Nekromanti Genesis lagar Vampire

Blasphemy

Swashbuckler
Nä, inga furstar. Jag har inte någon jättekoll på Vampire och vet inte helt vad en furste är, men de är väl typ högsta hönset? Jag tycker att det är roligare om vampyrerna är som rivaliserande maffiafamiljer utan att ha en "Capo di Tutti Capi". Om ingen övertygar mig om motsatsen.
Det är helt okej. Men som sagt... det viktiga är för mig (som spelare) vad handlar spelet om. Handlar det om att kämpa mot sitt odjur. Är det att ha makten i staden eller kan detta variera mellan spelen? Kan man på något sätt "vinna"?

Genesis

Ni dés ni maître
Blasphemy said:
Aha... menar du att de fem är odjur hela tiden?
Nä. Men jag misstänker att en gammal och mäktig vampyr har släppt lös sitt Odjur ganska många gånger och har glidit närmare det och längre ifrån sin mänsklighet. Men det är ju såklart stenkul med en sire som själv kämpar mot sitt eget Odjur, också. Upp till varje spelare.

Eller menar du att är alla en typ av vampyr?
Ja, lite Vampire, jag vet. Men jag tänker mig inte riktigt någon sorts klanstruktur, utan bara att den ärvs. Det finns ingen övergripande klanorganisation eller så.

Eller, jag vet inte. Det kanske är bättre med mer subtila och individuella Odjur? Jag är rädd att de antingen blir likadana allihopa eller att spelgruppen får svårt att komma på egna. Och om man har vissa bestämda känns det bara rätt att de ärvs.

Genesis

Ni dés ni maître
Blasphemy said:
Men jag undrar självklart osökt på stadens struktur. Om det finns någon tanke på att man skapar en sammanhållning och varför det ser ut som det gör. Alltså, är de 5 i någon form av råd, är rollpersonerna tänkta att vara antagonister eller sammarbeta och så vidare? Men detta är kanske helt öppet.
Nä, de fem är inte någon typ av råd, och det kan definitivt dyka upp fler mäktiga vampyrer under spel. De är bara en utgångspunkt för att skapa en bra intrigväv. Fem är helt enkelt en siffra som jag märkt i många spel gör sig väldigt bra för antalet personer i en intrigväv.

Jag skulle bara vilja se lite hur det var tänkt att spela. Likaså - om man intrigerar om resurser så tror jag att dessa behövs lyftas fram ytterligare.
Okej: spelet handlar om att kämpa mot sitt Odjur. Intrigerna är arenan man kämpar på. Man intrigerar inte riktigt om resurser; i många fall är det nog helt personliga saker som står på spel. Rollpersonerna ingår inte i någon sorts grupp som samarbetar. Att alla rollpersoner ingår i samma scen kommer att vara ovanligt. Men de kommer att stöta på varandra och bli viktiga delar i varandras berättelser. A och B förälskar sig i varandra, trots att deras sires ligger i fejd. B försöker desperat att se till att den make och familj hon hade som människa skall klara sig, men de är djupt skuldsatta och C är den som håller i trådarna. C i sin tur behandlas illa av sin sire och söker hjälp hos D. D är besatt av att färdigställa katedralen, men As sire lägger käppar i hjulet. En gammal artefakt dyker upp och hamnar i Bs händer och hon måste lyckas upptäcka dess hemlighet och frammana dess krafter innan alla de vampyrer som skulle döda för att få tag på den upptäcker att hon har den.

Och så vidare. Ger detta någon sorts upplysning om hur spelet spelas?

terje

xenomorf mystiker
Genesis said:
Blasphemy said:
Eller menar du att är alla en typ av vampyr?
Ja, lite Vampire, jag vet. Men jag tänker mig inte riktigt någon sorts klanstruktur, utan bara att den ärvs. Det finns ingen övergripande klanorganisation eller så.

Eller, jag vet inte. Det kanske är bättre med mer subtila och individuella Odjur? Jag är rädd att de antingen blir likadana allihopa eller att spelgruppen får svårt att komma på egna. Och om man har vissa bestämda känns det bara rätt att de ärvs.
Nej, det är jättebra med olika distinkta odjur, annars kommer dom mycket riktigt att bli ganska lika. Och att de ärvs är coolt, men det behövs inga organisationer eller kulturer utöver de rena blodsbanden.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Genesis said:
wilper said:
Vidare, om jag får bestämma så får Vampires "beast" bli "odjur" i samberättarspelet.
Du får bestämma. Hädanefter är det "odjur". Bra poäng; jag gillade heller inte riktigt "best", fast jag tänkte inte på det själv.
Hellre "vilddjur" för min del, på grund av de bibliska associationerna ("vilddjurets tecken" och så). Det innebär att du får byta ut "Vilddjuret" som yttring, men det ska väl vara en smal sak.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle nog föredra sju olika typer av Vilddjur (som jag ju vill kalla det), knutna till dödssynderna. Masquerade är ett spel med en tydligt judeokristen världsbild som en del av metaploten, och jag tycker det är synd att låta det gå till spillo.

