Nekromanti Genesis lagar Vampire

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Genesis said:
Jag vill påpeka att även om det såklart är sant att "rollspel är en gruppaktivitet" så är det ett jäkla hopp att gå därifrån till att mena att rollpersonerna måste vara en grupp. Spelarna, ja. Rollpersonerna? Knappast. Det finns dussintals med spel där rollpersonerna är direkta fiender eller stöter ihop med varandra, eller inte ens känner varandra och allt däremellan.
Alla spel jag har spelat har påverkats menligt av att gruppen är uppdelad och alltför stor fiendeskap existerar mellan RP:na. Däremot har spelet blivit bättre och mindre spretigt med spelare som springer ut med SL i tid och otid eller skickar lappar osv. av att det funnits en sammanhållande faktor i gruppen av något slag.

Spelen som du beskriver tycker (<-- OBS!) jag låter mer som spel man kanske spelar under en kväll eller kortare one-shot aktigt äventyr.

För mig funkar det bäst om gruppen huvudsakligen gör saker tillsammans och därmed kan dela "rampljuset" i scenen än att ha separata scener för rollpersoner som ibland inte ens känner varandra.

Men smaken är som baken och allt det där :gremsmile:

Cog.
Jag har testat både och. Jag har spellett vampire där det bildats två-tre grupper som då och då byter medlemmar sinsemellan beroende på vad de hittar på. Jag har spellett Vampire där gruppen består av ett gäng vampyrer vars enda gemensamma egenskap är att de tillhör camarillan, alla kämpar för sin egen sak men de samlas då och då och träffar varandra för rollspel. Och så slutligen kampanjen jag leder just nu där gruppen är ett coterie som har en väldig sammanhållning och där de sköter sido-grejerna på forumet för att det inte ska uppta speltid IRL.

Det sista alternativet är tveklöst det bästa. Just nu känns det som att det inte finns något i det här upplägget jag vill förändra.

Att skicka ut spelare eller be dem ha hörlurarna på i upp till en timme åt gången är ohållbart och förstör bara spelkänslan. Spelarna blir stressade när det är deras tur, de måste komma på något och det måste ta tid så att det känns som att de uträttat något. Jag skulle spela Genesis system före något av de två första alternativen alla gånger. Dock är mitt upplägg just nu väldigt bra, jag är supernöjd och som det ser ut nu skulle jag inte vilja byta det mot något annat sätt att spela på.

Bunny

Crazy like a fool
Genesis said:
Om natten är alla skuggor grå
Om natten tycks skuggan inte lika mörk
I mörker finns inga skuggor
Var inte rädd för mörkret

Ovan tilltalar mig för den svenska poetiska anknytningen. Vampyrer på svenska borde kunna leka med Erik Blomberg på samma sätt som orcher och troll på svenska kan leka med John Bauer.

Nu kom jag på att den kan vara olämplig på grund av den amerikanska film som nyligen gått upp på våra biografer. Fan.

Blasphemy

Swashbuckler
Okej: spelet handlar om att kämpa mot sitt Odjur. Intrigerna är arenan man kämpar på. Man intrigerar inte riktigt om resurser; i många fall är det nog helt personliga saker som står på spel. Rollpersonerna ingår inte i någon sorts grupp som samarbetar. Att alla rollpersoner ingår i samma scen kommer att vara ovanligt. Men de kommer att stöta på varandra och bli viktiga delar i varandras berättelser. A och B förälskar sig i varandra, trots att deras sires ligger i fejd. B försöker desperat att se till att den make och familj hon hade som människa skall klara sig, men de är djupt skuldsatta och C är den som håller i trådarna. C i sin tur behandlas illa av sin sire och söker hjälp hos D. D är besatt av att färdigställa katedralen, men As sire lägger käppar i hjulet. En gammal artefakt dyker upp och hamnar i Bs händer och hon måste lyckas upptäcka dess hemlighet och frammana dess krafter innan alla de vampyrer som skulle döda för att få tag på den upptäcker att hon har den.
Det känns som att det kan bli ett rätt så intensivt spel måste jag säga. Och jag som är konservativ som en gammal ent känner att det där är svårt att få ihop utan en spelledare som håller i trådarna. :gremsmile:

Men det är klart. Är det bara nog bra spelare så funkar det kanske. Ser fram emot en videofilmad session av detta.

