Visst, varför inte.wilper said:Om du, jag och DeBracy spelar.
Har jag då min vampyr, din Sire och DeBracys best på mitt rollformulär?
Jag håller inte med. Om jag inte känner till din hemlighet kan jag inte medvetet sätta mig (och dig) i situationer där du måste kämpa för att dölja den. De beslut jag tar som författare kommer att påverkas, och därmed ståryn. Bara en sådan sak att min rollperson säger något som relaterar till din hemlighet. Typ som när Aunt May i första spindelmannenfilmen säger "You're not Superman, you know". Sån't händer hela tiden i film och böcker, men är mest en lycklig slump när det händer i hemlighetsmakarspel.Ram said:Storyn förblir över lag förhållandevis opåverkad av vilka som känner till hemligheterna, det är spelupplevelsen som förändras; Överraskning kontra förväntan.
Tja, det är bara att spela ett annat spel eller hacka mitt. Men sådana tankar får du gärna ta i en annan tråd.Om man nu tycker att det här med dolda hemligheter är något som man vill ha, hur skulle man göra det då?
Well... Jag tror du väljer att förbise ett par saker när du säger så.Genesis said:Jag håller inte med. Om jag inte känner till din hemlighet kan jag inte medvetet sätta mig (och dig) i situationer där du måste kämpa för att dölja den. De beslut jag tar som författare kommer att påverkas, och därmed ståryn. Bara en sådan sak att min rollperson säger något som relaterar till din hemlighet. Typ som när Aunt May i första spindelmannenfilmen säger "You're not Superman, you know". Sån't händer hela tiden i film och böcker, men är mest en lycklig slump när det händer i hemlighetsmakarspel.
Öh, nu har vi gått till någon sorts allmän diskussion. Mitt spel är spelledarlöst. Och även om spelledaren spelar på dem ger detta inte alls lika mycket som att spelarna gör det, eftersom spelarna spelar huvudrollerna. Att en sketen biroll utmanar hemligheten är ju stor skillnad gentemot att en av huvudrollerna gör det. Men vill du ha en allmän diskussion om hemlighetsmakeri får du starta en ny tråd om det. Den här tråden handlar om mitt alternativa regelsystem till Vampire.Ram said:Well... Jag tror du väljer att förbise ett par saker när du säger så.
1. Spelledaren känner till alla hemligheter. Denne kommer att utmana dem.
Återigen är det en stor skillnad mellan att leta efter hemligheter och att positionera sig i fiktionen så att hemligheten riskerar att komma i dager (utan att rollpersonen själv vet att hon gör det).2. De andra spelarna söker efter hemligheten. De kommer att provtrycka den.
Jag menar inte att det inte finns verktyg för att jobba mot att hemligheten uppdagas. Jag menar att dessa verktyg är annorlunda (och färre) och att dessa påverkar ståryn.3. Den döljande spelaren känner till hemligheten och om regelsystemet är rätt utformat så kommer denne att vilja att den uppdagas.
Vilket är jättebra om det är vad man är ute efter. Och då kan man säkert spela V:tM och tycka att det är jättekul. Jag kan det inte, för jag är inte ett dugg intresserad av att spela en vampyr. Jag vill skriva dess memoarer i realtid (det är naturligtvis inte så jag skulle ha formulerat det, men med dina termer är det det jag vill).Fördelen med en sådan approach är att man inte bara är författare (med en metavy) utan även en utforksande spelare. Du spelar en vampyr, inte skriver dess memoarer i realtid.
Jag fattar inte vad du menar med "nytt material". Kan du utveckla?Recca said:Jag antar att storyn byggs kring deltagarna men kan det tillkomma nytt material?
Självklart.Nu pratar du ju om din egen smak, och kan därför inte ha fel som så.
Notera att det är just det här jag menar att Vampire är skitdåligt på. Det har ett system som inte stöder det du snackar om alls. Och jag vill påstå att mitt spel gör det.Blasphemy said:För mig är Vampire spelet som har mängder av småplottar och trådar - inte bara bland spelarna utan bland spelledarpersonerna - det har långt gående metaplottar, tidshopp och massor med hemligheter. Det är slitningar mellan klaner, backstabbing och intriger som aldrig tar slut.
Amen!Notera att det är just det här jag menar att Vampire är skitdåligt på. Det har ett system som inte stöder det du snackar om alls. Och jag vill påstå att mitt spel gör det.
Om man skulle ha ett spelledarlöst spel skulle du vilja ha en spelledare.Blasphemy said:och om man skulle ha ett spelledarlöst spel så hade jag nog hellre haft ett spel med en roterande spelledare - en spelledare per spelmöte.
Damn! You got me!Om man skulle ha ett spelledarlöst spel skulle du vilja ha en spelledare.
Med andra ord: du vill inte ha ett spelledarlöst spel.
Ryggradsreflex: Nä, det har inte ett system som stödjer det, men det är ändå ett spel som har stöd för det. System matters, men det är inte det enda som spelar roll. Spelvärld, fluff, yadda yadda, pish posh, flapp flopp vrrrrr.Genesis said:Notera att det är just det här jag menar att Vampire är skitdåligt på. Det har ett system som inte stöder det du snackar om alls. Och jag vill påstå att mitt spel gör det.
Absolut. Vampire är marknadsledande när det gäller spelvärldsskapande. Speciellt när det kom var det ljusår före sin tid. Folk som är intresserade av att bygga spelvärldar bör studera Vampire noggrant.krank said:Ryggradsreflex: Nä, det har inte ett system som städjer det, men det är ändå ett spel som har stöd för det. System mattewrs, men det är inte det enda som spelar roll. Spelvärld, fluff, yadda yadda, pish posh, flapp flopp vrrrrr.