Mogger
Hipsteranka
Haha, ja.RipperDoc said:For the record, jag håller med Vitulv och har också en magkänsla att det motsvarar en rejäl majoritet av rollspelsköpare. Men det skiter du förmodligen också i![]()

Haha, ja.RipperDoc said:For the record, jag håller med Vitulv och har också en magkänsla att det motsvarar en rejäl majoritet av rollspelsköpare. Men det skiter du förmodligen också i![]()
Det kan nog stämma, men vi vet inte vilka målgruppen är, eller hur? Du utgår kanske lite för mycket från dig själv?Vitulv said:Det jag menar är alltså att illustrationer är något som gör en text mer läsbar och lättare att ta till sig, särskilt i texter som inte är ren skönlitteratur. Att du inte tycker det är med andra ord något som är att betrakta som en avvikelse när man diskuterar målgruppsanpassning av sitt rollspel.
"Efter några sidor" är IMO när läsandet ska vara avklarat, illustrationer eller ej.Vitulv said:Här måste jag nog säga emot (men det handlar ju om tycke och smak, så det är ok). Jag skulle aldrig läsa ett rollspel utan illustrationer. Har provat ett par gånger med gratisvarianter eller betaversioner av spel,men tröttnat efter några sidor. För mig funkar det helt enkelt inte att konsumera instruktionsböcker (som rollspel faktiskt är) om de inte är illustrerade.solvebring said:Det är trevligt med illustrationer; de ökar spellust, stämning, att man vill köpa skiten (om bilderna tilltalar en) osv. Samtidigt är det inte livsnödvändigt; ett bra spel kan stå för sig själv.
Precis som vi i fallet med Måns ovan nog kan utgå från att bilder tillför något, kan vi nog utgå från att spelet är mer av traditionellt slag och längre så att bilder faktiskt behövs.Elmrig said:"Efter några sidor" är IMO när läsandet ska vara avklarat, illustrationer eller ej.
Det beror på vilket sorts rollspel du har. Behöver du visa upp saker i världen som är abstrakta är det ett måste. Är spelet långt behöver du det för att bryta upp textmassorna.Svarte faraonen said:Hur mycket behövs illustrationer?
Som många sagt: bättre få och hög kvalité. Ingen blir glad av kassa illustration. Eller jo, om man kan räkna glad som "Nu jävlar ska jag ut och hata om det här på internet".Svarte faraonen said:Hur hög standard behöver de hålla? Om man ska ha en sparsamt illustrerad bok, hur är det bäst att placera ut sina få bilder?
Jag säger bilder med "Wow!"-effekter. Sådan som får mig att stanna till med ögon på bilden och kolla närmare. Det är ofta bilder där någonting sker och där det finns många detaljer att upptäcka.Svarte faraonen said:Vilken typ av illustrationer är det högst prioriterat att ordna?
Inte helt säker på vad du menar, men i syfte att bryta upp textsjok kan du istället för bilder använda grafiska element och smart design. Symboler, kanter, linjer, textrutor och liknande saker. Här tror jag dock mer kunniga personer om layout, som Arfert t.ex., har större erfarenhet och kunnande.Svarte faraonen said:Vilka resurser finns att tillgå för att dryga ut budgeten?
Föredrar du fula illustrationer framför inga illustrationer? För det finns flera spel (oftast då små indiespel; det senaste var Psi*Run) där jag hade föredragit inga illustrationer framför de som faktiskt fanns där.Vitulv said:Här måste jag nog säga emot (men det handlar ju om tycke och smak, så det är ok). Jag skulle aldrig läsa ett rollspel utan illustrationer. Har provat ett par gånger med gratisvarianter eller betaversioner av spel,men tröttnat efter några sidor. För mig funkar det helt enkelt inte att konsumera instruktionsböcker (som rollspel faktiskt är) om de inte är illustrerade.solvebring said:Det är trevligt med illustrationer; de ökar spellust, stämning, att man vill köpa skiten (om bilderna tilltalar en) osv. Samtidigt är det inte livsnödvändigt; ett bra spel kan stå för sig själv.