Blasphemy

Swashbuckler
Har inte läst de SAS (Storytelling Adventure System) som kommit ut till nya WoD i någon utsträckning men jag hoppas de är bättre!
Har jag inte hört talats om alls. Vad är det för något?

Kommer det saker till Vamp alls nuförtiden? För utom jubileumsupplagan.

Recca

Femme Fatale
Blasphemy said:
Det känns som att det kan bli ett rätt så intensivt spel måste jag säga. Och jag som är konservativ som en gammal ent känner att det där är svårt att få ihop utan en spelledare som håller i trådarna. :gremsmile:

Men det är klart. Är det bara nog bra spelare så funkar det kanske. Ser fram emot en videofilmad session av detta.
Jag har dödsföraktande tackat ja (preliminärt) till ett speltest med Genesis. o.o'

Min webcam kommer dock va' extremt avstängd. :gremtongue:

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har dödsföraktande tackat ja (preliminärt) till ett speltest med Genesis. o.o'

Min webcam kommer dock va' extremt avstängd. tunga
Hroom Rollspel över internet. Bora-hroom det var mig modernt det? Alldeles för modernt för en gammal ent som mig :gremwink: Men jag vill gärna ha en recension hur det går.

Blasphemy

Swashbuckler
Nu kan man ju bara ha en cool titel. Men är det verkligen "Var inte rädd för mörkret" som är spelets kärna?

Det handlar om intriger, personliga mål och ett ständigt växande hot och där varje konfliktar att man blir mer och mer av ett odjur, ett monster.

Bunny

Crazy like a fool
Blasphemy said:

Jag förstår att det här kommer bli en tröskel för många. Förhoppningsvis kan Genesis pedagogiska geni hjälpa till att överbygga den något - annars får vi försöka hjälpa honom.

För övrigt låter det som om du skulle försöka pallra dig till Indierummet nästa GothCon. Det kan till och med en gammal ent tänkas klara av. :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler
För övrigt låter det som om du skulle försöka pallra dig till Indierummet nästa GothCon. Det kan till och med en gammal ent tänkas klara av.
Dit har jag aldrig vågat bege mig. Det går rykten om att de som är där är "läskiga" människor! Men... kanske... om jag får ta med mig en kamphund, en balrog eller hålla någon i handen :gremwink:

Men som sagt... det skulle vara intressant att prova på. Och i alla fall få "uppleva".

Recca

Femme Fatale
Blasphemy said:

Min webcam kommer dock va' extremt avstängd. tunga
Hroom Rollspel över internet. Bora-hroom det var mig modernt det? Alldeles för modernt för en gammal ent som mig :gremwink: Men jag vill gärna ha en recension hur det går.
Om möjligt vill jag helst spela på riktigt och inte via cam.

Det var mer filminspelningen jag syftade på. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Recca said:
Om natten är alla skuggor grå <-- this
Jag tycker också att den ligger bäst i munnen. Men jag är rädd för bokstavstolkare som menar att skuggorna faktiskt är ännu svartare om natten än under dagtid.

Gällande "Var inte rädd för mörkret" så är jag lite tveksam. En del av mig gillar det och associerar man till dikten (jag erkänner att jag var tvungen att googla den) så är det skitfräckt. Men i övrigt blir titeln lite underlig. Om något så är ju temat att till och med vampyrer borde vara rädda för mörkret; speciellt mörkret inom dem.

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmm... Om natten är alla skuggor grå. Tycker heller inte att det kanske är rätt för denna typ av spel.

Här kommer en blandad drös med förslag!

PULP & PRETTO

I odjurens klor

Vilddjurens kamp

Den fördömda staden

Där skuggorna ruva

Då själar kvävs av mörkret

Nattens vidunder

I grändernas mörker

Den eviga kampen

Vampyrernas natt

Det saliga sorgespelet

Avgrundens kall

Genesis

Ni dés ni maître
Inspirerad av Bobbys förslag kollade jag runt lite på svensk lyrik och hittade den här pärlan: Liliths sång, av Karin Boye. Speciellt de sista fyra raderna dryper av skön vampyrromantik:

Karin Boye said:
Döden är svart av kval.
Döden är vit av lust.
Sänkt i hans susande vågor
glömmer du livets bleka töckenkust.
Så, vad sägs om det som titel?

Döden är svart av kval

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, det var kanske lite väl emopretto? Fast spelet ÄR ju väldigt emopretto. Precis som Vampire.