Nekromanti Genus - diskussionen som ingen ville ta i

SkurkSteffo

Veteran
Folk skriver inlägg bara för att visa att de inte uppskattar diskussionen, att den är onödig av olika anledningar.
Jag har noterat samma sak, Recca. Din fråga fick mig att fundera på varför vissa agerar så.

Förslag 1: Man har inget att vinna men mycket att förlora
Det har ju diskuterats feminism, jämställdhet och genus på forumet många gånger under årens lopp. Flera, om inte de flesta, av forumets stammisar har redan redogjort för sina ståndpunkter. Det finns liksom inget att ”vinna” på att fortsätta diskussionen. Sannolikheten att övertyga sina meningsmotståndare kanske upplevs som liten samtidigt som man riskerar att bli ovän med sina medforumiter genom alltför ”hetsig” debatteknik.

Förslag 2: Man vill markera/protestera mot ”etablissemanget”
De feministiska teoribildningarna har fått och får ganska mycket utrymme i media och på offentliga förvaltningar, t ex universitet. Den som inte håller med om de feministiska teorierna för att beskriva och analysera samhället kan då hamna i ett upplevt underläge. Det är svårt att diskutera med någon om man inte är överens om vilka teorier eller ”glasögon” man ska använda vid diskussionen. Och att få sina medforumiter att ”byta glasögon” upplevs kanske som för svårt. Att diskutera teorier i sig blir ofta torrt och akademiskt och kräver relativt stora kunskaper från inblandade. Enklast är då kanske att bara markera: ”Jag håller inte med dig, men vill inte diskutera detta ytterligare”.

Förslag 3: Man tycker inte man är tillräckligt insatt
Med tanke på tidigare diskussioner, och vissa av forumiternas mycket goda kunskaper i feministisk teori, så kanske man inte tycker att man kan bidra konstruktivt till debatten.

Förslag 4: Man vill visa sin åsikt
Det finns personer som alltid har ett behov uttrycka sina åsikter i olika frågor. De kanske är mer intresserade av att få ge sin åsikt än att behöva ge egna argument eller att lyssna på andras argument och åsikter.

Jag har inget förslag på lösningar, utan har bara klottrat ned de reflektioner som ditt inlägg väckte.

chrull

Stockholm Kartell
Ska lägga till en sak: Det här har ju inte fått mig att tycka illa om saker jag tidigare uppskattat, bara fått mig att se att det finns ett problem och att det borde uppmärksammas. Och skriver jag något själv, försöker jag låta bli att vara en del av problemet.

krank

Går ondskans ärenden
chrull said:
Ska lägga till en sak: Det här har ju inte fått mig att tycka illa om saker jag tidigare uppskattat, bara fått mig att se att det finns ett problem och att det borde uppmärksammas. Och skriver jag något själv, försöker jag låta bli att vara en del av problemet.
Det där känner jag igen. Jag ska inte påstå att jag är något helgon i min egen kulturkonsumtion (för i helvete, jag gillar ju Transformers- filmerna! I trean fanns det typ tre eller fyra tjejer med talroller, varav typ två med namn!). Men jag försöker låta bli att vara en del av problemet när jag producerar och diskuterar.

krank

Går ondskans ärenden
SkurkSteffo said:
Jag har inget förslag på lösningar, utan har bara klottrat ned de reflektioner som ditt inlägg väckte.
Jag vill på intet sätt säga att det nödvändigtvis är korrekt, det du skriver, men jag finner det ganska troligt. Eftersom jag inte har de åsikterna själv är det dock svårt för mig att riktigt veta om det stämmer...

SkurkSteffo

Veteran
knark said:
Men ponera att någon skriver ett rollspel där en av de spelbara raserna är judar, och deras rasattribut är krokiga näsor (lägre Utseende), högre Socialnivå och en rasnackdel som gör att de måste så ett slag mot Vilja varje gång de får chansen att tjäna pengar.
Bra exempel. Det är ju enkelt att se att ett sådant rollspel skulle uppfattas som stötande av många. Det finns en koppling till en folkgrupp som finns i verkligheten och den ges attribut som överenstämmer med fördomar om den folkgruppen.

