Nekromanti Genesis lagar Vampire

Ögat

Hero
Kul
Jag tycker att det är ett roligt grundsystem.

Jag skulle förändra pluppekonomin så att spelledaren inte har obegränsat antal pluppar. Dessutom skulle jag vilja lägga till att spelaren vinner en svart plupp även om motståndaren bara lagt vita.

Då får vi följande:
Edward, nybliven vampyr är ute på cruising. På en bar hamnar han i intressekonflikt med en dörrvakt som inte vill släppa in honom till vip-rummet där låg-generationsvampyrerna håller till. Konflikten eskalerar och till slut tröttnar Edward och fäller ut huggtänderna. Han kommer in och vinner en svart plupp, MEN förlorar alla vita som han lagt. Resultatet är att han uppnår sitt mål, men blir mindre mänsklig och mer monstruös.

Om spelaren får slut på vita pluppar tar den svarta sidan överhanden - hon blir ett monster

Om spelaren får slut på svarta pluppar hamnar hon i torpor.

Edit: Ändrade mig under lunchen.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Papperslappar

wilper said:
Om du, jag och DeBracy spelar.

Har jag då min vampyr, din Sire och DeBracys best på mitt rollformulär?
Visst, varför inte.

Genesis

Ni dés ni maître
Ram said:
Storyn förblir över lag förhållandevis opåverkad av vilka som känner till hemligheterna, det är spelupplevelsen som förändras; Överraskning kontra förväntan.
Jag håller inte med. Om jag inte känner till din hemlighet kan jag inte medvetet sätta mig (och dig) i situationer där du måste kämpa för att dölja den. De beslut jag tar som författare kommer att påverkas, och därmed ståryn. Bara en sådan sak att min rollperson säger något som relaterar till din hemlighet. Typ som när Aunt May i första spindelmannenfilmen säger "You're not Superman, you know". Sån't händer hela tiden i film och böcker, men är mest en lycklig slump när det händer i hemlighetsmakarspel.

Om man nu tycker att det här med dolda hemligheter är något som man vill ha, hur skulle man göra det då?
Tja, det är bara att spela ett annat spel eller hacka mitt. Men sådana tankar får du gärna ta i en annan tråd.

Ram

Skev
Genesis said:
Jag håller inte med. Om jag inte känner till din hemlighet kan jag inte medvetet sätta mig (och dig) i situationer där du måste kämpa för att dölja den. De beslut jag tar som författare kommer att påverkas, och därmed ståryn. Bara en sådan sak att min rollperson säger något som relaterar till din hemlighet. Typ som när Aunt May i första spindelmannenfilmen säger "You're not Superman, you know". Sån't händer hela tiden i film och böcker, men är mest en lycklig slump när det händer i hemlighetsmakarspel.
Well... Jag tror du väljer att förbise ett par saker när du säger så.
1. Spelledaren känner till alla hemligheter. Denne kommer att utmana dem.
2. De andra spelarna söker efter hemligheten. De kommer att provtrycka den.
3. Den döljande spelaren känner till hemligheten och om regelsystemet är rätt utformat så kommer denne att vilja att den uppdagas.

Med andra ord så är hemligheten till för att avslöjas.

Fördelen med en sådan approach är att man inte bara är författare (med en metavy) utan även en utforksande spelare. Du spelar en vampyr, inte skriver dess memoarer i realtid.

Jag menar med andra ord inte att det blir samma story utan bara att de i backspegeln ter sig förhållandevis lika.

Recca

Femme Fatale
Jag har väldigt svårt för den här typen av rollspel. Jag har främst svårt med att få huvudet kring hur det skulle kunna utspela sig. Eftersom jag aldrig ens prövat att spela något liknande skulle jag uppskatta om någon hjälpte mig förstå hur det faktiskt fungerar i praktiken. Jag menar inte plupp-satsandet nu utan ett spelexempel (utan regler) där spelarna vet allt. Jag antar att storyn byggs kring deltagarna men kan det tillkomma nytt material?

