Game of thrones - House of the dragon.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Avsnitt 6! Fortsätter lite på samma tema som förra avsnittet men saker dras lite mer till sin spets, det är mer nerv igen. Det bubblar verkligen i Kings Landing, i det gröna hovet och i det svarta ökar desperationen.
  • Allicent har det inte lätt. Svårt att inte ha sympati för henne trots allt.
  • Larys överskattar nog själv en del...
  • Lite plötsligt intim scen mellan Rhaenyra och Mysaria. Å andra sidan kanske inte helt obegriplig, å andra sidan kanske inte helt underbyggd? Hur det hanteras framåt blir avgörande.
  • Cool drak-kallarsång. Undrar vad texten var?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
557
6: Helt okej avsnitt, skönt att slippa stora slag, fast det är ont om skarpa dialoger mellan starka karaktärer. Lite tomgångskörning, är det tredje avsnittet nu som Daemon bara är galen i Harrenhall, och herr Velaryon bara håller på med förberedelser av skepp? Den där kyssen var ju fin, men jag antar att den inte kommer leda någonstans, utan mer är att se som fan-service. Många 1:or för avsnittet på imdb, lite apropå. Vem är cliffhangern till för egentligen?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,597
Location
Maastricht
Jag gillade avsnitt 6!
Det händer ju trots allt en hel del, även om det inte är fältslag eller annat.
Tror man behöver köra en liten upp och nedgång för att man ska känna hur det sedan byggs upp igen, för jag har en känsla av att det kommer bli totalt kaos framöver. Doh! ;)

Känner ingen sympati med Alicent!
Aemon är cool för att han är en total psykopat.
Jag tyckte inte kyssen var knepig när de blottar sina känslor så för sig och är sårbara.
Gillade nog alla drakscener mest samt att alla borgar och fästen ser så enormt bra ut invändigt.
Kings Landing med svälten och det puttrande "upproret" känns spännande.
Gillade kaoset som utbröt när Alicent och Helaena besöker septen för att tända ljus och upplopp urartar..
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Jag tyckte inte kyssen var knepig när de blottar sina känslor så för sig och är sårbara.
Nej, inte knepig i sig. Den känns logisk som en slags reaktion på framför allt Rhaenyras emotionella påfrestning och behov av närhet. Däremot hoppas jag (och tror inte - serien har alldeles för mycket fingertoppskänsla för det) att inte det pang bom i nästa avsnitt hanteras som en förälskelse dem emellan (för sådana känslor tycker jag inte underbyggts i deras relation).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,597
Location
Maastricht
Nej, inte knepig i sig. Den känns logisk som en slags reaktion på framför allt Rhaenyras emotionella påfrestning och behov av närhet. Däremot hoppas jag (och tror inte - serien har alldeles för mycket fingertoppskänsla för det) att inte det pang bom i nästa avsnitt hanteras som en förälskelse dem emellan (för sådana känslor tycker jag inte underbyggts i deras relation).
Det kanske börjar byggas upp framigenom och sedan när Daemon kommer tillbaka så kommer, om han inte nu går totalt bananas, så kommer han döda Mysaria genom strypning eller knuff. Bara en känsla jag har.
Men tror nog som du att det stannar vid en kyss då de nog båda hade behovet för närhet/trygghet för ett ögonblick.
Kanske Mysaria blir till en galen person nu och börjar förälska sig i Rhaenyra och att hon mördar Daemon?
Finns utrymme för triangeldrama där. Vi får se!
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
842
Hyggligt avsnitt men hoppas verkligen att Daemons psykosfasoner i Harrenhal är slut i och med gammelgubbens död.

Tycker också det är lite intressant att de kommer komma in två wildcard-drakar. (Gissar att den där i The Vale kommer ju få en ryttare, antagligen Baela, även om jag inte läst böckerna).

Mebmn det är lite tråkigt att det är känns som majoriteten av Rhynearas viktiga vapendragare också ska vara romantiska intressen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,597
Location
Maastricht
Hyggligt avsnitt men hoppas verkligen att Daemons psykosfasoner i Harrenhal är slut i och med gammelgubbens död.

