Game of thrones - House of the dragon.

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,085
Hade väntat mig mer av en urladdning i en säsongsavslutning. Nu mest uppbyggnad som en garanterat glömt när payoff kommer i säsong tre…
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
hela den här säsongen är (tyvärr) lite väl mycket av en uppladdning. Den är som en house-låt som bygger upp till klimax som hela tiden inte riktigt kommer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Otroligt frustrerande sista avsnitt. När jag såg speltiden på runt en och en halv timme så tänkte jag att nu kommer det hända grejer - istället blir det mest cirkelargument där alla pratar om saker som kommer hända istället för att saker faktiskt händer.

Tycker det är rättvist att jämföra med händelserna av säsong 2 av Game of Thrones, dels i hur den avslutades och dels i vad som hände under säsongens gång. Säsong 2 av Game of Thrones hade en massa avgörande intriger, flera fältslag (som hade konsekvenser), en hög av döda karaktärer, kritiska förändringar av maktbalansen i riket, etc.

Två års väntetid för det här?
Frustrerande, minst sagt.

EDIT: Någon online summerade finalen som en 70 minuter lång trailer för säsong 3, och tyckte det var en rätt så slående beskrivning.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag är så sjukt imponerad! Alla manusförfattare hade tittat på den här säsongen med den omedelbara instinkten "vi avslutar det förstås med ett klimax med drakar och erövringen av King's Landing!". Och 95% av gångerna hade man gjort just så, och alla hade tyckt att det var coolt.

Men istället valde man något mycket bättre. Man suger på det som en karamell, och i stället för en triumfatorisk avslutning får vi se var alla är, och känslan av dom och undergång över det hela. Det är så djävulskt smart och modigt och välgjort, och kräver verkligen självdisciplin hos manusförfattarna för att inte ta den enkla utvägen. I stället för ett "Wow, action!" och "Drakar, coolt!" visar serien i stället upp att det här kommer ju aldrig att sluta väl. Det här är ett oändligt mycket bättre sätt att lägga upp inför nästa säsong än en cliffhanger.

Så galet bra! Den här serien får all annan fantasy-tv att se ut som gjord av klåpare, i varje avseende. Manus, skådespelare, produktionsvärden... det är så bra!!

(Jag läste just om en jätteintressant användning av AI, apropå det här att inte göra det förväntade. En författare skrev två kapitel i en bok., och bad en LLM-AI fortsätta på det. Sedan såg författaren till att inte göra som AI:n gjorde, eftersom LLM:en ju per definition gör det förväntade, genomsnittliga, och vaniljiga. Nu är det säkert inte så man gjort här, men det är samma sorts aktiva undvikande av det förväntade.)
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,085
Jag är så sjukt imponerad! Alla manusförfattare hade tittat på den här säsongen med den omedelbara instinkten "vi avslutar det förstås med ett klimax med drakar och erövringen av King's Landing!". Och 95% av gångerna hade man gjort just så, och alla hade tyckt att det var coolt.

Men istället valde man något mycket bättre. Man suger på det som en karamell, och i stället för en triumfatorisk avslutning får vi se var alla är, och känslan av dom och undergång över det hela. Det är så djävulskt smart och modigt och välgjort, och kräver verkligen självdisciplin hos manusförfattarna för att inte ta den enkla utvägen. I stället för ett "Wow, action!" och "Drakar, coolt!" visar serien i stället upp att det här kommer ju aldrig att sluta väl. Det här är ett oändligt mycket bättre sätt att lägga upp inför nästa säsong än en cliffhanger.

Så galet bra! Den här serien får all annan fantasy-tv att se ut som gjord av klåpare, i varje avseende. Manus, skådespelare, produktionsvärden... det är så bra!!
Jag hade hållit med dig om allt du skriver för ett NÄST sista avsnitt. Men inte för ett sista (om inte nästa säsong börjat om någon vecka eller så; då hade det varit ok). Det ÄR välskrivet, välagerat osv, men dramaturgiskt behövs något mer som AVSLUTNING av en säsong. Nu blir jag bara sjukt frustrerad över att det som byggs upp så väl inte får playoff på ett år eller så.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Jag är så sjukt imponerad! (...)
Jag håller med. Grymt bra final. Så skönt att de bröt mallen och skippade en batalj. Dialogscenerna i detta avsnitt var av världsklass (utom möjligen Corlys vs Allyn, som föll platt på något vis för mig). Nu är jag grymt sugen på s03. Det får gärna ta lite tid.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Tyland Lannister och Ulf the White verkar vara de enda som har det trevligt just nu.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Jag gav mig ut på internet tidigare idag. Till forum dedikerade till TV-serien och insåg att folk är negativa. Väldigt negativa.

De två sista avsnitten för säsong 2 ligger på 6.5 och 6.2 respektive på IMDB och runt 45% på Rotten tomatoes. Det finns bara tre avsnitt av runt 100 Game of Thrones/House of the Dragon avsnitt som har värre ratings och de är originalseriens tre sista avsnitt.

