Nekromanti Genesis lagar Vampire

Blasphemy

Swashbuckler
Det finns snyggare sätt att sköta sånt där (mellan spelmötena till exempel).
Håller helt med. vad har man facebook samt mail till menar jag. Men vissa spelledare förstår inte sådant.

Och för mig, som inte så bryr mig så mycket om "storyn" på riktigt det sättet, så förstör det upplevelsen och gör det svårare att få ut det jag vill få ut av spelet att veta saker min rollperson inte vet.
Ah... okej så för dig är det viktigast med det oväntade och överraskningar som sker. Samt att du inte vill veta vad en av rollpersonerna gör när din rollperson inte är i närheten?

Ja... spelar hela spelgruppen så funkar det ju.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Blasphemy said:
Ah... okej så för dig är det viktigast med det oväntade och överraskningar som sker. Samt att du inte vill veta vad en av rollpersonerna gör när din rollperson inte är i närheten?
För mig är det viktigast att jag får "uppleva min rollperson", och en del av det är att bli överraskad av saker rollpersonen skulle bli överraskad av och så. Jag gillar dessutom överraskningar själv; twistar i storyn i filmer och sånt. Hatar när folk spoilar filmer eller böcker jag inte läst.

Typ.

Blasphemy said:
Ja... spelar hela spelgruppen så funkar det ju.
Det gäller de flesta spelstilar... Och om någon vill spela annorlunda än resten så skaver det.

Om nån förresten tycker att det här börjar bli för OT, dela gärna tråden.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, eftersom jag fått så mycket positiv feedback blir jag inspirerad att gå vidare med det här. För att få till det här behövs lite mer kött på benen. För det första vill jag ge lite mer personlighet åt Odjuret. Jag tänker mig att Odjuret är något som passerar från sire till childe (jag behöver också nya termer!). Jag behöver fila bort serienumret på Vampire, så det här blir ersättningen för klanerna. Varje Odjur ger en övernaturlig förmåga till vampyren, men har också sin egen personlighet som kommer fram när Odjuret dominerar. Denna personlighet får såklart gärna stå i skarp kontrast till vampyrens egen. Typ såhär:

Vilddjuret
Vilddjuret är okontrollerat raseri och blodtörst. När vilddjuret släpps lös i en fysisk konflikt kommer vampyren att tappa fattningen och gå bärsärk, vildsint skrattande och ylande. I sociala konflikter tenderar det att skrika, dominera, hota och skrämma, och har lätt att ta till nävarna. Vilddjuret ger vampyren förmågan att förvandla sig till en enorm best med sylvassa klor och dreglande käftar. Denna best kan ta sig an dussintals människor med eldvapen eller flertalet vampyrer som vanligtvis är mäkigare än vampyren själv, och ändå gå segrande ur striden. För att använda den förmågan i en konflikt krävs att spelaren lägger fram en svart markör.
När vilddjuret är starkt kommer det att försöka få vampyren att brista ut i våld för minsta småsak. En blick eller ett ord kommer att få vilddjuret att vråla efter blod och ju mer vampyren håller tillbaka det, desto högre vrålar det.

Lögnaren
Lögnaren är svekfull och visar aldrig sitt rätta ansikte. När lögnaren tar över i sociala konflikter kommer den att ljuga, undvika och förvirra sin samtalspartner. I fysiska konflikter tenderar den att använda sina förmågor för att förvilla och komma undan. Lögnaren ger vampyren förmågan att skapa illusioner i form av ljud, ljus, lukt och alla andra sinnen. Illusionerna kan inte orsaka skada, men ter sig på alla andra sätt verkliga. Även den som vet om att det är en illusion kan inte bryta den förrän vampyren själv släpper den. För att använda den förmågan i en konflikt krävs att spelaren lägger fram en svart markör.
När Lögnaren är stark kommer den att försöka få vampyren att svika löften, ljuga för sina vänner och spela bisarra och grymma spratt.

