommenderar jag dig att köpa hem lite. Det är gott och bland det nyttigaste man kan äta från växtriket. Men givetvis är det inte det enda du ska äta. Ät grönsaker till varje mål mat.
6: Vitamin D-brist är sjukt korkat. Särskilt vi skandinaver sitter inne för mycket och har långa perioder mörker i våra liv, detta ger oss vitamin D-brist vilket är en bra grund för att må kasst. Vill man bygga muskler eller bara leva länge ska man verkligen undvika brist på Vitamin D. Fiskleverolja är tyvärr det enda naturliga som innehåller det så... Köp en burk tabletter när hösten börjar närma sig.
7: processade kolhydrater är dåligt. Inte alla håller med om att kolhydrater är dåligt, men (nästan) alla håller med om att processade kolhydrater är dåligt. Översättning: Fullkornspasta är den enda pastan du ska ens fundera på att äta. Vitt bröd ska helt undvikas.
Äter du processade kolhydrater spikar ditt blodsocker, sen får du en insulinspik, följt av att kroppen börjar lagra fett.
8: tillskott kan aldrig ersätta riktig mat.
Vi får väl se hur det går för Soylent
https://campaign.soylent.me/soylent-free-your-body ...
9. Det funkar inte att banta, en livstilsändring är nödvändig. Är du tjock och vill bli smal så räcker det inte att motionera i ett halvår medan du tokbantar om du sen återgår till ditt vanliga leverne.
Det här orsakar lite problem: De flesta vill inte ge upp ALLT, FÖR ALLTID. För att pröva sig fram kan det då vara bra att börja ge upp något, för att sen inse att man kanske kan tänkas ge upp några saker till. Men då är risken stor att man inte ser tillräckligt snabba resultat, vilket kan leda till att man överger tanken helt, och hoppar tillbaka till chipsskålen.
Vad som funkar är helt individuellt här.
10: oprocessad mat är nyttigast.
Ju mindre saker du köper fryst eller färdiglagat ju bättre är det för näringsvärdet.
Ät riktig mat.