Tycker också det är lite intressant att de kommer komma in två wildcard-drakar. (Gissar att den där i The Vale kommer ju få en ryttare, antagligen Baela, även om jag inte läst böckerna).

Mebmn det är lite tråkigt att det är känns som majoriteten av Rhynearas viktiga vapendragare också ska vara romantiska intressen.
Den ena draken är ju den Sir Steffon försökte tygla och blev bränd. De sa väl att Seasmoke drog? Och gissar att en av bastarderna nu rider den.
Dock ingen susning om den andra draken. Inte heller läst Fire&Blood.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Tycker också det är lite intressant att de kommer komma in två wildcard-drakar. (Gissar att den där i The Vale kommer ju få en ryttare, antagligen Baela, även om jag inte läst böckerna).
Bok-korrekt vore fyra nya drakryttare (Addam, Hugh, Nettles, Ulf).

Och du tänker Rhaena, inte Baela. Håller med om att hon verkar ersätta Nettles.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Nu verkar det ju bli Addam´s bror av någon anledning. De kanske båda blir ryttare? Eller så blir Addam arvtagare till salttronen.
Nej, det är fortfarande Addam som får draken i tv-serien. Det är mer det att de har flippat namnen och åldrarna på bröderna, så att man blir förvirrad som bokläsare.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
842
Och du tänker Rhaena, inte Baela. Håller med om att hon verkar ersätta Nettles.
Fullt rimligt, kommer aldrig kunna ha koll på targaryan-namnen, de har en tendens att glida ihop i en fantasy-kökkenmödding. Mängden "ae"- och "rhy"-stavelser är legio.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Fullt rimligt, kommer aldrig kunna ha koll på targaryan-namnen, de har en tendens att glida ihop i en fantasy-kökkenmödding. Mängden "ae"- och "rhy"-stavelser är legio.
En positiv sak med diversity-castingen är att åtminstone utseendet skiljer sig litet. Fem personer till med Targaryen-look skulle ha gjort det riktigt svårt att hålla ordning på folk.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Fullt rimligt, kommer aldrig kunna ha koll på targaryan-namnen, de har en tendens att glida ihop i en fantasy-kökkenmödding. Mängden "ae"- och "rhy"-stavelser är legio.
Det namn de skippade redan innan de hoppade över Kermit och Elmo Tully, var Aenys Targaryen. ;-)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Det roligaste missförstånd jag har sett i hela settingen är när någon som bara var tv-tittare undrade vad "milk of the puppy" var för något och hur det kunde vara smärtstillande. :-D
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
e07

Antar att vi får vara glada över bara en Daemon-hallucination.

Något alla settings med feodalism behöver spela upp är konflikten mellan teorin och praktiken, och hur det är något som måste navigeras. Så fint att någon till slut navigerar in Daemon i ett hörn där han för en gångs skull måste göra något fast han inte vill det!

En av seriens bästa förändringar var att de gjorde Dragonkeepers intressanta, och aldrig mer än nu.

Som moderna människor är vår instinkt att Mysaria har rätt och Jacerys fel, men som vi kommer att få är det mer komplicerat än så.

Fler rollspel borde spela upp hur äckliga drakgrottor är med spillning överallt!

Och fler rollspel borde ta en titt på hur totalt orimligt det är att slåss med svärd och sköld mot något i den storleken.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
e07

Antar att vi får vara glada över bara en Daemon-hallucination.

Något alla settings med feodalism behöver spela upp är konflikten mellan teorin och praktiken, och hur det är något som måste navigeras. Så fint att någon till slut navigerar in Daemon i ett hörn där han för en gångs skull måste göra något fast han inte vill det!

En av seriens bästa förändringar var att de gjorde Dragonkeepers intressanta, och aldrig mer än nu.

Som moderna människor är vår instinkt att Mysaria har rätt och Jacerys fel, men som vi kommer att få är det mer komplicerat än så.

Fler rollspel borde spela upp hur äckliga drakgrottor är med spillning överallt!

Och fler rollspel borde ta en titt på hur totalt orimligt det är att slåss med svärd och sköld mot något i den storleken.
Jo, och så riktigt coolt att se drakar på en blöt sandstrand - power move för specialeffektsmakarna att visa hur de plöjer sanden med fötterna.
 
Top