Nekromanti Genrer

Pale Imp

Swordsman
Läste nyligen en diskussion på (nedan) som handlade om Splatter vs AFMBE. Som så många andra diskussioner här på forumet blev den ganska OT efter några inlägg, och då diskuterades (nästan) genrer av rollspel. Många hävdade att AFMBE var liksom Splatter båda medlemmar i "Zombiedödar genren" (ja, nästan alla utom Rising :gremsmirk:) som bestämt sköt Dnalor i huvudet och fick Storuggla att börja gråta medan han hävdade motsattsen.

Nu över till min egentliga fråga; Vad exakt klassbestämmer ett rollspel till en genre?

Impen - Fäbojäntan har dessutom åtminstone en CHANS att vinna :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad exakt klassbestämmer ett rollspel till en genre?
Det gör den person som väljer att klassbestämma rollspelet till en genre...
Det var naturligtvis inte det svaret du var ute efter, men det finns nog inget annat sätt att göra det. En genre kan bestämmas både av miljön och stämningen. Spelkonstruktören försöker förhoppningsvis bidra med en miljö och eventuellt med en stämning, men spelledaren kan ignorera båda hur mycket han vill och skapa en helt annan genre. Drakar och Demoner är till exempel fantasy, eftersom miljön innehåller troll, drakar, magiker osv... Men spelledaren kan välja att spela äventyr som gör att en mer passande genrebeteckning skulle vara action eller skräck, visserligen med troll, drakar och magiker, men det skulle ändå kännas mer som action eller skräck för spelarna. Genrebeteckningar kan vara ganska flytande och hur man väljer att definiera en specifik genre varierar från person till person.

/tobias

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Nu är ju inte jag en bildad litteraturvetare som alla andra här verkar vara :gremwink:, med en rollspelserfarenhet som på ynka Mutant, NeoTech, N2, Eon och AFMBE (samt kikat i några D&D-böcker, dock aldrig spelat), och lite småskit här och var på vägen.

Men jag skulle i alla fall svara, "Det som det är tänkt att användas till" eller "Den allmänna uppfattningen om spelet".

Exempel: Eon = "realistisk fantasy" (eller nåt sånt, "low-fantasy" kanske?), NeoTech = cyberpunk, AFMBE = zombieslakt, D&D = hack'n'slash...

(och eftersom att jag fick intrycket av att Splatter = zombieslakt, samt att jag trodde att den allmänna uppfattning var det, så postade jag inlägget nedan - ursäkta för det :gremfrown:)

DanielSchenström

Swashbuckler
Vad man själv anser är vad som klassbestämmer ett rollspel till en genre. Vampire är ett spel som ska handla om personlig skräck, det inre djuret och så vidare. Men när jag kör det är det mer ett intrigrollspel med ett par otäcka delar, men inte skräck. Det är helt enkelt svprt att klassbestämma alla rollspel. Är AD&D fantasy? Javisst skulle många säga, men samtidigt tycker de inte fantasy ska ha krutvapen, och i vissa AD&D och D&D-äventyr och regelböcker förekommer rymdskepp, laservapen, granater osv.

Enklast tycker jag det är att gå på vad spelmakaren anser sitt spel vara i allmänna diskussioner.

Johan K

Gammal & dryg
Innehållet..

Tjaa, vad som bestämmer genren är väll innehållet i det som spelas.
Ska man spela skräck så är väll Kult bra, SF= N2 eller SW, fantasy= DoD & co.
Antar jag.. :gremconfused:

Rising

Vila i frid
Genrer i rollspel ofta fullkomligt idiotiska

Problemet med den här diskussionen är att man alltid någonstans glömmer bort vad "rollspel" är för något. Jamenar, vi säger ju att vi "spelar rollspel" och vi kan peka på en regelbok i en affär och säga "det här är ett bra rollspel", och därför blir det alltid lite tokigt förr eller senare. I hela den här texten ämnar jag därför använda mig av följande termer:

Rollspel, det är ett samlingsnamn på böckerna med regler och världsbeskrivningar. Världsbeskrivningsdelarna är intressantast i det här fallet, då de inspirerar spelledaren att hitta på äventyr.

Äventyr, det är det spelledaren har förberett eller improviserar fram under en spelsession. Äventyret kan vara ett professionellt äventyr, bestå av lösa anteckningar eller improviseras fram allteftersom spelsessionen fortskrider, det spelar ingen roll.

Spelsession, slutligen, det är det vi upplever med varandra när vi kör spelledarens äventyr. Det är hela grejen. Man "spelar" inte rollspel, man spelar spelsessioner.