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
Recca said:
I teori, okay. Jag kan inte se det framför mig bara. Förlåt.
Det här är något som jag ofta möter i kontakt med hobbyn: Att det sättet jag spelar på är svårt att föreställa sig och/eller greppa eller verka kräva en speciell förmåga.

Skulle det finnas intresse för ett filmklipp från en session, så man själv kan se hur det går till?
Det vore jättekul att se ett sådant klipp what-so-ever. Inte minst för inspirationens skull. Förövrigt tror jag att sådana här lösningar ger mer än eviga diskussioner.

+1 helt enkelt.

Sodivra

Champion
solvebring said:
Arvidos MC said:
Recca said:
I teori, okay. Jag kan inte se det framför mig bara. Förlåt.
Det här är något som jag ofta möter i kontakt med hobbyn: Att det sättet jag spelar på är svårt att föreställa sig och/eller greppa eller verka kräva en speciell förmåga.

Skulle det finnas intresse för ett filmklipp från en session, så man själv kan se hur det går till?
Det vore jättekul att se ett sådant klipp what-so-ever. Inte minst för inspirationens skull. Förövrigt tror jag att sådana här lösningar ger mer än eviga diskussioner.

+1 helt enkelt.
Film kan vara grymt pedagogiskt. Finns det intresse i spelgruppen och jag kan få tag på en kamera så gör jag det.

Genesis

Ni dés ni maître
Blasphemy said:
Jag tycker ju också om när det finns något som är "faktor x" alltså något okänt i staden. Ett hot som kan växa sig starkare. Detta kan slumpa sig fram eller bestämmas senare. Kanske är det en Metuhsaleh som vaknar upp vid en viss tid, eller inkvisitionen som kommit dit med en cell.
Jag har funderat mer på den här biten och tycker att det är en bra idé. Jag tror att vi kan ersätta en av de heta potatisarna ("konfliktpunkter"?) med ett hot. Så nu ser det ut såhär:

* Fem mäktiga vampyrer, var och en knuten till ett viss Odjur
* Tre relationer: en allians, en blodsfejd och en bräcklig affärsrelation
* Två konfliktpunkter, som var och en åtrås av två eller fler fraktioner
* Ett hot: något farligt som närmar sig

Jag vill att spelet ska vara lättillgängligt, så jag tänker mig att man har en lista på konfliktpunkter och en annan på hot och så plockar man bara något som känns intressant.

Konfliktpunkter:
* En vacker ung man/kvinna
* En omtvistad bit land
* En uråldrig artefakt
* En nybildad organisation
* En magisk rit som skall utföras
* En position som vampyrernas furste
* En teknologisk upptäckt
* En begåvad konstnär
* Ett farligt vapen
* En åtråvärd hemlighet

Hot
* En grupp vampyrjägare
* En helig man
* En gammal profetia
* En ung kvinna med fantastiska krafter
* En organisation
* En uråldrig vampyr
* Varulvar
* En dödlig smitta
* En korrumperande lära
* En annalkande kataklysm
* En grävande journalist

Genesis

Ni dés ni maître
Svarte faraonen said:
Jag skulle nog föredra sju olika typer av Vilddjur (som jag ju vill kalla det), knutna till dödssynderna. Masquerade är ett spel med en tydligt judeokristen världsbild som en del av metaploten, och jag tycker det är synd att låta det gå till spillo.
Sju är också ett bra tal, men att koppla dem till dödssynderna tror jag blir svårt. Eller, det skulle kunna funka om man spelar under medeltiden, men för ett modernt spel känns det fel. Jag vill ha Vilddjur (ja, det kanske är ett bra namn?) som resonerar med spelarna och speglar moderna rädslor. Dödssynderna är helt enkelt inte tillräckligt gripande idag. Men spelar man på medeltiden skulle det kanske funka. Det får komma i mitt Dark Ages-supplement. :gremsmile:

Egentligen borde jag kanske ha Vilddjur som är ännu tätare knutna till moderna rädslor som religiös extremism och pedofili, men det kan nog bli lite väl magstarkt. Men de bör i alla fall kännas obehagliga och relevanta med moderna ögon, och "lättja" ger mig liksom inte det.

Recca

Femme Fatale
Det här tycker jag väldigt mycket om att läsa. De tre olika arketyperna för vilddjur gör att spelarna får mycket friheter att använda sitt odjur.