På house of the dragon subredditen handlar var och varannan tråd inte om huruvida det är dåligt, utan varför det kunde bli så dåligt. Som så ofta i online-forum så handlar allt om ändringar från böckerna till klagomål på pacing, manus etc... och slirar sedan snabbt över i sådana territorum som tyvärr är mycket vanliga i onlinediskurser sedan incelgudar av typen Jordan Peterson tog plats på nätet: det är kvinnornas fel! Allt från att de kvinnliga karaktärerna är onda och själviska, till att de kvinnliga skådisarna är dåliga på att skådespela på att om något är fel med avsnitten så måste det bero på att några av manusförfattarna är kvinnor.

Jag önskar att jag skämtade, men ni vet redan utan att googla att jag inte gör det.

Jag tycker det är rätt tråkigt, och vill inte vara en sån gnällig jävel som bara gnäller, så jag tänker lista lite random saker som jag tyckte om.

- Simon Strong är en så jäkla bara karaktär. Älskar honom.
- Godswood scenen är cool. Om man har igång undertexter (som jag hade) så får man 'confirmed' att minst en greenman är på plats när trädet börjar gråtblöda. Det antyds också mycket starkt att det är Brynden Rivers vi får höra (vilket sen är confirmed av showmakers).
-Blått skägg!
- Scenen när Daemon får besök av sin fruga är mycket cool. Har sagt det förut men älskar att soldaterna har olika outfits.
- Scenen mellan Corlys och Alyn är sjukt bra. Älskar att Alyn egentligen förstår att det är omöjligt, och orealistiskt, för en länsherre att se efter sina bastarder. Men att han plötsligt får värde när Corlys fru och barn är försvunna, som att Alyn är någon slags ersättare? Bitterheten är befogad så det räcker och blir över.
- Dragonseedsna är bra. Starka kontraster i sina förehavanden. Jag undrar hur mycket som kommer förändras från böckerna för att matcha deras personligheter bättre.
- Trodde inte att serien skulle lyckas få mig att känna sympati inför serial-rapist Aegon but here we are.
- Slotten fortsätter att se bra ut. När Rhaenyra seglar över Harrenhall ser det så jäkla episkt ut.
- Shot composition. Där är väldigt många screenshots från det här avsnittet som skulle bli en mycket respektabel skrivbordsbakgrund.
- Musiken fortsätter vara av absolut högsta klass.
- Haelena, Alicent och Rhaenyra ser ut att få annorlunda trajectories jämfört med bokversionen. Jag hoppas det, jag tror det kommer bli bra.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag gav mig ut på internet tidigare idag. Till forum dedikerade till TV-serien och insåg att folk är negativa. Väldigt negativa.

De två sista avsnitten för säsong 2 ligger på 6.5 och 6.2 respektive på IMDB och runt 45% på Rotten tomatoes. Det finns bara tre avsnitt av runt 100 Game of Thrones/House of the Dragon avsnitt som har värre ratings och de är originalseriens tre sista avsnitt.
En av sakerna med serien är att den är "vuxnare" än Game of Thrones (antagligen för att man har mycket vuxnare showrunners). Mindre hålla på med naket (och när det händer är det inte på spekulation), en villighet att ta sig tid att bygga upp, att man som i det här avsnittet är redo att skjuta upp klimaxen. GoT har vassare scener från böckerna, och det är nog mycket det det vinner på i jämförelse. Men hantverket och den allmänna inställningen är bättre i HotD.

- Trodde inte att serien skulle lyckas få mig att känna sympati inför serial-rapist Aegon but here we are.
Det är Theon Greyjoy-effekten:
"Gah, jag avskyr den där personen, jag vill att något hemskt ska hända honom!"
*något hemskt händer med honom*
"OK, men inte på det viset, det var inte vad jag menade, sheesh, nu tycker jag synd om honom i stället!"
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
en villighet att ta sig tid att bygga upp, att man som i det här avsnittet är redo att skjuta upp klimaxen.
Just det där är jag inte säker på om det är ett medvetet beslut eller en budgetfråga. I planeringsstadiet hade säsong 2 tio avsnitt, men efter den stora mergern så landade man på 8 avsnitt istället. Det är inte konstigt att budgeten stramas till även utan mergern, GoT sista säsong snittade runt 15 miljoner dollar per avsnitt (utan marketing) medan House of the Dragon snittade runt 20 miljonar dollar (utan marketing, i mycket större behov av marketing än GoT) per avsnitt för sin första säsong.

HBO spenderade runt 200 miljoner dollar på att marknadsföra House of the dragon första säsong, det högsta de någonsin spenderat på någon av deras produkter. För att sätta det i perspektiv spenderade Disney ungefär samma summa på att marknadsföra Endgame.

Att ha episka fältslag, drakstrider, sjöbataljer etc. tror jag inte var ett exklusivt "subversion of expectations"-beslut, jag tror serien är dyr som satan som det är. Att korta ned serien var oavsett inte helt och hållet serieskaparnas beslut.