---

Nå, nu när det är avklarat vill jag fråga er: Vad kan man genrebestämma av dessa tre?

Spelsessionerna? - Ja, självklart. Har man spelat en läskig spelsession så är det så klart att det har varit en skräcksession. Om alla har haft roligt så har det varit en komisk spelsession. Spelsessioner kan vara thrillers, dramer, actionspektakel eller allt möjligt, egentligen. Självklart kan man genrebestämma spelsessioner.

Äventyr, då? Njae... Kantboll. Har du spellett ett och samma äventyr med två olika grupper någon gång? Blev det spelsessioner som liknade varandra? Tja, det är väldigt sällan det blir så, om du frågar mig. Första gången jag spelade "Uppdrag i Mos Mosel" var det tät matinéactionstämning från början till slut (och ganska rälsat). Första gången jag spelledde det blev det däremot en oseriös skrattkavalkad av det hela. När jag spelledde det igen som ett nostalgiäventyr för några kompisar så gjorde jag en krypande skräckhistoria av det hela istället. Ett och samma äventyr; tre fullständigt olika genrer.

Slutligen; kan man genrebestämma rollspel? Ha ha ha! Aldrig i livet! Inte en chans! Bara om man är världens genom tiderna tristaste spelledare och enformigaste äventyrspåhittare! Jag har spelat Noréndramer i Kult, splatteraction i Kult, noirdeckare i Kult, ångestskräck i Kult, monsterskräck i Kult, konspirationsthrillers i Kult och en massa andra svårdefinierade genrer i Kult och jag har hört talas om de som kört benknäckaraction och skjuta-skjuta-action i samma spel. Man kan definitivt INTE genrebestämma (de flesta) rollspel. Inte om spelledaren har någon som helst tillstymmelse till fantasi.

På samma sätt kan det stå "humorrollspel" på ett rollspelsomslag hur mycket det än vill, rollspel kan ändå INTE vara "humorrollspel" (om de inte menar att själva regelboken är skriven på ett roligt sätt). Endast spelsessioner och inget, inget annat än spelsessioner kan någonsin vara humoristiska. Det finns läskiga spelsessioner men det finns egentligen inga skräckrollspel.

---

Problem uppstår alltså när vi använder genrer från film- och bokvärlden och försöker använda dem på rollspel. Ändå så behöver vi genrer för att kunna kommunicera med varandra och förstå vad varandra menar.

Jag föreslår således följande gruppindelning:

[color:\\"green\\"]Så här skall vi gruppindela rollspel, äventyr och spelsessioner:[/color]

Rollspelsindelningar:
När vi gruppindelar rollspel ska vi enbart göra det utefter vad som verkligen bestäms i regel- och världsbeskrivningsmaterialet. "Science Fiction-rollspel", "Western-rollspel" och "Fantasy-rollspel" är tre fungerande rollspelsgenrer, medan "Skräckrollspel" och "Humorrollspel" inte är det.

Äventyrsindelningar:
När vi ska gruppindela äventyr så skall vi tänka på vad som är målet med äventyren och hur rollpersonerna förväntas klara av utmaningarna på vägen. "Deckaräventyr", "Actionäventyr" och "Dungeoncrawlingäventyr" är fungerande termer, medan "Skräckäventyr" och "Fantasyäventyr" sällan (eller aldrig) är giltiga.

Spelsessioner:
När vi pratar om spelsessionen vi upplevt på ett konvent (till exempel) så skall vi använda termer som beskriver de känslor vi fått under spelsessionen. "Det var en skräcksession" eller "det var en ångestdrama-session" osv. Man kan inte prata om "fantasysessioner" eller "noirdeckarsessioner". En del äventyr lämnar mycket valfrihet åt spelarna att själva bestämma vad spelsessionen skall handla om, därför kan också spelsessioner vara "splattersessioner", "deckarsessioner" eller "triangeldramasessioner" osv. Det beror ju lite på från fall till fall.

---

Man kan alltså inte säga att vampire är ett "skräckrollspel" eller "inte skräckrollspel" utan att blotta sin totala brist och avsaknad på allt som liknar kunskap och förstånd. Vampire är ett storytellerrollspel med vampyrer i huvudrollerna som premierar action-, deckar- och intrigäventyr vilka man med fördel kan spela bl.a. romantik-, ångest- och skräcksessioner i.

Det är vad jag kallar en fungerande (om än här något långrandig) genreindelning.

/Rising
som gillar att skriva manifest

Krille

Super Moderator
Manifestmanikyr

"Man kan alltså inte säga att vampire är ett "skräckrollspel" eller "inte skräckrollspel" utan att blotta sin totala brist och avsaknad på allt som liknar kunskap och förstånd."

