Re: Kanontorn?
"De har till och med börjat användas i varje motsatt situation som helst, inklusive sådana som inte är våldsamma. Nu kan köpmannen anta en Offensiv försäljningstaktik, till exempel, och diplomaten vara Försiktig i förhandlingarna."
Åååh! Skitsmart! Det där hade jag faktiskt inte kunnat komma på själv. Grymt!
*Blev lite sur att du kom på det först. Nu tänker jag iaf sno det i Duellito-mekanismen*
"En av lösningarna på kanontornsproblemet som lades fram var att om Defensiv spelades av en kombattant mot flera så kunde Defensiv "återanvändas""
Det är en rätt kul idé, fast jag tycker det ser för bra ut. Betyder inte det att många angripare mot en ensam fiende inte har någon användning av något annat än Försiktig?
Får kanontornet inte skjuta om någon av dina manövrar är Defensiv, eller lägger han också ut ett kort mot var och en av angriparna?
Jag håller med dig om att Defensiv är schysst (när man blir angripen av många fiender, den är meningslös i en duell (om man inte har tiden på sin sida)) och den kanske blir för grym om man gör den bättre.
När det gäller kanontornet så hade jag nog personligen sett till att den inte funkade i Avvaktande eller Offensiv (med tillägg, se längre ned).
Då blir det så att fienderna blir lite modigare och vågar använda Offensiv, vilket ju man vill, eftersom den ensamme rymdhjälten då kan undvika dem snyggare med det läckra defensiv-kortet. Det känns lite häftigt att få samarbeta med kompisen i kanontornet också, misstänker jag, om piloten undviker den anfallande TAI-jagaren, och polaren i kanontornet blästrar honom när han paserat.
Mitt tillägg vore att om du stormar fram i Offensiv eller sitter still i Avvaktande, då kan inte snubben i kanontornet göra annat än att hänga med. Om du kontrar ett angrepp så tvingas kanontornet också kontra angreppet, och om du stormar fram genom rymden i offensiv så skakar och har sig rymdskeppet så mycket att kanontornskillen inte kan skjuta på något annat än det som ligger rakt framför er (alltså, hans taktik blir automatiskt offensiv.)
Det fina med kardemumman är att ditt exempel fortfarande fungerar. Om du sitter i kanontornet medan jag kör och vi båda vill blästra skiten ur fienderna Vindhand och Vitulv som sitter i varsin TAI-jagare, då kan vi anta att följande sker: Jag ropar åt dig "vi tar Vitulv senare, Vindhand först!" och väljer Defensiv mot Vitulv, men (som den dumma ungtupp jag är) kan jag inte hålla mig från att flyga fram hals över huvud i Offensiv mot Vindhand, medan du inser att den lille fulingen är hal som en slemmig ål och säkert kommer försöka undvika oss. Så du ställer in siktet på Försiktig och tror att jag kommer avvakta så att du kan få pricka honom. Mycket riktigt så använder Vindhand Defensiv, men HUPP! inte anade du att jag skulle toka fram som en galning genom kosmos med Offensiv, så du siktar helt fel och skjuter rakt ut i rymden. "Håll stilla så jag kan skjuta!!!" ropar du, medans den Försiktige Vitulv pepprar stora hål i vårt skrov och vi gör oss redo på en ny sammandrabbning.
Va?
/Riz