Just kopplingen till verkligheten gör det extra påtagligt. Hur skulle det uppfattas om man kallade folkgruppen för Jixar istället? De flesta skulle kanske fortfarande uppröras. Om kroknäsorna byttes ut mot krokiga öron? Kanske inte lika uppenbart.

Min poäng är att ju längre bort rollspelet rör sig från verkliga fenomen, desto svårare kan det vara att se problematiken med fördomar, ojämställdhet och genus. Och detta kan vara ytterligare en anledning till att debattörer "inte ser problemet" som trådskaparen gjorde. Det blir helt enkelt för abstrakt.

krank

Går ondskans ärenden
SkurkSteffo said:
Jag tror att du har en poäng. När det gäller genus är ju dock problemet att det just inte handlar om något annat än just kvinnor, som ges alldeles precis såna nackdelar/fördelar/roller som de allra mest sunkiga av de traditionella könsrollerna föreskriver.

Det är inte som att man bytt ut alla icke-män mot "gruffer", som är bra på att laga takräcken och simma. Nej, det är kvinnor, som är onda fresterskor, vackra möer att rädda, döttrar att vinna, och så vidare...

Att man inte ser problemet med att t.ex. ha dvärgar eller alver som har distinkta rasfördelar och -nackdelar (av en typ som generellt skulle betraktas som väldigt rasistiskt om det vore "raser" från vår värld) kan jag förstå. Det är ett andragörande som blir liksom osynligt, för att man tänker att det "ska vara så" när det är fantasyraser.

SkurkSteffo

Veteran
knark said:
När det gäller genus är ju dock problemet att det just inte handlar om något annat än just kvinnor.
Du har helt rätt.

Jag funderade ett tag på om det skulle gå att finna argument för att kvinnor i rollspel på något sätt skulle kunna upplevas som skiljda från verklighetens kvinnor, eller att motsvarande skulle gälla för själva världen i rollspelet och den verkliga världen. Min slutsats blev dock att sådana argument är svaga. Såväl rollspelens kvinnor/män som världar skiljer sig vanligen inte mycket från de verkliga motsvarigheterna enligt min mening. Eller i vart fall inte från de "verkliga" Hollywood-films-stereotyperna som de flesta av oss sett och känner till.

När det gäller genus borde det därför normalt sett inte vara så svårt att identfiera och känna igen stereotypa kvinno- eller mansskildringar.

Hög abstraktionsnivå på problemformuleringsnivå är därför troligen inte en anledning till varför forumiter inte vill ta diskussionen om genus.

Thermight

Warrior
Jag anser att feminismen är bizarr och utan någon som helst logisk bakgrund. Som känslovarelse kan det kännas sorgset ibland att betrakta frågor om jämlikhet, som är grundade i förutfattade meningar , och inte på kritiskt granskande.

Jag ser att det finns ett problem här; Enligt mig så startar alla offentliga diskussioner om genusfrågor med vad jag anser vara falska premisser, men jag kan se det som hopplöst att försöka lösa någonting som redan i början startat med felaktigtiga antaganden. Så för mig är det okej med "låt oss inte diskutera det här".

När någon skriver: "Det man bör ha kännedom om är att feminism handlar om jämställdhet mellan könen - varken mer eller mindre. ", så anser jag att det redan har blivit fel.

Jag anser att feminismen leder till något som inte ens feminismen själv anser vara önskvärt.
Jag tror feministiska tankesätt leder till mindre jämställdhet, och hårdare tvång att passa in i stereotypa könsroller. Med andra ord; att feminismen är kontraproduktiv. För att den inte tolererar andra tankesätt än de redan invanda.

