Game of thrones - House of the dragon.

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Nu har jag sett ikapp, så mina tankar blir blandade mellan de två avsnitten.

- Lite seg start, första avsnittet var definitivt det långsammare.
- Otroligt bra scen mellan Alicent och Gwayne. De gjorde om Gwaynes karaktär från "fjantig stropp" till "riktig person som jag känner sympati inför" på bara 2 minuter.
Det har säkert ingenting med förväntad livslängd att göra...
- Baela har så en så jävla bra look alltså. Hennes outfit är on point!
- Lord Bees-bury! Undrar hur många casual tittare som ens minns honom.
- Inget får mig mer ivrig att pussas för första gången än att prata om hur min pappa våldtog mig och sedan tvingade genom en abort så våldsam att jag fortfarade har fysiska ärr flera årtionden senare.
- Daemon hallisarna verkar fått sitt slut nu? Puh. Dessa var de bättre, om inget annat bara för tanken att de drog in stackars Paddy Considine och tvingade honom att gå genom make-up-from-hell för att filma en 27 sekunder lång scen. De var bra oavsett.
- Det är fortfarande skitroligt att se hur desperat Daemon har velat ha tronen och makt, och än en gång bli påmind om hur usel han skulle varit som kung.
- Riktigt najs scen med Riverlordsna. Oscar Tully är en bra karaktär och feodalism klydd är roligt. GoT, som gärna skryter lite om hur 'realistisk' serien är gällande medeltiden, är typiskt ganska dålig på att hantera feodalism. Det är bara en kung som är tuff och hånfull också lyder folket under honom, typ.
- Kul att de har med min favoritscen från böckerna, "Alicent går och simmar", iställt för att ha med allt det där tråkiga med Nettles som på eget bevåg, utan att någon guidar henne eller har vant henne vid drakar, lyckas tämja en själv.
- Gång på gång baitar serien mig till att anta att Hugh kommer knuffa den stackars tjejen in i drakelden, men istället räddar han henne. Najs, faktiskt.
- Ibland önskar jag att jag inte kände till böckerna alls, för på nått vis var ändå lite av charmen med GoT att man inte visste vad som skulle hända. Ulf hade ju lätt varit min favorit av alla karaktärer om jag inte visste var det skulle ta slut.
- Sea snake är father of the year i sin väldigt korta scen. Brast ut i högljutt skratt. "Well done," sen vänder han på klacken och går.
- Drakgrottan och drakarna är så sjukt najs. Men de är lite busiga. Man kanske borde prova att daska till dem hårt på nosen när de inte sköter sig...?

House of the Dragon fortsätter att vara en, i stort; snygg, välregisserad, väl skådespelad tv-serie. Jag bara önskar att karaktärerna var lika starka som i Game of Thrones.

Om säsong 1-4 av GoT är 9-10/10 så hoppar House of the Dragon mellan 7-9/10 beroende på avsnitt? Är det rättvist?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
- Daemon hallisarna verkar fått sitt slut nu? Puh. Dessa var de bättre, om inget annat bara för tanken att de drog in stackars Paddy Considine och tvingade honom att gå genom make-up-from-hell för att filma en 27 sekunder lång scen. De var bra oavsett.
Jag tror att en av sakerna tv-makarna kände - och som jag tycker att man ska anstränga sig för att låta bli - är "kan vi inte hitta ett sätt att visa upp skådisar vi gillade från säsong 1 igen"? Jag är inte emot lite hallucinationer, men det kunde ha varit hälften till en tredjedel så mycket.

"Alicent går och simmar"
Starka Ofelia-vibbar!

- Ibland önskar jag att jag inte kände till böckerna alls, för på nått vis var ändå lite av charmen med GoT att man inte visste vad som skulle hända. Ulf hade ju lätt varit min favorit av alla karaktärer om jag inte visste var det skulle ta slut.
1722258253195.jpeg
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,614
Location
Maastricht
- Daemon hallisarna verkar fått sitt slut nu? Puh. Dessa var de bättre, om inget annat bara för tanken att de drog in stackars Paddy Considine och tvingade honom att gå genom make-up-from-hell för att filma en 27 sekunder lång scen. De var bra oavsett.
De har nog filmat alla scener han varit med i (som död) under samma period skulle jag gissa ;)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
846
Alltså Ulf verkar ju vara en man med svag vilja och tveksam moral (så jag gissar att han kommer fucka upp), men jag måste ju säga att hans screentime i avsnitt 7 är bland det bästa från i år.

Osäker tjomme som tvingas iväg på dödsäventyr av grupptryck, flyr genom en jävla "Rädda Meninge Ryan"-brutal drakattack och sedan, täckt i träck, blir kompis med en drake av typ ren utmattning. När hans flygscen kom så skrockade jag riktigt gott!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Alltså Ulf verkar ju vara en man med svag vilja och tveksam moral (så jag gissar att han kommer fucka upp), men jag måste ju säga att hans screentime i avsnitt 7 är bland det bästa från i år.

Osäker tjomme som tvingas iväg på dödsäventyr av grupptryck, flyr genom en jävla "Rädda Meninge Ryan"-brutal drakattack och sedan, täckt i träck, blir kompis med en drake av typ ren utmattning. När hans flygscen kom så skrockade jag riktigt gott!
Kung Uffe!

Han är den mest eonska karaktären i serien än så länge!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Vart i Mundana kommer Uffe från? Draktro....Är han från Tokon måntro? Han är ju uppenbarligen inte alv, så Alarinn går ju bort.
Finns Tokon i Alarinn! Med sin självutnämnda Targaryan-bakgrund är ju han en tokon som bestämt hävdar att han har Léream-alviskt blod i sina ådrar, definitivt från en av deras främsta hövdningar!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Bra avsnitt igen (#7). Inte så mycket att lyfta annat än vad andra redan gjort. Ser mycket fram emot sista avsnittet, gissar på något slags smäll.
 
Top