Njutaren
Njutaren njuter inte av vad som helst. Lidande och smärta får den att rysa av välbehag. När Njutaren dominerar kommer den att göra sitt bästa för att orsaka smärta, vare sig denna är emotionell eller fysisk. Njutaren ger vampyren förmågan att framkalla blödande, smärtsamma sår på andras kroppar. Smärtan som detta orsakar är outhärdlig och Njutaren älskar inget mer än att höra de stackars offrens plågade skrik. För att använda den förmågan i en konflikt krävs att spelaren lägger fram en svart markör.
När Njutaren är stark kommer den att försöka få rollpersonen att såra människor och vampyrer i dess närhet, gärna känslomässigt. Om de är vampyrens egna närstående så att hon själv lider är det bara bonus.

Jag tänker mig ett ninjigt Odjur som har makt över skuggorna, och kanske ett manipulerande Odjur som leker med folks känslor. Fem stycken är nog tillräckligt, om ingen kommer med andra coola förslag. Nu ska jag äta.

solvebring

Superhero
Jag har börjat om fem gånger nu och har tre av gångerna börjat på massiva inlägg där jag försöker visa en stig utanför lådan. De lät mest rajerande och dryga, som om jag ville vara för eller emot någon spelstil - vilket jag absolut inte vill - vilket gjorde att jag gav upp. De andra två handlade om varför jag inte postade de tre första och vad jag menade i korthet. Jag kunde inte sätta ord på det heller. Med andra ord känner jag att mina ord är dödfödda och jag frågar mig dessutom vad de fyller för mening. Jag kan förklara i tvåhundra år. Tycker folk ändå inte att det är vettigt så har jag ju skrivit allting i onödan.

Så, för att spara allas vår tid och inte skriva något som kan uppfattas som otrevlig eller raljerande så skrev jag det här istället. Kort sagt har jag inget vettigt att säga. I alla fall inte som jag orkar säga.

/solvebring, som för närvarande känner att allting känns meningslöst.

P. S. Skulle jag säga någonting skulle jag säga att det tycks som att möjligheterna med en sådan spelstil inte når fram och att alla de här skillnaderna handlar om hur man bygger effekter - till exempel överraskningsmoment. Fast då skulle jag behöva förklara det... D. S.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag kunde inte sätta ord på det heller. Med andra ord känner jag att mina ord är dödfödda och jag frågar mig dessutom vad de fyller för mening. Jag kan förklara i tvåhundra år. Tycker folk ändå inte att det är vettigt så har jag ju skrivit allting i onödan.
Herregud... du tar det här på stort allvar!

Genesis

Ni dés ni maître
Det andra som behövs för att fläska ut reglerna är ju som sagt en situationsgenerator. Jag behöver en utgångspunkt, en fisktank som ger grunder för intrigerna. Jag tror ju som sagt att intriger kommer att fortplanta sig själva, men någonstans måste man ju börja.

Det schyssta med det här konceptet är ju att man kan generera ett helt nät av intriger men ändå känna att man är med "från början" i historien, eftersom man får spela hur rollpersonerna upptäcker det här nätet. Så: ett intrignät.

Jag tänker mig att man börjar med att skapa typ fem mäktiga vampyrer. Vi vill nog inte vara fler än fem i ett sådant här spel, så det kan funka som övre nivå för antalet möjliga sires. Om vi dessutom har fem Odjur så blir det ju smutt med en mäktig vampyr per Odjur.

Var och en av dessa vampyrer behöver en eller flera domäner. En domän är helt enkelt ett område inom vilket vampyren har makt. Exempel på domäner är kyrkan, adeln, slumkvarteren och landsbygden i ett spel som utspelar sig under medeltiden, eller typ korporationer, regering, polis, en viss stadsdel och organiserad brottslighet för ett modernare spel. Det är helt okej att en vampyr har flera domäner. Se till att det finns ställen där olika vampyrers domäner överlappar. Detta kommer att ge upphov till konflikter och därmed intriger. Domänerna tjänar som både resurser att använda och saker att tvista om.

Lägg nu till några heta potatisar. Detta är saker där flera olika vampyrer har intresse. Det kan handla om en vacker ung man som flera vampyrer har ögonen på, en omtvistad bit land eller en fråga som ska röstas igenom i riksdagen. Skapa tre sådana och se till att var och en av dem har två eller tre kopplingar till mäktiga vampyrer.

