Nekromanti Genrer det inte finns rollspel för

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har på senare tid funderat på hur man skulle bygga upp ett roadmovie-spel, och därmed kommit att fundera på vilka genrer som är underrepresenterade i rollspel, och vad det beror på. Jag har själv märkt att det är svårt att fånga tjusningen med själva resan i rollspel, utan att man oftare fokuserar på händelserna, och att detta kan vara anledningen att det är krångligt att få till en vettig spelmekanism för ett roadmoviespel. Finns det på samma vis andra genrer som har liknande problem, eller som bara har förbisetts?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Är inte grejen med road-movies ofta att själva resan är rent symbolisk och att händelserna på vägen är superviktiga? Karaktärerna flyr från något eller mot något men måste konfrontera sig själva och mogna - något som händer när de råkar ut för saker på sin resa.

Själva resan och känslan av att vara i rörelse ser jag som en rent berättarteknisk detalj men som det självklart skulle vara skönt att ha en farthållare - en pacingmekanism - för. Men utvecklingen som kommer som ett resultat av resan, den skulle jag gärna ha en spelmekanism för.

Jag pratar ju om Primetime Adventures här inser jag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det var i stort sett det jag menade. Rollspel har en tendens att fokusera på händelserna i sig som det viktiga, inte händelserna som en del i den större utvecklingen. Det är inte så lätt att uttrycka, men jag får intrycket att de flesta spel behandlar händelsen som en isolerad företeelse, vars inflytande på fortsättningen är helt och hållet beroende av materiella faktorer.

Själv anser jag att tiden mellan händelserna också bör gestaltas på något vis, då den fungerar som en form av titthål in i den utveckling som sker. Dessutom känns det som om känslan att vara i rörelse är så viktig att den bör ligga i spelets kärna som mer än en berättarteknik. Det ska liksom kännas att man befinner sig i rörelse och inte är ett gäng personer som råkar ut för symboliska och utvecklande händelser på en och samma plats som bara råkar byta kulisser lite då och då.

PTA har jag dålig koll på, kan jag få mer information?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Svammel om PTA

PTA har jag dålig koll på, kan jag få mer information?

Du har sån tur att jag gått och funderat på en PTA-pitch som skulle kunna sägas vara en road-movie.

PTA är skrivet för att lira tv-drama. I fokus står karaktärernas Issues. Dessa Issues är navet som serien snurrar runt. De är fokus för scener och konflikter och i slutändan så kanske de löses och förändras.

Jag vet inte vad du ser på för tv-serier men ska vi ta, säg, Lost som exempel? De flesta har sett ett avsnitt.

Jacks Issue är Kontrollbehov. Eller kanske ledarskap. Kates är, jag vet inte, Ärlighet? Sawyer är Självdestruktiv.

De här grejerna är själv märgen i serien. Så om vi tar min PTA-idé. Den handlar om tre eller fyra unga, svinigt rika människor som åker jorden runt i en privat-jet. En dag, ett avsnitt i en stad. Ta de Issues jag beskrev ovan och tänk dig en grupp karaktärer med de egenskaperna. För skojs skull kan vi säga att de har samma problematiska relation som Jack, Kate och James också. I varje avsnitt måste de ta ställning till något som konfronterar deras Issue. I PTA så har man sedan spotlight episodes och screen presence så alla står inte i likartat fokus hela tiden.

Efter att ha spelat ut en säsong (5 eller 9 avsnitt) så kan man förändra sin Issue om man fått closure på något sätt.

Reflektionen över hur ens Issue spelats ut skulle få djup av de skiftande spotlight episoderna -- en eftertänksamhet skulle sjunka in och rentav reflekteras av de olika platser man som spelgrupp enas om att besöka.

Sedan har förstås PTA som tips en massa filmtekniska grepp att använda sig av för att få fram känslan av rörelse och förflyttning.

Edit: Faktafel tror jag - man får ändra sin Issue efter sin spotlight episode.

Storuggla

Champion
Re: Svammel om PTA

"Jag vet inte vad du ser på för tv-serier men ska vi ta, säg, Lost som exempel? De flesta har sett ett avsnitt."

Typiskt, du tog den serien jag inte sett något av. Du kunde inte antagit att alla sett i alla fall ett avsnitt av West Wing, så jag förstått? :gremgrin:

Storuggla, yeoman sissymary

BraidsMamma

Veteran
PTA var det ja...

när vi ändå är inne på PTA...

Jag är väldigt intresserad av rollspel i TV-serieformat (avsnitt, säsonger plottar, subplottar osv) men jag vill ju hålla det helt in (dvs... man spelar TV-serien.. inte skapandet av den)..
Men jag har aldrig fått klart för mig om PTA utspelar sig "i" eller "utanför" TV-serien.... någon som har lust att förtydliga konceptet lite?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Re: PTA var det ja...

Det handlar om att spela en tv-serie inte teamet som gör en tv-serie.