En grej som jag tänkte direkt var: "När spelaren använder odjuret får odjuret fler svarta pluppar." Jag vet inte om det funkar med din plan, men det skulle ju i så fall förklara hur odjuret får fler pluppar. (Obs, jag kanske bara är seg och det redan funkar så?)

Genesis

Ni dés ni maître
Recca said:
(Obs, jag kanske bara är seg och det redan funkar så?)
Ja. :gremsmile:

Eller ja, såhär funkar det: För att kunna använda superförmågorna Vilddjuren (jag använder den term som senast rekommenderats) ger dig måste du i en konflikt lägga fram en svart plupp. Om motståndaren då lägger sig vinner du och du får tillbaka din svarta plupp. Vilddjuret har inte växt. Men om motståndaren själv använder sitt Vilddjur har vi nu två svarta pluppar. Den som till slut vinner konflikten får alla svarta pluppar som lagts fram. Det innebär att om du använder ditt Vilddjur och får stryk så minskar det, men om du vinner så ökar det. Man kan alltså bemästra sitt Vilddjur genom att låta det få stryk.

Man kan dock inte förlora sin sista svarta plupp, så om man använder alla sina svarta pluppar och ändå förlorar får man ta en ny svart plupp från banken, vilket ökar det totala antalet svarta pluppar i spel. Det andra sättet det totala antalet pluppar i spel kan öka är om man använder Vilddjuret i konflikter med ickespelarpersoner och vinner.

Ett speltest behövs för att avgöra om detta är tillräckligt. Om inte kan man ha som regel att förloraren alltid får en ny svart plupp efter konflikten, vilket gör att varje gång Vilddjuren släpps lösa ökar antalet svarta pluppar.

Fler svarta pluppar gör också att du blir mäktigare och kan besegra andra vampyrer som har färre svarta pluppar än du. Och när du gör det får du ännu fler svarta pluppar. Det hela blir en spiral där du får fler och fler pluppar och du blir mäktigare än de andra vampyrerna, men samtidigt kommer ditt Vilddjur att vinna över dig i alla inre konflikter och få dig att göra hemska saker. Du blir ett mäktigt monster.

cogitare

Swashbuckler
Blasphemy said:
Det låter coolt. Jag har kört med en liknande sak själv - fast tvärt om. Alltså att ju äldre vampyrer blir desto svårare får de att förstå sig på människor. De har börjat tappa all kontakt med sin mänsklighet. Endast de som följer Road of Humanity är de som har kvar dessa egenskaper.
Ju äldre en vampyr blir desto svårare får han så klart att behålla de här mänskliga relationerna (som kvantifieras i systemet IIRC från 1-5 där 1 är en god relation och 5 är katastrofal så över det så har man tappat den kontakten). Alltså får man en snarlik effekt med det här systemet dock så har inte någon med Humanity lättare att hålla kvar dem. Eller jo kanske, för med hög Humanity kommer ju implicit att man är _lite_ schysstare mot människor i gemen... :gremsmile:

Blasphemy said:
Jo jag tycker faktiskt att de tär lite klassisk "äventyrargrupp" av det hela. Jag håller med om att rollspel är en gruppaktivitet och det bör vara något som håller dem samman. Men jag tycker att intrigspel som Vampire mår bra av att alla har sin egen maktbas.
Vilket är något som spelet uppmuntrar skulle jag säga. Både Masquerade och Requiem. Främst genom Backgrounds/Merits men även i fluff om hur vampyr-samhället är uppbyggt med boons och liknande. Inget hindrar från att enskilda vampyrer i ett coterie har sina egna boons, intriger och maktbaser. Coteriet kan ju bara vara en samlingspunkt för att kunna stå emot mäktigare elders, ett samarbete för att de skall nå vissa positioner i staden (eller inom Camarillan) etc.

Blasphemy said:
Men som sagt - när tanken om Coteriet kom så var ju äventyren som kom till Vampire också Dungeonäventyr där man skulle ta sig ned genom labyrinter och tanken var att man skulle dricka blodet från en riktigt gammal vampyr (samt undvika massor med fällor) för att på så sätt levla. Som tur är så har ju Vampire evolverat sedan dess.
Ja, äventyren som kommit ut till Masquerade har inte alls varit särskilt bra. Mycket rälsning och side-lining av spelarna som mest fått stå och titta på när mäktiga SLP agerat huvudpersoner. Alltså inte alls bra.

Har inte läst de SAS (Storytelling Adventure System) som kommit ut till nya WoD i någon utsträckning men jag hoppas de är bättre! :gremsmile:

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Blasphemy said:
Men att alla sitter och inte säger något till någon är bara tråkigt.
Ja, det tycker jag också låter jättetråkigt. Och där kommer ju SL in.