Till sist, svara på följande frågor:
* Vilka två vampyrer har (åtminstone officiellt) en allians?
* Vilka två vampyrer har en uråldrig blodsfejd (och vad beror den på, om någon nu minns)?
* Vilka två vampyrer har en ömtålig affärsrelation grundad på misstänksamhet?

---

Vad tror ni? Är det för mycket till att börja med? Bör man låta mer av det här utvecklas organiskt? Jag vill ha mycket stoff till komplicerade intriger, men risken finns att spelarna blir överväldigade och har svårt att komma ihåg alla dessa relationer (tankekarta!).

Jag vill lämna vampyrernas faktiska personlighet till att visas i spel baserat på hur de porträtteras av spelarna som anvarar för dem. Dessa mäktiga vampyrer kan ju gärna ha en personlighet som ligger mer i överensstämmande med deras respektive Odjur, men det är ju upp till spelarna hur de beter sig.

solvebring

Superhero
Blasphemy said:
Jag kunde inte sätta ord på det heller. Med andra ord känner jag att mina ord är dödfödda och jag frågar mig dessutom vad de fyller för mening. Jag kan förklara i tvåhundra år. Tycker folk ändå inte att det är vettigt så har jag ju skrivit allting i onödan.
Herregud... du tar det här på stort allvar!
:gremsmile: Nej då. Allvar, ja. Stort allvar... Vet inte så noga. Det handlar mest om att jag tappade orken och till och med viljan att förklara. Det har dock inte med Recca eller någon annan att göra. Det var bara jag som droppade luften ur min ballong. Jag tappade lusten helt enkelt, och då ville jag klargöra det ordentligt. Det ser så sketet ut att bara dra från en diskussion utan att ha avslutat den.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tänker mig ett ninjigt Odjur som har makt över skuggorna, och kanske ett manipulerande Odjur som leker med folks känslor. Fem stycken är nog tillräckligt, om ingen kommer med andra coola förslag. Nu ska jag äta.
Får man fråga varför 5 är antalet du vill ha? Det känns som att du får in rätt så mycket på de där tre arketyperna. Det manipulerande odjuret känns ju dels som Lögnaren men skulle även kunna bakas ihop med njutaren. Sedan tycker jag att njutaren är lite... hmmm kliché... typ...

Sedan om det är odjuret så tycker jag att njutaren kanske bör vara sexuell kopulerande lusta och att denne "sprider sin säd" när denne sliter sig loss (fast det blir kanske lite för magstarkt).

Sedan tycker jag att Lögnaren kanske bör skapa missämja, hat, fruktan och skräck hos andra. Alltså inte agera så kalkylerat men om Lögnaren går in igeneom en torgmarknad så kommer det resultera i slagsmål, gråtande barn, övergrepp och knivskärning i gränden. Typ en malström av manipulerande tankar som drar in.

Det är dock en cool idé att man ärver odjuer från sin Sire. Men samtidigt så tycker jag det vore intressant om alla hade alla tre odjur i sig men i varierande intensitet.

Blasphemy

Swashbuckler
Det ser så sketet ut att bara dra från en diskussion utan att ha avslutat den.
Va... försöker du sprida någon slags trevnad här på forumet. Jag trodde det grundläggande sättet att handla i dessa situationer var att dra sig ur diskussionen och ignorera den för att sedan surt starta upp den igen några månader senare.

Så... eloge till dig.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Blasphemy said:
Alltså... är spelarna de mäktiga vampyrerna eller deras avkomma?
Avkomman är de primära rollpersonerna. De mäktiga vampyrerna är väl troligen deras sires som delas är biroller som spelarena också spelar en av (inte sin egen, natch), men det är bara vad jag tar för givet och inget som Genensis har sagt rakt ut.