(Fast det skulle man förstås kunna göra också: en tv-serie om skapandet av en tv-serie. Är inte, vad heter den, Studio 60 så?)

Dimfrost

Special Circumstances

Hong Kong Action Theatre handlar väl i alla fall om att spela in en hongkongactionfilm.

/Dimfrost

Storuggla

Champion

Ja, i alla fall i första utgåvan (i den andra utgåvan som gavs ut av Guardians of Order så är mitt minne sämre och jag hittar inte boken). Där kan man inte dö, och ifall man ändå gör det så kan man likförbannat vara med i tvåan. Ett kul spel. Bästa fördelen: Bad Dubbing. :gremgrin:

Storuggla, källarförråd i borås

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Mmm, fast just själva inspelandet sker ju på metanivå. Rollspelet som sådant är ju snarare "spel i HK-action-värld".

Storuggla

Champion

"Mmm, fast just själva inspelandet sker ju på metanivå. Rollspelet som sådant är ju snarare "spel i HK-action-värld"."

Fast man byter roller mellan filmerna. Och setting. Och... allt, mer eller mindre. Kul idé dock.

Storuggla, rammalammadingdong

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jo, men man spelar ju aldrig sin skådespelare, bara rollerna som skådespelaren spelar. Visst, skådespelaren har lite specialförmågor men de spelar man ju aldrig, bara effekterna av dem.

MrG

Swashbuckler
Road movie har jag inget probelm med att se som rollspel... något sånt som är planen för min nästa helgkampanj (fast västernfantasy). Mycket fokus på episoder längs vägen och hur de förändrar rollerna.

Men genrer som jag inte sett som rollspel och ligger och utmanar intresset är:
-Sport (som Rocky eller Bring it on), rollspel om hur ett team svetsas samman i målet på titeln och hur de utveklas tillsammans och lär sig att kompletera varandra. Det borde egentligen inte vara så svårt att fixa system till då dynamiken påminner om gammalt party/xp tänk, ner i dungen / in i ligan och utveklas.
-Katastrofrollspel, mer än som konventscenario. Kan tänka mig något i stil med Världarnas krig som rollspel, men har aldrig sett det.
-Äkta film Noir, men det verkar ju vara på väg. Fast traditionen påbjuder olykliga slut, vilket känns ovanligt i rollspel.
-"Friends"-rollspel eller Seinfeld, rollspelskampanjer som inte handlar om något.
-Fängelserollspel, som typ fisktank, men med målet att rymma den lilla världen.

Så smet någon mer genre ur skallen, men det är nog med saker som lockar mig.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Fängelsekampanjer

-Fängelserollspel, som typ fisktank, men med målet att rymma den lilla världen.
Om jag minns rätt har Steve Jackson Games givit ut GURPS The Prisoner.

Troberg

Sinister eater
Re: Fängelsekampanjer

Om jag minns rätt har Steve Jackson Games givit ut GURPS The Prisoner.
Stämmer (bortsett från att den heter GURPS Prisoner). Den har dock inte ett fängelsetema, den är baserad på den klassiska TV-serien med samma namn. Mest kan man nog likna den vid en Lost med mer folk och bebyggelse.

MrG

Swashbuckler

The Prisoner är väll en fängelse-tvserie fast lite annorlunda. Har blädrat lite i GURPs prisoner, gulligt och välskrivet, miljön är intressant, fast väldigt egen. Men har inte hört någon som kört någon dylik kampanj någonsin. GURPs har gjort en hel del riktigt balla moduler som alla verkar älska att läsa, men få verkar ha spelat.

Troberg

Sinister eater

The Prisoner är väll en fängelse-tvserie fast lite annorlunda.
Jag tycker inte att det är en fängelseserie. Visst, huvudpersonen är fast, men det är inte vad den handlar om.

Men har inte hört någon som kört någon dylik kampanj någonsin.
Jag har påbörjat Prisoner en gång, men den dog av andra anledningar efter ett par speltillfällen.

GURPs har gjort en hel del riktigt balla moduler som alla verkar älska att läsa, men få verkar ha spelat.
Många moduler som verkligen förtjänar att spelas. Goblins, Planet Krishna, Terradyne, Chtorr, Mars, Riverworld för att nämna några.

MrG

Swashbuckler
GURPs (OT)

*nickar och instämmer* men vill lägga till "Den långa flykten"-varianten av GURPs och IOU också (och säkert örton stycken till modueler)

Lindenius

Swashbuckler
Konstigt att inte Rising skrivit "porr" än

Jo, jag vet att det cirkulerar ett spel där ute på nätet någonstans, men jag tror ändå denna genre faller under benämningen »underrepresenterade i rollspel«

//erik. ds sldk jsdf p ssd

Arfert

Facit

Riverworld är en toppenmodul! Men så gillar jag Farmers böcker, speciellt de 2 första i serien... (sen flippar det lite för mycket)