Om han för stunden inte vill exponera någon hemlighet som en RP har (när jag är SL så "tvingar" jag alla spelare att ha en plot hook eller "mörk" hemlighet om du så vill som jag som SL kan greppa tag i när jag tycker det passar) och väva en historia/scen/äventyr om den så kan han göra det med en SLP eller varför inte en plats som är höljd i mystik och som kan undersökas.

Cog.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill påpeka att även om det såklart är sant att "rollspel är en gruppaktivitet" så är det ett jäkla hopp att gå därifrån till att mena att rollpersonerna måste vara en grupp. Spelarna, ja. Rollpersonerna? Knappast. Det finns dussintals med spel där rollpersonerna är direkta fiender eller stöter ihop med varandra, eller inte ens känner varandra och allt däremellan.

cogitare

Swashbuckler
Genesis said:
Jag vill påpeka att även om det såklart är sant att "rollspel är en gruppaktivitet" så är det ett jäkla hopp att gå därifrån till att mena att rollpersonerna måste vara en grupp. Spelarna, ja. Rollpersonerna? Knappast. Det finns dussintals med spel där rollpersonerna är direkta fiender eller stöter ihop med varandra, eller inte ens känner varandra och allt däremellan.
Alla spel jag har spelat har påverkats menligt av att gruppen är uppdelad och alltför stor fiendeskap existerar mellan RP:na. Däremot har spelet blivit bättre och mindre spretigt med spelare som springer ut med SL i tid och otid eller skickar lappar osv. av att det funnits en sammanhållande faktor i gruppen av något slag.

Spelen som du beskriver tycker (<-- OBS!) jag låter mer som spel man kanske spelar under en kväll eller kortare one-shot aktigt äventyr.

För mig funkar det bäst om gruppen huvudsakligen gör saker tillsammans och därmed kan dela "rampljuset" i scenen än att ha separata scener för rollpersoner som ibland inte ens känner varandra.

Men smaken är som baken och allt det där :gremsmile:

Cog.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vampire med TSoY/SS

Nyss fanns det en deltråd om att spela Vampire med Solar System här. Nu finns den istället här.

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître
Om jag nu ska gå vidare med det här kommer jag att behöva byta namn på det. Jag skulle vilja ha ett namn som anspelar på att på natten, då vampyrerna agerar, är det inte så stor skillnad mellan ljus och skugga, vilket ska representera de moraliska tvetydigheter som kommer att ligga med i spelet. Vad gillar ni de här?

Om natten är alla skuggor grå
Om natten tycks skuggan inte lika mörk
I mörker finns inga skuggor

Äh, jag vet inte. Har ni bättre förslag? Tanken är att de två första orden liksom blir huvudtiteln, och de andra blir mer av en undertitel. Typ:

Om natten
tycks skuggan inte lika mörk

Recca

Femme Fatale
Genesis said:
Recca said:
(Obs, jag kanske bara är seg och det redan funkar så?)
Ja. :gremsmile:

Eller ja, såhär funkar det: För att kunna använda superförmågorna Vilddjuren (jag använder den term som senast rekommenderats) ger dig måste du i en konflikt lägga fram en svart plupp. Om motståndaren då lägger sig vinner du och du får tillbaka din svarta plupp. Vilddjuret har inte växt. Men om motståndaren själv använder sitt Vilddjur har vi nu två svarta pluppar. Den som till slut vinner konflikten får alla svarta pluppar som lagts fram. Det innebär att om du använder ditt Vilddjur och får stryk så minskar det, men om du vinner så ökar det. Man kan alltså bemästra sitt Vilddjur genom att låta det få stryk.

Man kan dock inte förlora sin sista svarta plupp, så om man använder alla sina svarta pluppar och ändå förlorar får man ta en ny svart plupp från banken, vilket ökar det totala antalet svarta pluppar i spel. Det andra sättet det totala antalet pluppar i spel kan öka är om man använder Vilddjuret i konflikter med ickespelarpersoner och vinner.

Ett speltest behövs för att avgöra om detta är tillräckligt. Om inte kan man ha som regel att förloraren alltid får en ny svart plupp efter konflikten, vilket gör att varje gång Vilddjuren släpps lösa ökar antalet svarta pluppar.

Fler svarta pluppar gör också att du blir mäktigare och kan besegra andra vampyrer som har färre svarta pluppar än du. Och när du gör det får du ännu fler svarta pluppar. Det hela blir en spiral där du får fler och fler pluppar och du blir mäktigare än de andra vampyrerna, men samtidigt kommer ditt Vilddjur att vinna över dig i alla inre konflikter och få dig att göra hemska saker. Du blir ett mäktigt monster.
Aaaaawesome. :gremlaugh: