Krille
Super Moderator
tikirikiri = piripiri?
"Grundmekaniken är gränssnittet till spelet (och i vissa spel även hur de olika bitarna passar ihop med varandra)."
Å andra sidan är grundmekaniken också ofta så grundläggande att det tar högst två minuter att lära sig den. Man tjänar på sin höjd två minuter på att ha spelat GURPS Yaddayadda tidigare om man börjar spela GURPS Piripiri - de två minuter det tar att lära sig hur character points funkar och hur man slår tre sexsidiga tärningar under ett värde. Då har de ändå samma regelsystem.
Det grundläggande här tror jag är att det finns två totalt olika syner på regelsystem. Å ena sidan den som du företräder: minsta nuffervärde eller regelhänvisning "stör" spelstämningen. Sticker i ögonen, helt enkelt.
Å andra sidan finns den inställning som jag företräder: regler kan sticka i ögonen, men de kan också vara estetiskt tilltalande och få en i stämning med spelets miljö. Reglerna bör helt enkelt integrerats med spelet på ett sådant sätt att reglerna hjälper fram spelets stämning.
När vi speltestade Andra Imperiet häromdagen, specifikt momentet med rymdskepp med kanontorn i, så kom det sig så att piloten på korvetten jagades av två jaktskepp. En annan spelare klättrade upp i ett kanontorn och började skjuta på de förföljande jaktskeppen. Korvetten började gå sönder bit för bit och till slut så tyckte piloten att han behövde ta det försiktigt.
Andra Imperiet spelas med världens tikirikiri - en klase spelkort som visar vilken taktik man väljer. De går inte att komma undan. Så runda fem var det dags att välja taktik igen. Jaktskeppen fortsatte att försöka plocka ner den där jävla korvetten, och korvettens pilot gjorde nu allt för att komma undan. Spelaren drämmer ner Defensiv-kortet i bordet. Spelaren vars rollperson sitter i kanontornet (som spelade Offensiv, men det spelar ingen roll eftersom pilotens Defensiv låser skyttens kort) vrålar så att grannarna undrar vad vi sysslar med: "Men din kukapa! Håll skorven stilla så jag kan skjuta!"
Analys: vad var det som hände? Det var ett regelmoment som helt uppenbart borde störa spelare rätt hårt. Här gjorde störde det inte spelflytet. Det stack inte ens i ögonen.
Nej, vad som hände var att regelmomentet betydde något. I och med att spelaren spelade kortet Defensivt så drog rollpersonen i spelet igång en hel klase oförutsägbara manövrer för att låta bli att bli träffad, vilket gjorde att rollpersonen i kanontornet inte kunde skjuta. Det behövde inte ens beskrivas, för regelmomentet i sig beskrev det.
Tikirikiri eller piripiri?
"Grundmekaniken är gränssnittet till spelet (och i vissa spel även hur de olika bitarna passar ihop med varandra)."
Å andra sidan är grundmekaniken också ofta så grundläggande att det tar högst två minuter att lära sig den. Man tjänar på sin höjd två minuter på att ha spelat GURPS Yaddayadda tidigare om man börjar spela GURPS Piripiri - de två minuter det tar att lära sig hur character points funkar och hur man slår tre sexsidiga tärningar under ett värde. Då har de ändå samma regelsystem.
Det grundläggande här tror jag är att det finns två totalt olika syner på regelsystem. Å ena sidan den som du företräder: minsta nuffervärde eller regelhänvisning "stör" spelstämningen. Sticker i ögonen, helt enkelt.
Å andra sidan finns den inställning som jag företräder: regler kan sticka i ögonen, men de kan också vara estetiskt tilltalande och få en i stämning med spelets miljö. Reglerna bör helt enkelt integrerats med spelet på ett sådant sätt att reglerna hjälper fram spelets stämning.
När vi speltestade Andra Imperiet häromdagen, specifikt momentet med rymdskepp med kanontorn i, så kom det sig så att piloten på korvetten jagades av två jaktskepp. En annan spelare klättrade upp i ett kanontorn och började skjuta på de förföljande jaktskeppen. Korvetten började gå sönder bit för bit och till slut så tyckte piloten att han behövde ta det försiktigt.
Andra Imperiet spelas med världens tikirikiri - en klase spelkort som visar vilken taktik man väljer. De går inte att komma undan. Så runda fem var det dags att välja taktik igen. Jaktskeppen fortsatte att försöka plocka ner den där jävla korvetten, och korvettens pilot gjorde nu allt för att komma undan. Spelaren drämmer ner Defensiv-kortet i bordet. Spelaren vars rollperson sitter i kanontornet (som spelade Offensiv, men det spelar ingen roll eftersom pilotens Defensiv låser skyttens kort) vrålar så att grannarna undrar vad vi sysslar med: "Men din kukapa! Håll skorven stilla så jag kan skjuta!"
Analys: vad var det som hände? Det var ett regelmoment som helt uppenbart borde störa spelare rätt hårt. Här gjorde störde det inte spelflytet. Det stack inte ens i ögonen.
Nej, vad som hände var att regelmomentet betydde något. I och med att spelaren spelade kortet Defensivt så drog rollpersonen i spelet igång en hel klase oförutsägbara manövrer för att låta bli att bli träffad, vilket gjorde att rollpersonen i kanontornet inte kunde skjuta. Det behövde inte ens beskrivas, för regelmomentet i sig beskrev det.
Tikirikiri eller piripiri?