Min teori? Förhoppningen är kanske att de inte kommer behöva marknadsföra säsong 3 lika mycket och därför har råd att slänga mer cash på de individuella avsnitten.
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Såg klart säsongen igår, mina åsikter är väl en blandning av ståndpunkterna ovan. Älskar den - i stort -skådespeleriet är verkligen otroligt bra rakt igenom och de är mästerliga på att få scener att kännas laddade. Det är som någon skrev ovan Vuxet med stort V. Med allt det sagt så hade det ÄNDÅ gått från 9/10 till 10/10 om de hade behållt ALLT DET men även injicerat mer tempo. Man kan vara vuxen. Fantastisk. Avantgarde -med tempo.

En dialog kan vara som " i väntan på Godot" - 2 personer på en tom scen på varsin stol. Eller så kan EXAKT samma dialog ibland vara i publiken under en hästkapplöpning. Lika bra. Lika intensiv. Men det händer lite, färger andras, kameran åker, någon ramlar. Man får en KÄNSLA av tempo som gör att den där scenen när dom sitter och viskar i ett mörkt rum lite senare i avsnittet STICKER UT och känns mer.

Det är det som serien saknar en liten, liten smula. När man påpekar det så säger alltid någon "amen det kan inte vara stora episka bataljer varje avsnitt!! se sagan om ringen om du vill ha balgroger!!!"

Jag förstår bror, jag förstår. Det är inte det man menar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
- Godswood scenen är cool. Om man har igång undertexter (som jag hade) så får man 'confirmed' att minst en greenman är på plats när trädet börjar gråtblöda.
Hur då? Vilka undertexter? Alys säger "Idag är du redo" och sen börjar det. Och vad menar du med greenman? Child of the Forest? Greenseer? Känns som att jag missar något lager i den scenen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Hur då? Vilka undertexter? Alys säger "Idag är du redo" och sen börjar det. Och vad menar du med greenman? Child of the Forest? Greenseer? Känns som att jag missar något lager i den scenen.
Jag ser med engelska "beskriver också ljud"-undertexter. Där står det [Antlered human shape clip-clopping, grumbles.]. Om man kisar och zoomar in ser man en människofigur med horn på huvudet. Det är väldigt mörkt i scenen, men youtube-experter har redan laddat upp klippen med "max ljus" och då ser man mer tydligt.

image.png

Green men är typ präster/väktare kan man säga. Kolla länken med risk för spoilers om deras potentiella inblandning i följande säsonger: https://awoiaf.westeros.org/index.php/Green_men
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Nu har jag och sett klart. I det stora hela tycker jag avsnittet var lysande, bland de bästa ihop med nr. 2 och 3. Gillar verkligen hur man skapar motiv och förklaring genom mänsklig interaktion och drivkrafter för sådant som mer bara händer i boken. Och återigen hur man drar nytta av profetiorna i att underbygga vad folk gör.

Som säsongsavslutning var det helt ok för mig. Samtidigt kan jag hålla med både de av er som säger att serien kunde haft lite mer tempo ibland och att något slags dramatisk final hade suttit fint (Slaget om Gattet tex). Men jag är som sagt nöjd ändå och det påverkar inte mitt betyg i det stora hela.
  1. Tycker att man mellan raderna kan läsa att manusförfattarstrejken och övriga budgetskäl är vad som kortat säsongen.
  2. Att stora mängder tittare plötsligt börjar ogilla slutet säsongen framstår som smått obegripligt för mig. Att ha invändningar som @Platon eller @Mundo är en sak men, annars undrar man ju hur samma personer kan ha gillat säsongens första avsnitt? Men, men, internet är ju som det är när det kommer till sådant.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Just det, det enda jag inte riktigt gillade var att vi inte konkret fick se Rhaena bli Fårtjuvens ryttare. Det hade räckt med så himla lite, 20 sekunder till. Just den kändes konstlad som cliffhanger i det i övrigt skickligt gjorda montaget.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Just det, det enda jag inte riktigt gillade var att vi inte konkret fick se Rhaena bli Fårtjuvens ryttare. Det hade räckt med så himla lite, 20 sekunder till. Just den kändes konstlad som cliffhanger i det i övrigt skickligt gjorda montaget.
Ja, det håller jag med om - jag trodde att det skulle bli det allra sista när jag såg montaget. Det hade rundat av på ett intressant vis.

Jag gillar seriens tolkning att man måste vara i rätt sorts mentalt tillstånd för att få sin drake, och att det skiftar per drake. Vermithor gillade Hughs "fuck this, jag är inte rädd längre!", Vhaegar uppskattade Aemond's blandning av mod och desperation, och att Rhaena är driven och verkligen på den här gången kan vara vad som gör att hon får sin drake nu fast hon inte lyckades förr. Drakarna har rimligtvis en empatisk men inte telepatisk koppling till sina ryttare.
 
Top