Nekromanti Genesis lagar Vampire

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vidare, om jag får bestämma så får Vampires "beast" bli "odjur" i samberättarspelet.

Best är iofs ett riktigt ord, men det rimmar med hest, och jag får underliga vibbar av det. :)

Blasphemy

Swashbuckler
//Krank, som funderar på hur man skulle kunna bygga system som underlättade dolda hemligheter och intriger utan att ha med en massa spelledarlöshet och meta; system matters och Vampires saknar stöd för intriger och så, men måste man överge Right to dream och rollpersonsimmersion för att få sånt?
Jag tror att skall man ha ett system med dolda hemligheter och intriger (som kan bli intressanta överraskninga för spelarna) så bör man ha en spelledare som håller i alla trådarna.

Som sagt... jag gillar ju när vampire är lite mer speligt. Det skall gå att utvecklas på många sätt, det skall finnas flera sätt att bygga och skapa en rollperson och för att kunna göra det måste det finnas en viss regelmekanisk grund. Att bara dela ut vita och svarta pluttar ger inte det för mig. Det är ungefär som att jämföra World of Warcraft med Second Life.

Och ja... det här är mina högst personliga åsikter såklart.

Genesis

Ni dés ni maître
wilper said:
Vidare, om jag får bestämma så får Vampires "beast" bli "odjur" i samberättarspelet.
Du får bestämma. Hädanefter är det "odjur". Bra poäng; jag gillade heller inte riktigt "best", fast jag tänkte inte på det själv.

Lukas

Mannen i Gult
wilper said:
Best är iofs ett riktigt ord, men det rimmar med hest, och jag får underliga vibbar av det.
Jo alla vet ju at ord som rimmar på hest aldrig för något bra med sig: best, pest , gäst

//Lukas ledsen för OT inlägget men jag kunde inte låta bli

terje

xenomorf mystiker
Mycket elegant konfliktsystem! Om jag nån gång ska spela vampire igen så får det bli på detta vis.

Det här är lite för bra för att bli liggande här på forumet tycker jag. Sverige har nog utrymme för ett vampyrspel (tänk på alla ungar som läser Darren Shan, House of Night och fan allt vad det heter). Seriöst, bygg ut texten med lite exempel o lite fluff och släng ihop en artikel till fenix! Eller en hel liten bok, men jag förstår om man inte har tid för sånna extravaganser.

Blasphemy

Swashbuckler
Seriöst, bygg ut texten med lite exempel o lite fluff och släng ihop en artikel till fenix! Eller en hel liten bok, men jag förstår om man inte har tid för sånna extravaganser.
Ja, bra idé. Men som sagt då skulle det behövas lite regler för att skapa karaktärer, blod, solljus och annat mojs.

Genesis

Ni dés ni maître
Skulle jag väl kunna göra. Men då vill jag ha åtminstone ett speltest först. Jag har ju två speltesttillfällen på gång nu. Får se om någon av dem hellre provar det här än Roteln.

Sodivra

Champion
Recca said:
I teori, okay. Jag kan inte se det framför mig bara. Förlåt.
Det här är något som jag ofta möter i kontakt med hobbyn: Att det sättet jag spelar på är svårt att föreställa sig och/eller greppa eller verka kräva en speciell förmåga.

Skulle det finnas intresse för ett filmklipp från en session, så man själv kan se hur det går till?

cogitare

Swashbuckler
Ram said:
Med andra ord så är hemligheten till för att avslöjas.
QFT!!!

Det tog mig faktiskt många år av vampire-spelande för att komma till den här insikten! Både spelare och SL satt länge och höll på sina smaskiga hemligheter för att de gillade SLP:n som hade dem. Det hela var väldigt märkligt för genom att inte exponera möjligheten för hemligheten att komma ur säcken så hölls ju spelet tillbaka.

Nu skapar jag inte en SLP som inte bär på ett frö för historier och det är ofta hemligheter som kan bubbla upp till ytan och exponera sagda SLP (eller coterie) för något som de inte utger sig för att vara i någon mening och spelet känns mycket bättre och roligare.

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Blasphemy said:
Vampire suger verkligen bologny på längden och tvären när det gäller allt som har med intriger att göra.
Nyare moduler har en del koola grejor för att bygga upp intressanta förhållanden mellan personer i gruppen, mellan personer i gruppen och SLP.

Ex. i Danse Macabre (jag är en nWoD kille) finns det regler för att styra en vampyrs mänsklighet genom hur många nära mänskliga kontakter han har och system kring detta. Ser mycket ball ut på papper. I Mirrors finns några liknande hack som har för avsikt att skapa friktion i spelet, främst mellan spelare och SL men jag ser inga hinder för att ta de här reglerna och använda dem även inom gruppen...

Blasphemy said:
Jag skulle säga att till och med grundupplägget är fel där rollpersonerna skall vara någon slags "äventyrargrupp" som utför uppdrag och sedan arbeta sig uppåt.
Upplever du att Vampire presenteras på det här sättet? För det gör inte jag...

Rollspel är en grupp-aktivitet så att man instiftat Coteriet och att på så sätt "skapa" gruppen känns högst naturlig. Och gruppen bör han _någon_ gemensam nämnare eller sammanhållande faktor.

