Blasphemy said:
Vampire suger verkligen bologny på längden och tvären när det gäller allt som har med intriger att göra.
Nyare moduler har en del koola grejor för att bygga upp intressanta förhållanden mellan personer i gruppen, mellan personer i gruppen och SLP.
Ex. i Danse Macabre (jag är en nWoD kille) finns det regler för att styra en vampyrs mänsklighet genom hur många nära mänskliga kontakter han har och system kring detta. Ser mycket ball ut på papper. I Mirrors finns några liknande hack som har för avsikt att skapa friktion i spelet, främst mellan spelare och SL men jag ser inga hinder för att ta de här reglerna och använda dem även inom gruppen...
Blasphemy said:
Jag skulle säga att till och med grundupplägget är fel där rollpersonerna skall vara någon slags "äventyrargrupp" som utför uppdrag och sedan arbeta sig uppåt.
Upplever du att Vampire presenteras på det här sättet? För det gör inte jag...
Rollspel är en grupp-aktivitet så att man instiftat Coteriet och att på så sätt "skapa" gruppen känns högst naturlig. Och gruppen bör han _någon_ gemensam nämnare eller sammanhållande faktor.
Men att sedan spelet går ut på att "utföra uppdrag och arbeta sig uppåt" är inget jag känner igen.
Att vilja stiga uppåt i leden inom Invictus (eller Tremere om du nu vill snacka oWoD) är en möjlighet, men att begrava sig i ockulta experiment inom Ordo Dracul (eller åter igen Tremere) är fullt lika möjligt eller ägna sig åt en fertiltetskult inom Circle of the Crone (vet inte vad motsvarigheten skulle vara i oWoD, en Toreador som lockar människor till sig kanske).
Cog.