Feminismen leder till vad jag skulle kalla för en negativ utveckling av samhället, och om det går tillräckligt långt, eventuellt skulle kunna skapa en backlash som ledar samhället till patriarkal fascism. Det tror jag inte feminsiter själv anser vara en "positiv utveckling!"

Jag vet inte om jag vill kalla mig feminist eller radikal antifeminist, mest är jag nog lite irriterad på att feminism och folk med feministiska tankegångar är så känslostyrda och därmed intoleranta mot kritik och avvikande åsikter.

Jag stöder och hejar helhjärtat på de som vill, kan och orkar ta striden så fort feminister och genusfolk visar sina fula trynen, var det än är.
Jag tycker grundtanken att det ska finnas tolerans mot människor med åsikter som ligger utanför den feministiska hegemonin, och jag tycker deras röster ska mötas med diskussion och argument.

Men för mig är grundtanken att det ska finnas en öppen diskussion det viktigaste. Toleransen som hör samman med yttrandefriheten och den fria opinionsbildningen. Jag stödjer ett aktivt förhållningsätt, och jag menar att åsiktsbrytningar, mångfald, diskussion och kritik främjar samhällets utveckling och framsteg. Och jag uppfattar att det finns en stigmatisering mot människor med andra verklighetsuppfattningar än de som finns inom den feministiska normen, vilket jag inte gillar.

Jag anser att feminismen är inne på helt fel spår om de vill sträva efter ett samhälle som faktiskt är jämlikt. Bättre då att agera för ett mer jämställt samhälle.

Biologiskt, dvs instinktivt(känslomässigt), är vi programmerade att gynna kvinnor på bekostnad av män. Det grundar sig i att honor/kvinnor har den sexuella makten, som genom evolutionen formar den känslomässiga makten.

Honor/Kvinnor har alltid styrt tillgången på sex/fortplantning (Detta kallas för Batemans Principle i biologin). Därför har endast de hanar/män som varit mentalt funtade att anpassa sig efter kvinnor fått para sig, och i sin tur har deras avkommor även blivit mentalt funtade för att anpassa sig efter kvinnor. Och så har det fortsatt under evolutionens gång. Därför är nu mäns hjärnor funtade att vilja gynna kvinnor mer än män. Och kvinnors hjärnor är även funtade att vilja gynna kvinnor mer än män.

För att förstå ännu djupare, kan man se på respektive köns optimala fortplantningstrategier. För en man är det att sprida sina gener till så många kvinnor som möjligt, och sedan lägga ner tid och energi på att samla resurser och ge beskydd åt den kvinna som han har störst anledning att tro att det är hans avkomma hon bär. Där har vi det så kallade hora-madonna-komplexet.

För kvinnor är den optimala fortplantningstrategin att först hitta en man med bra gener, dvs en "bad boy" som visar upp rätt gener för att överleva i apdjungeln, det ser vi i kvinnors (sexuella) kärlek till kriminella, våldsbrottslingar, mördare etc. Eller bara de män med högst testosteron.
Statistiskt sett så har de män som haft flest kvinnliga sexpartners de personlighetsdrag som kallas "The dark triad", dvs. narcissism, psykopati och maciavellianism, dvs det som gynnas när djungelns lag får råda. Men dessa män passar i regel sämre som pojkvän och far till barnen, så för dessa uppgifter bjuder kvinnor sedan in en snäll och omtänksam försörjare som tar hand om den förste mannens barn. Där har vi macho-myskille-komplexet.

Detta primala fortplantnings-betéende hos kvinnor verkar spinna helt ur kontroll i (feministiska) länder som sverige, här har vi kanske flest ensamstående mödrar i värden. Och flest singlar i världen, då staten ser till att försörja ungarna, och kvinnorna flockas i harem hos en allt mer krympande skara högstatusmän(eller "bad boys" när de är yngre), medans de typer av män som alltid varit civilisationens motor, blir utan kvinnor(men de måste fortfarande vara försörjare åt andra mäns barn, via skatten), då institutionen äktenskap och monogami numera är omodernt.