Genesis

Ni dés ni maître
Ram said:
Well... Jag tror du väljer att förbise ett par saker när du säger så.
1. Spelledaren känner till alla hemligheter. Denne kommer att utmana dem.
Öh, nu har vi gått till någon sorts allmän diskussion. Mitt spel är spelledarlöst. Och även om spelledaren spelar på dem ger detta inte alls lika mycket som att spelarna gör det, eftersom spelarna spelar huvudrollerna. Att en sketen biroll utmanar hemligheten är ju stor skillnad gentemot att en av huvudrollerna gör det. Men vill du ha en allmän diskussion om hemlighetsmakeri får du starta en ny tråd om det. Den här tråden handlar om mitt alternativa regelsystem till Vampire.

2. De andra spelarna söker efter hemligheten. De kommer att provtrycka den.
Återigen är det en stor skillnad mellan att leta efter hemligheter och att positionera sig i fiktionen så att hemligheten riskerar att komma i dager (utan att rollpersonen själv vet att hon gör det).

3. Den döljande spelaren känner till hemligheten och om regelsystemet är rätt utformat så kommer denne att vilja att den uppdagas.
Jag menar inte att det inte finns verktyg för att jobba mot att hemligheten uppdagas. Jag menar att dessa verktyg är annorlunda (och färre) och att dessa påverkar ståryn.

Fördelen med en sådan approach är att man inte bara är författare (med en metavy) utan även en utforksande spelare. Du spelar en vampyr, inte skriver dess memoarer i realtid.
Vilket är jättebra om det är vad man är ute efter. Och då kan man säkert spela V:tM och tycka att det är jättekul. Jag kan det inte, för jag är inte ett dugg intresserad av att spela en vampyr. Jag vill skriva dess memoarer i realtid (det är naturligtvis inte så jag skulle ha formulerat det, men med dina termer är det det jag vill).

Genesis

Ni dés ni maître
Recca said:
Jag antar att storyn byggs kring deltagarna men kan det tillkomma nytt material?
Jag fattar inte vad du menar med "nytt material". Kan du utveckla?

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tycker att det där systemet nog skulle kunna funka till ett brädspel eller kortspel. I alla fall om det skall vara vampire. Om man nu skall ha ett samberättarspel så skulle man kunna göra det med kort.

Man initierar en konflikt men istället för vita pluppar så ger man kort till varandra. Korten är i sig poäng men när man spelat klart konflikten så vänder man på det sista kortet och detta har en bild + text som blir något att improvisera historien runt. Exempelvis "Hemlighet avslöjad" "Begär väckt" "Sviken" etc.

Eller jag vet inte... jag bara skjuter idéer åt alla håll.

Att spela rollspelet Vampire med det här systemet... det hade inte varit min grej alls. För mig är Vampire spelet som har mängder av småplottar och trådar - inte bara bland spelarna utan bland spelledarpersonerna - det har långt gående metaplottar, tidshopp och massor med hemligheter. Det är slitningar mellan klaner, backstabbing och intriger som aldrig tar slut. Jag gillar dessutom att spelet är lite "speligt" och tycker inte att bara dela ut ploppar till varandra är intressant nog.

Men som sagt... som bräd/kortspel hade det kanske funkat :gremwink:

Mukwa

Swashbuckler
Det blev glasklart när jag läste de andra posterna :)
Jag gillar din version, men den passar inte mitt sätt att spela på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu pratar du ju om din egen smak, och kan därför inte ha fel som så.

Men För mig är Vampire spelet som har mängder av småplottar och trådar - inte bara bland spelarna utan bland spelledarpersonerna - det har långt gående metaplottar, tidshopp och massor med hemligheter. Det är slitningar mellan klaner, backstabbing och intriger som aldrig tar slut. går utmärkt att ha i ett samberättarspel också. :)

Blasphemy

Swashbuckler
Nu pratar du ju om din egen smak, och kan därför inte ha fel som så.
Självklart. :gremsmile:
Och det finns de som har dramatiska, ödesmättade och hjärtskärande draman i D&D4 också med otroligt mycket intriger, inbördes slitningar och tårdrypande scener. Men för mig är det inte det ultimata sättet att spela ett sådant spel... men självklart KAN man spela ett spel på det sättet.