Bunny

Crazy like a fool
Genesis said:
Det andra som behövs för att fläska ut reglerna är ju som sagt en situationsgenerator. Jag behöver en utgångspunkt, en fisktank som ger grunder för intrigerna. Jag tror ju som sagt att intriger kommer att fortplanta sig själva, men någonstans måste man ju börja.
Åh, wow. Jag vill att du ska veta att jag följer det här med stor uppmärksamhet. Jag har velat skriva ett uppskattande inlägg sedan tråden startades, och nu blev det av! :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Blasphemy said:
Får man fråga varför 5 är antalet du vill ha?
Fem är typ världens bästa tal. Det är vetenskapligt bevisat. Men jag är inte omöjlig. Jag vill nog inte ha färre än fem, i alla fall.

Det känns som att du får in rätt så mycket på de där tre arketyperna. Det manipulerande odjuret känns ju dels som Lögnaren men skulle även kunna bakas ihop med njutaren. Sedan tycker jag att njutaren är lite... hmmm kliché... typ...
Det manipulernade tänkte jag skulle handla om känslor. Det ger vampyren kraften att få folk att älska henne, hata sin bror, glädjas medan hans liv går i spillror. Jag tänker mig att drama kan byggas kring falsk och tom kärlek och avsaknaden av äkta känslor.

Att Njutaren är kliché har du nog rätt i. Jag ville ha en som var grym och sadistisk. Omänsklig på ett helt annat plan än Vilddjuret. Sexualitet är ju ingjutet i själva vampyrkonceptet sedan Anne Rice och jag tror inte att det behöver kopplas till något specifikt Odjur. Njutaren skulle förstås kunna syssla med våldtäkt, men då börjar vi närma oss känsligt material. Vilket påminner mig att det här spelet kommer att behöva en ordentlig varningstext och en uppmaning om diskussion av gränser och slöjor.

Sedan tycker jag att Lögnaren kanske bör skapa missämja, hat, fruktan och skräck hos andra. Alltså inte agera så kalkylerat men om Lögnaren går in igeneom en torgmarknad så kommer det resultera i slagsmål, gråtande barn, övergrepp och knivskärning i gränden. Typ en malström av manipulerande tankar som drar in.
Bra idéer; det där låter toppen. Observera dock att det såklart är tänkt att Odjuret inte är ständigt aktivt. Det är något omänskligt som rollpersonen kämpar mot men samtidigt lockas av. Om man skapar en karaktär vars personlighet ligger i överensstämmelse med dess Odjur missar man ju hela grejen. Det är därför jag vill att man börjar spelet som människa.

Det är dock en cool idé att man ärver odjuer från sin Sire. Men samtidigt så tycker jag det vore intressant om alla hade alla tre odjur i sig men i varierande intensitet.
Mm, men nu när jag har kommit på att man kan börja med fem mäktiga vampyrer så blir det ju tufft när var och en av Odjuren finns "personifierade".

Blasphemy

Swashbuckler
Jag bara skjuter lite tankar helt vilt. Kanske är allt kasst. Kanske finns det något du kan använda.

När det gäller inflytane över staden. Istället för att säga generella saker som Kyrkan, Polis, Regering etcetera varför går man inte varvet runt och så får var och en av spelarna skapa en plats. Säg att man går två varv. Det ger mer känsla för staden och man bygger den samtidigt som man skapar resurser. Exempelvis:

St Andrews katedral

Nattklubben Infinite

Sergejs Tunnelbanestation

Det rostiga slakthuset i stadens utkanter

osv

När detta är skapat kan man göra en enkel karta över staden så man ser ungefär var de olika områdena är till varandra och man ser en naturlig koppling till vad som är ens grannar.

Jag tycker ju också om när det finns något som är "faktor x" alltså något okänt i staden. Ett hot som kan växa sig starkare. Detta kan slumpa sig fram eller bestämmas senare. Kanske är det en Metuhsaleh som vaknar upp vid en viss tid, eller inkvisitionen som kommit dit med en cell.

Jag tycker även att det bör finnas något värde på maskeraden som gör att ju mer Odjur någon är desto större risk finns det att denna blir "avslöjad".

Sedan... skall det finnas en Furste i staden. Och vem är detta?

Nåväl... lite lösa tankar bara.