I vanlig ordning en Risingsk tillspetsning/generalisering avsedd att provocera. Så härmed är jag provocerad! :gremwink:

Som sagt var, det finns genrer och genrer. Genrer kan vara specificerad eller mindre specificerad. Genren "noir med Norén i Norge" är jefligt specificerad, medan genren "fantasy" är jefligt ospecificerad. På samma sätt finns det mer och mer avsmalnade applikationer. "Rollspel" är en bred applikation, "äventyr" är en smalare applikation, "spelsession" ännu smalare och så vidare. Vad jag tror att du vill ha sagt, och jag i så fall håller med om, är att en smal applikation kan ha en specificerad genre, medan en bred applikation måste ha en ospecificerad genre.

Vad jag inte håller med om är att man inte kan sätta den halvspecificerade stämpeln "Skräck" på den ospecifika applikationen "Vampire" utan att vara totalt okunnig och knasig i bollen. För det första, så länge som det finns en upphovsman som har en åsikt om vilken stämpel som ska sitta på hans produkt så gäller hans åsikt.

För det andra, en viss instans kan vara mer eller mindre lämpad för en viss stämpel. Point in case being Paranoia. Paranoia är avsett för att ha skoj med (skoj här som i humorskoj, inte skoj som i ha trevligt), det innehåller en massa humor i form av skriven text och illustrationer, och har stöd och hjälp för humoristiska äventyr och sessioner (utöver det faktum att West End Games anser att det är ett humorrollspel). Således anser jag att det är ett humorrollspel. Jag har dock inga problem med detta, ety "humor" faktiskt är jefligt brett och att det inte utesluter andra genrer i spelet heller, utan bara pekar på dess huvudinriktning, potential och hjälpmedel.

Så när jag diskuterar huruvida Vampire är skräck eller inte så diskuterar jag inte äventyr eller spelsessioner. Jag diskuterar bakgrundens potential och reglernas stöd för att kunna få ett skräckäventyr och/eller session, och möjligen vad konstruktörernas intention var, och jag anser mig ha tillräckligt mycket på fötterna för att göra detta. Huruvida du vill degradera mig till apstadiet vad gäller kunskap och förstånd på grund av den åsikten är dock inte mitt problem. Det är ditt.

Sodivra

Champion
Ja, kom igen så slår vi'n!

Jag fortsätter på samma linje som i det här inlägget: All form av "kultur"; film, litteratur, rollspel.. tolkas av betraktaren.

Om betraktaren säger att Vampire är ett vampyrrollspel, då är det ett vampyrrollspel. Om betraktaren säger att Vampire är ett skräckrollspel, då är det ett skräckrollspel. I betraktarens ögon, alltså.

Så alla rollspel kan alltså tillhöra vilken genre som helst, så länge man hittar någon som ärligt tycker det. Men vanligtvis så säger ju dom flesta att DoD är fantasy, och Kult är skräck.. (Vampire är det ju inte lika enhälligt kring..) Jag tycker mest att det korkade ligger i att krångla till något som är till för att förenkla kommunikation.. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bah!

"Jag tycker mest att det korkade ligger i att krångla till något som är till för att förenkla kommunikation.. "

Vem fan vill kommunicera enkelt egentligen?! :gremwink:

Sodivra

Champion
Äh, spring iväg och klyv du!

Okej, för att bli lite allvarlig: Genrer är ju till för att underlätta kommunikationen. Då använder man dom ju bara när man vill underlätta kommunikationen. Vill man åstakomma något annnat så får man väl göra en lång och nyanserad beskrivning.. Det är iochförsig ingen regel att genrer ska användas för förenklad kommunikation, men krånglar man till det i onödan så blir det krångligt också.. Och det vill man ju inte. :)

Rising

Vila i frid
Mankey's fest-kur

"när jag diskuterar huruvida Vampire är skräck eller inte så diskuterar jag inte äventyr eller spelsessioner. Jag diskuterar bakgrundens potential och reglernas stöd för att kunna få ett skräckäventyr och/eller session, och möjligen vad konstruktörernas intention var, och jag anser mig ha tillräckligt mycket på fötterna för att göra detta."

Självklart tycker jag att det här med genreindelningar är något man skall få diskutera och ha olika åsikter om, men jag tycker först och främst att man ska föra sansade och vettiga diskussioner.

När vi sätter en etikett på rollspel måste vi alltså inse att både du och jag har samma Vampire-rollspel i bokhyllan, men vi skriver olika äventyr till detta rollspel och det blir förstås väääääldigt olika spelsessioner i slutskedet. Jag har fått lära mig den hårda vägen att man inte kan säga att spelare rollgestaltar sämre i matinéäventyr, och på samma sätt kan man inte säga att det blir mindre läskiga spelsessioner i Vampire bara för att man själv tycker det.