Jaha. Kan vi också utgå från att omslaget är lila? Måste vi utgå från att traditionella spel ska skrivas för att läsas snarare än spelas?Robert Jonsson said:Precis som vi i fallet med Måns ovan nog kan utgå från att bilder tillför något, kan vi nog utgå från att spelet är mer av traditionellt slag och längre så att bilder faktiskt behövs.Elmrig said:"Efter några sidor" är IMO när läsandet ska vara avklarat, illustrationer eller ej.
Hmm, ja, det gör jag faktiskt. Av läsbarhetsskäl om inte annat. "Fula" är ju dessutom subjektivt, men jag fattar så klart vad du menar.Dimfrost said:Föredrar du fula illustrationer framför inga illustrationer? För det finns flera spel (oftast då små indiespel; det senaste var Psi*Run) där jag hade föredragit inga illustrationer framför de som faktiskt fanns där.Vitulv said:Här måste jag nog säga emot (men det handlar ju om tycke och smak, så det är ok). Jag skulle aldrig läsa ett rollspel utan illustrationer. Har provat ett par gånger med gratisvarianter eller betaversioner av spel,men tröttnat efter några sidor. För mig funkar det helt enkelt inte att konsumera instruktionsböcker (som rollspel faktiskt är) om de inte är illustrerade.solvebring said:Det är trevligt med illustrationer; de ökar spellust, stämning, att man vill köpa skiten (om bilderna tilltalar en) osv. Samtidigt är det inte livsnödvändigt; ett bra spel kan stå för sig själv.
Beror lite på genren såklart... i Ghost of Avalon använder man trä- och kopparstick från 1800-talet, och det är ju helt rätt för ett rollspel som utspelar sig då. Samma sak gäller Draug.Dimfrost said:Åh, och en sak till: det finns en massa gamla konstnärer och illustratörer vars bilder har förlorat copyrightskyddet (även om det förstås är ett riktigt träsk att avgöra vad som är fritt på vilken marknad). Det är förstås enklast om man utgår från bilderna och sedan skriver spelet, men ibland finns det mer som skulle kunna passa än man tror. Kan vara svårt att hitta dock.
Nja. Det finns väl ingen direkt praxis där tror jag. CC och copyright är lika mycket en idologisk fråga bland kosntnärer som alla andra.krank said:Jag blir alltid så förvirrad över comissions och sådant. Vilke rättigheter är det man får för de där priserna t.ex? För mig brukar ju priserna öka om jag vill köpa loss bilderna helt (för att kunna släppa via CC), men är de där priserna för personlig användning på nätet eller får man även använda dem i produkter? Kan tänka mig att det är lägre pris för personlig användning, högre för kommersiell användning och sedan ytterligare för "fullständiga rättigheter"...w176 said:Jenna Fowler har en fint blogginlägg som visar hur komplex bild man bestället påverkar hennes priser. En enkel skiss är i en helt annan prisklass än en komplex färgbild.
http://jennafowlerart.com/2012/04/25/commission-sale/
![]()
Rent känslomässigt är det den här lösningen jag gillar mest. Att inte ha några illustrationer och i stället sikta på smakfulla layoutelement känns kanske indie, men att skita i sånt och rita själv känns rocknroll. Jag gör ju ändå inte spel för folk som tröttnar efter tio A4. Sedan är frågan hur praktiskt genomförbart det är.Arfert said:Dito. Och ofta är fula illustrationer av upphovsmannen eller så "bättre" än proffsiga stockart-bilder. Som inte har så mycket med spelet att göra. KÄNSLA går före proffsigt..
Jag hade svårt för de flesta gamla Drakar-omslag av den anledningen.. eller de flesta Eon-omslag, tills de började med egenproducerade.
Fast folk som villig att arbeta för en spottstyver är sällan profetiuonella och är det inte professionella kan man inte vara säker att de kommer betee sig professionellt. Dvs:ro83rt said:Det finns många illustratörer som jobbar för en spottstyver bara de har kul när de gör bilderna. Det kan innebära att man måste vara lite följsam, t.ex. är det mindre bra att beställa fältslag i tusch om illustratören uttryckligen sagt sig vilja göra porträtt i blyerts.