Genesis

Ni dés ni maître
DeBracy said:
Avkomman är de primära rollpersonerna. De mäktiga vampyrerna är väl troligen deras sires som delas är biroller som spelarena också spelar en av (inte sin egen, natch), men det är bara vad jag tar för givet och inget som Genensis har sagt rakt ut.
Korrekt. Varje spelare har tre roller: en huvudperson (som börjar spelet som människa men snart blir till vampyr), en mäktig vampyr (som är någon annan rollpersons sire) och ett Odjur (som inte är en fysisk person, men som kan komma att ha dialoger med en rollperson i dennes huvud när man kommer till inre konflikter).

Den primära rollpersonen är den vi följer och vi sätter normalt inte scener för de mäktiga vampyrerna. Men de kommer såklart att spela viktiga roller i huvudpersonernas berättelser. Jag tänker mig att man har en regel som säger att en rollperson automatiskt förlorar alla konflikter mot hennes egen sire. Detta gör att om du vill göra uppror kommer du att behöva anlita en annan rollperson för att göra jobbet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Genesis said:
Jag tänker mig att man har en regel som säger att en rollperson automatiskt förlorar alla konflikter mot hennes egen sire. Detta gör att om du vill göra uppror kommer du att behöva anlita en annan rollperson för att göra jobbet.
F*** yeah! (mer spontan respons än så är svår att få)

Blasphemy

Swashbuckler
Observera dock att det såklart är tänkt att Odjuret inte är ständigt aktivt. Det är något omänskligt som rollpersonen kämpar mot men samtidigt lockas av. Om man skapar en karaktär vars personlighet ligger i överensstämmelse med dess Odjur missar man ju hela grejen. Det är därför jag vill att man börjar spelet som människa.
Jo det förstår jag och håller helt och hållet med. Man vill ju inte springa omkring och spela ett monster som förstör allt. Men det som är "coolt" om odjuren inte agerar kalkylerat och verkligen sabbar hela omgivningen är ju att man tydligt ser vilken domän det är i staden och det bör ju kunna få konsekvenser.

Våldtäkt är lite känsligt ja... men mycket läskigare än "han torterar dig". Och extremt mycket mer nedbrytande om odjuret man har inom sig går lös på det sättet.

Mm, men nu när jag har kommit på att man kan börja med fem mäktiga vampyrer så blir det ju tufft när var och en av Odjuren finns "personifierade".
Aha... menar du att de fem är odjur hela tiden? Eller menar du att är alla en typ av vampyr?

Alltså jag är inte emot klanspecifika odjur alls. Det är bara det att det är väldigt mycket vampire... men då är ju detta en remake på vampire så jag antar att det är helt rätt :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Blasphemy said:
Jag bara skjuter lite tankar helt vilt. Kanske är allt kasst. Kanske finns det något du kan använda.
Det är skitbra! Speciellt biten med faktiska, fysiska platser rockar. Man blir av med överlappande domäner som konfliktlinda, men det tror jag att det är värt för den konkretiserande effekt det här får. Jag får fundera vidare på de här idéerna.

Sedan... skall det finnas en Furste i staden. Och vem är detta?
Nä, inga furstar. Jag har inte någon jättekoll på Vampire och vet inte helt vad en furste är, men de är väl typ högsta hönset? Jag tycker att det är roligare om vampyrerna är som rivaliserande maffiafamiljer utan att ha en "Capo di Tutti Capi". Om ingen övertygar mig om motsatsen.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tänker mig att man har en regel som säger att en rollperson automatiskt förlorar alla konflikter mot hennes egen sire. Detta gör att om du vill göra uppror kommer du att behöva anlita en annan rollperson för att göra jobbet.
Jag tycker det låter coolt jag med. Man kan inte besegra sitt eget odjur.

Sedan kan man kanske använda andra metoder också... såsom att gillra en fälla eller använda människorna i staden.

Men jag undrar självklart osökt på stadens struktur. Om det finns någon tanke på att man skapar en sammanhållning och varför det ser ut som det gör. Alltså, är de 5 i någon form av råd, är rollpersonerna tänkta att vara antagonister eller sammarbeta och så vidare? Men detta är kanske helt öppet.

Jag skulle bara vilja se lite hur det var tänkt att spela. Likaså - om man intrigerar om resurser så tror jag att dessa behövs lyftas fram ytterligare.