Men att sedan spelet går ut på att "utföra uppdrag och arbeta sig uppåt" är inget jag känner igen.
Att vilja stiga uppåt i leden inom Invictus (eller Tremere om du nu vill snacka oWoD) är en möjlighet, men att begrava sig i ockulta experiment inom Ordo Dracul (eller åter igen Tremere) är fullt lika möjligt eller ägna sig åt en fertiltetskult inom Circle of the Crone (vet inte vad motsvarigheten skulle vara i oWoD, en Toreador som lockar människor till sig kanske).

Cog.

Recca

Femme Fatale
JAAAAA!!! :gremsmile:

Jag svarade på detta:
Arvidos MC said:
Skulle det finnas intresse för ett filmklipp från en session, så man själv kan se hur det går till?

Blasphemy

Swashbuckler
Nu är jag inte så insatt i nya WoD men det berör mest på att jag är en Masquerade-nostalgiker samt att jag tyckte att systemet blev väldigt, väldigt, väldigt tråkigt. Visst, det var mycket slag tidigare - men nu är allt förenklat till en nivå där allt är lika roligt som att tugga på en bit kartong.

Ex. i Danse Macabre (jag är en nWoD kille) finns det regler för att styra en vampyrs mänsklighet genom hur många nära mänskliga kontakter han har och system kring detta.
Det låter coolt. Jag har kört med en liknande sak själv - fast tvärt om. Alltså att ju äldre vampyrer blir desto svårare får de att förstå sig på människor. De har börjat tappa all kontakt med sin mänsklighet. Endast de som följer Road of Humanity är de som har kvar dessa egenskaper.

Upplever du att Vampire presenteras på det här sättet? För det gör inte jag...

Rollspel är en grupp-aktivitet så att man instiftat Coteriet och att på så sätt "skapa" gruppen känns högst naturlig. Och gruppen bör han _någon_ gemensam nämnare eller sammanhållande faktor.
Jo jag tycker faktiskt att de tär lite klassisk "äventyrargrupp" av det hela. Jag håller med om att rollspel är en gruppaktivitet och det bör vara något som håller dem samman. Men jag tycker att intrigspel som Vampire mår bra av att alla har sin egen maktbas.

Men som sagt - när tanken om Coteriet kom så var ju äventyren som kom till Vampire också Dungeonäventyr där man skulle ta sig ned genom labyrinter och tanken var att man skulle dricka blodet från en riktigt gammal vampyr (samt undvika massor med fällor) för att på så sätt levla. Som tur är så har ju Vampire evolverat sedan dess.

Blasphemy

Swashbuckler
Skrivet av: Ram
Med andra ord så är hemligheten till för att avslöjas.

QFT!!!

Jag tycker att det finns två olika typer av hemligheter. Dels de saker som rollpersonerna håller på med som är "hemliga" men som det absolut inte skadar om att alla vet om. Eftersom RP gruppen när väl Vampire spelas oftast är väldig splittrad (det har till och med gått spelmöten då de aldrig har mötts - i alla fall inte allihopa) så går jag inte iväg med något spelare eller skickar iväg de andra utan alla får vara med på vad som händer.

Däremot så finns det vissa hemligheter som är så pass viktiga eftersom de kan vara i form av en twist eller bör komma oväntade och de tar jag antingen mellan spelmöten och diskuterar fram (typ intrigerande drag, plots, fällor och liknande) eller smiter iväg med en spelare.

Men att alla sitter och inte säger något till någon är bara tråkigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Blasphemy said:
Men att alla sitter och inte säger något till någon är bara tråkigt.
Äh. Tråkigt för vem? För den enskilde spelaren kan det vara askul att sitta på en schysst hemlis utan att det egentligen märks för övriga. Och jag kan inte riktigt se att det skulle skada eller förstöra för resten heller, att nån sitter och trycker på något.

Blasphemy

Swashbuckler
Äh. Tråkigt för vem?
Spelgruppen. Och som jag skrev ovan så är ju vissa hemligheter just hemligheter. Men jag har spelat med vissa spelledare som så fort någon rollperson gör något när inte spelgruppen är där så smiter de iväg till ett annat rum och är borta i en kvart. Så om inte det är något som förstör hela storyn så tycker jag det är trevligt om de andra får lyssna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Blasphemy said:
Spelgruppen. Och som jag skrev ovan så är ju vissa hemligheter just hemligheter. Men jag har spelat med vissa spelledare som så fort någon rollperson gör något när inte spelgruppen är där så smiter de iväg till ett annat rum och är borta i en kvart. Så om inte det är något som förstör hela storyn så tycker jag det är trevligt om de andra får lyssna.
Det finns snyggare sätt att sköta sånt där (mellan spelmötena till exempel).

Och för mig, som inte så bryr mig så mycket om "storyn" på riktigt det sättet, så förstör det upplevelsen och gör det svårare att få ut det jag vill få ut av spelet att veta saker min rollperson inte vet. jag håller helst sån kunskap till ett minimum, för att jag ska få det så enkelt som möjligt att leva mig in i rollpersonen. (Och min rollperson vet ju inte av någon "story", hen vet bara om sitt liv och vad som händer... Det är inte en "story" för hinom, utan en upplevelse, ett levande. Eller olevande, as the case may be...)