Jag hade hållit med dig om allt du skriver för ett NÄST sista avsnitt. Men inte för ett sista (om inte nästa säsong börjat om någon vecka eller så; då hade det varit ok). Det ÄR välskrivet, välagerat osv, men dramaturgiskt behövs något mer som AVSLUTNING av en säsong. Nu blir jag bara sjukt frustrerad över att det som byggs upp så väl inte får playoff på ett år eller så.Jag är så sjukt imponerad! Alla manusförfattare hade tittat på den här säsongen med den omedelbara instinkten "vi avslutar det förstås med ett klimax med drakar och erövringen av King's Landing!". Och 95% av gångerna hade man gjort just så, och alla hade tyckt att det var coolt.
Men istället valde man något mycket bättre. Man suger på det som en karamell, och i stället för en triumfatorisk avslutning får vi se var alla är, och känslan av dom och undergång över det hela. Det är så djävulskt smart och modigt och välgjort, och kräver verkligen självdisciplin hos manusförfattarna för att inte ta den enkla utvägen. I stället för ett "Wow, action!" och "Drakar, coolt!" visar serien i stället upp att det här kommer ju aldrig att sluta väl. Det här är ett oändligt mycket bättre sätt att lägga upp inför nästa säsong än en cliffhanger.
Så galet bra! Den här serien får all annan fantasy-tv att se ut som gjord av klåpare, i varje avseende. Manus, skådespelare, produktionsvärden... det är så bra!!
Castingen ser bra ut. "Dunk the Lunk", liksom. Han borde vara yngre, men det är väl sådant man får leva med i tv-verkligheten.
Jag håller med. Grymt bra final. Så skönt att de bröt mallen och skippade en batalj. Dialogscenerna i detta avsnitt var av världsklass (utom möjligen Corlys vs Allyn, som föll platt på något vis för mig). Nu är jag grymt sugen på s03. Det får gärna ta lite tid.Jag är så sjukt imponerad! (...)
Två. Om de håller sig till tidsramen ska det bli fyra säsonger totalt.Nu blir jag bara sjukt frustrerad över att det som byggs upp så väl inte får playoff på ett år eller så.
En av sakerna med serien är att den är "vuxnare" än Game of Thrones (antagligen för att man har mycket vuxnare showrunners). Mindre hålla på med naket (och när det händer är det inte på spekulation), en villighet att ta sig tid att bygga upp, att man som i det här avsnittet är redo att skjuta upp klimaxen. GoT har vassare scener från böckerna, och det är nog mycket det det vinner på i jämförelse. Men hantverket och den allmänna inställningen är bättre i HotD.Jag gav mig ut på internet tidigare idag. Till forum dedikerade till TV-serien och insåg att folk är negativa. Väldigt negativa.
De två sista avsnitten för säsong 2 ligger på 6.5 och 6.2 respektive på IMDB och runt 45% på Rotten tomatoes. Det finns bara tre avsnitt av runt 100 Game of Thrones/House of the Dragon avsnitt som har värre ratings och de är originalseriens tre sista avsnitt.
Det är Theon Greyjoy-effekten:- Trodde inte att serien skulle lyckas få mig att känna sympati inför serial-rapist Aegon but here we are.
Just det där är jag inte säker på om det är ett medvetet beslut eller en budgetfråga. I planeringsstadiet hade säsong 2 tio avsnitt, men efter den stora mergern så landade man på 8 avsnitt istället. Det är inte konstigt att budgeten stramas till även utan mergern, GoT sista säsong snittade runt 15 miljoner dollar per avsnitt (utan marketing) medan House of the Dragon snittade runt 20 miljonar dollar (utan marketing, i mycket större behov av marketing än GoT) per avsnitt för sin första säsong.en villighet att ta sig tid att bygga upp, att man som i det här avsnittet är redo att skjuta upp klimaxen.
Hur då? Vilka undertexter? Alys säger "Idag är du redo" och sen börjar det. Och vad menar du med greenman? Child of the Forest? Greenseer? Känns som att jag missar något lager i den scenen.- Godswood scenen är cool. Om man har igång undertexter (som jag hade) så får man 'confirmed' att minst en greenman är på plats när trädet börjar gråtblöda.
Jag ser med engelska "beskriver också ljud"-undertexter. Där står det [Antlered human shape clip-clopping, grumbles.]. Om man kisar och zoomar in ser man en människofigur med horn på huvudet. Det är väldigt mörkt i scenen, men youtube-experter har redan laddat upp klippen med "max ljus" och då ser man mer tydligt.Hur då? Vilka undertexter? Alys säger "Idag är du redo" och sen börjar det. Och vad menar du med greenman? Child of the Forest? Greenseer? Känns som att jag missar något lager i den scenen.
Ja, det håller jag med om - jag trodde att det skulle bli det allra sista när jag såg montaget. Det hade rundat av på ett intressant vis.Just det, det enda jag inte riktigt gillade var att vi inte konkret fick se Rhaena bli Fårtjuvens ryttare. Det hade räckt med så himla lite, 20 sekunder till. Just den kändes konstlad som cliffhanger i det i övrigt skickligt gjorda montaget.