Vi kan definiera objektiva regler för vad som gör ett rollspel till ett fantasyrollspel och vi kan sätta upp halvobjektiva riktlinjer för vilket rollspel man kan spela deckaräventyr till och inte, men vi kan enbart ha subjektiva åsikter om vilket rollspel man kan spela skräcksessioner i. Steget från rollspel till spelsession är helt enkelt för stort. Vad man gör när man kallar ett rollspel för "skräckrollspel", "humorrollspel" eller "romantikrollspel" är snarast att berätta om vilken sorts spelgrupp man spelar i.

För mig är Chronopia i mångt och mycket ett "partyrollspel", men det säger förstås mer om mig och min spelgrupp än om rollspelet Chronopia. På samma sätt så kan frasen "vampire är inget skräckrollspel" översättas till "vi i vår grupp tycker inte vampire går att spela läskiga spelsessioner med". Det säger inte ett dugg om vad som gäller för andra spelgrupper, och därför är det inget man med hedern i behåll kan påstå vara oomkullrunkliga fakta. Det är åsikter, inte argument.

När en spelare blir rädd så är spelsessionen en skräcksession. Äventyret man har spelat blir således ett "äventyr med skräckpotential" eller (slarvigt förkortat) ett "skräckäventyr" (som sagt; egentligen en felaktig term). Detta i sin tur medför att rollspelet man spelat är ett "rollspel med möjligheter att spela äventyr med skräckpotential i" eller (slarvigt förkortat) "ett skräckrollspel" (som sagt; en väldigt felaktig term).

Så måste rollspelsindelningen fungera, för rollspelsmediet är ett interaktivt medie där spelsessionen är slutprodukten som framkallar känsloupplevelser. Ett rollspel blir alltså ett "skräckrollspel" för dem som spelar skräcksessioner i det. Däremot är Vampire:Dark Ages ett vampyrrollspel för alla. Det är också ett fantasifullt medeltidsrollspel för alla och det är ett storytellerrollspel för alla. Fler objektiva sanningar än så kan vi nog inte vaska fram. Resten är åsikter.

/Rising

Eksem

Champion
Re: Genrer i rollspel ofta fullkomligt idiotiska

När vi gruppindelar rollspel ska vi enbart göra det utefter vad som verkligen bestäms i regel- och världsbeskrivningsmaterialet. "Science Fiction-rollspel", "Western-rollspel" och "Fantasy-rollspel" är tre fungerande rollspelsgenrer, medan "Skräckrollspel" och "Humorrollspel" inte är det.

Och vad är då Call of Cthulhu?

Rising

Vila i frid
Culli colli cälli

"vad är då Call of Cthulhu?"

Ett verklighetsrollspel med övernaturliga inslag, precis som Chock, Changeling och Kult. CoC lämpar sig för utforskande äventyr i en rad olika tidsåldrar, och dessa äventyr har alla bl.a. skräck-, romantik- och dramapotential.

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret
Dnalor har läst Risings inlägg

Science Fiction, Fantasy och Western är alla etablerade litteratur- och filmgenbrer. märk väl, de kallas genrer. Varför inte kunna kalla dem genrer i rolsleplssammanhang också? Nog går det att genreindela rollspel.

Pale Imp

Swordsman
Jo, men ändå nää

Men vad bestämmer om innehållet är fantasy eller inte?. Är shadowrun fantasy eller sci-fi?, och isåfall varför.

[color:\\"red\\"] Impen - [/color] Som skyller på Rising för all förvirring!

Pale Imp

Swordsman
nää [ot]

Inte är väll n2 cyberpunk ändå? Det är ju alldeles för rent och fint tycker jag. Allting fungerar ju :gremgrin:

Pale Imp

Swordsman
Re: Genrer i rollspel ofta fullkomligt idiotiska

Om Fantasy och Sci-fi är väl fungerande genrer (varför inte nutid??), vad är då Shadowrun?

[color:\\"red\\"] Impen - [/color] Förvirrad....

Morgoth

Swashbuckler
Ä'enkelt.

"Men vad bestämmer om innehållet är fantasy eller inte?. Är shadowrun fantasy eller sci-fi?, och isåfall varför."

Det hela är faktiskt mycket enkelt: Vad uttrycker sig författaren/besserwisserpanelen om produktens genre?

Sedan brukar motsatta åsikter i ett fall som detta leda till debatt. Länge leve debatten!