Genesis

Ni dés ni maître
Blasphemy said:
För mig är Vampire spelet som har mängder av småplottar och trådar - inte bara bland spelarna utan bland spelledarpersonerna - det har långt gående metaplottar, tidshopp och massor med hemligheter. Det är slitningar mellan klaner, backstabbing och intriger som aldrig tar slut.
Notera att det är just det här jag menar att Vampire är skitdåligt på. Det har ett system som inte stöder det du snackar om alls. Och jag vill påstå att mitt spel gör det.

Blasphemy

Swashbuckler
Notera att det är just det här jag menar att Vampire är skitdåligt på. Det har ett system som inte stöder det du snackar om alls. Och jag vill påstå att mitt spel gör det.
Amen!

Vampire suger verkligen bologny på längden och tvären när det gäller allt som har med intriger att göra. Jag skulle säga att till och med grundupplägget är fel där rollpersonerna skall vara någon slags "äventyrargrupp" som utför uppdrag och sedan arbeta sig uppåt.

Men själva visionen om vampire är ju annorlunda än utförandet.

Och som sagt - jag tror att man kan spela intrigspel a la grande med Vampire som det är. Och jag tror man kan spela det med ditt system. Men inget av de systemet passar mig (okej nu har jag inte testat ditt system men bara av att läsa om det så bedömer jag det vara för smalt för min smak).

Jag hade snarare använt din mekanik i sociala konflikter och måhända i metaplottsintriger och om man skulle ha ett spelledarlöst spel så hade jag nog hellre haft ett spel med en roterande spelledare - en spelledare per spelmöte. Men men... smaken är som baken. Fin och klämbar!

Genesis

Ni dés ni maître
Blasphemy said:
och om man skulle ha ett spelledarlöst spel så hade jag nog hellre haft ett spel med en roterande spelledare - en spelledare per spelmöte.
Om man skulle ha ett spelledarlöst spel skulle du vilja ha en spelledare.

Med andra ord: du vill inte ha ett spelledarlöst spel. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Coolt. Jag hade velat se en lösning där svarta pluppar ersätter vita pluppar på något sätt så att du blir mer och mer best, och till slut kan du bara vara mänsklig i korta perioder för att slutligen bli en fullblodsbest. Och då är så klart kampanjen över.

Nu gillar jag inte spelledarlöst, men bortsett från det verkar det cool. Jag är ju också en sån som vill gilla Vampire men som varken klarar av systemet eller alla 1000-tals böcker som måste läsas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Ryggradsreflex: Nä, det har inte ett system som stödjer det, men det är ändå ett spel som har stöd för det. System matters, men det är inte det enda som spelar roll. Spelvärld, fluff, yadda yadda, pish posh, flapp flopp vrrrrr.

//Krank, som funderar på hur man skulle kunna bygga system som underlättade dolda hemligheter och intriger utan att ha med en massa spelledarlöshet och meta; system matters och Vampires saknar stöd för intriger och så, men måste man överge Right to dream och rollpersonsimmersion för att få sånt?

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Ryggradsreflex: Nä, det har inte ett system som städjer det, men det är ändå ett spel som har stöd för det. System mattewrs, men det är inte det enda som spelar roll. Spelvärld, fluff, yadda yadda, pish posh, flapp flopp vrrrrr.
Absolut. Vampire är marknadsledande när det gäller spelvärldsskapande. Speciellt när det kom var det ljusår före sin tid. Folk som är intresserade av att bygga spelvärldar bör studera Vampire noggrant.

Men jag har ju samma attityd till en spelvärld som en friformare har till regelsystemet.