I grunden så sexualiseras kvinnor efter tecken på fertilitet, dvs fysiska attribut, sexobjekt. Medans män sexualiseras efter tecken på makt, dominans, social status och hans tillgång till resurser. Det första anses fult och sexistiskt i dagens samhälle, men inte det andra.

Män objektifierar kvinnor i formen av sex-objekt. Kvinnor objektifierar män i formen av makt-status-försörjar-nytto-objekt.

As Matt Ridley puts it in The Red Queen:
There has been no genetic change since we were hunter-gatherers, but deep in the mind of modern man is a simple hunter-gatherer rule: strive to acquire power and use it to lure women who will bear heirs; strive to acquire wealth and use it to buy affairs with other men’s wives who will bear bastards . . . Wealth and power are means to women; women are means to genetic eternity.
Likewise, deep in the mind of modern woman is the same hunter-gatherer calculator, too recently evolved to have changed much: strive to acquire a provider husband who will invest food and care in your children; strive to find a lover who can give those children first-class genes. Only if she is very lucky will they both be the same man . . . Men are to be exploited as providers of parental care, wealth and genes.
However, Ridley tells us that we need not interpret any of these arguments in a deterministic way; none of this denies our free will. To say that a tendency is in our nature is not to say that we cannot overcome that tendency. What is more, the fact that we are so versatile and plastic in terms of behaviour actually depends on us having more instincts, not fewer; the language instinct being a prime example. The vocabulary of language may be infinitely plastic, but our ability to learn languages depends heavily on our hard-wired ability to form generalised rules based on what we hear; to infer the rules of grammar.

Recca

Femme Fatale
Ram said:
Min poäng var att det finns diskussion och agerande. Att inte diskutera är inte samma sak som att ta ställning för "motståndarsidan".

Heck, det är inte ens möjligt att se det så. I så fall skulle anti-feministerna hövda att jag är feminist då jag inte tar ställning för deras åsikter. :gremlaugh:
Jag antar att det är i följande stycke som du kritiserar mig för att hävda det:
Jag ser ett riktigt allvarligt problem här. Det går inte att bortse från att alla som säger "låt oss inte diskutera det här" i själva verket gör ett aktivt ställningstagande gentemot jämställdhet. Genom att ondgöra sig kring frågan som sådan motverkar men en positiv utveckling! För egentligen är ju nästan alla för jämställdhet som ideal (eller hur?) men här uppstår ändå en schism som är helt onödig... Dels på grund av radikala extremfeminister, men också på grund av att folk inte orkar se bortom dessa!
Nu var ju inte min poäng att man sällade sig till motståndarsidan om man aktivt avstod från att ha en åsikt. Det känns nästan som att du missförstår mig lite med flit, hoppas du inte gör det. Jag beskriver att en schism som inte behöver finnas uppstår av att man ställer sig själv så långt bort man kan från 'radikala feminister med höga röster', men vad man också gör är att man tar ett kliv iväg från jämställdhetsfrågan som, jag anser, är viktig att det finns en aktiv diskussion kring.

Spider said:
Angående extremister, det finns en massa folk som har extrema åsikter men inte inser det, det är inte möjligt med en total reformation av samhället på en kort period. Den bild vi har av kvinnor och män har vi haft i många hundra år. Man måste ha en realistisk bild av vad det är man vill förändra.
Först o främst: Väldigt osammanhängande stycke men jag ska skriva nåt om vad jag tror du är ute efter.
Emancipationen vilken innebar att kvinnor fick rösträtt för mer än 100 år sedan. Sedan dess har samhället utvecklats ganska mycket, tycker jag, och utvecklas hela tiden. Därför tycker inte jag att du ger någon realistisk bild, Spider. Det är ju ingen som menar att allt ska ske på en gång men jag tycker absolut att man bör ha en aktiv samhällsdebatt om förbättringar på jämställdhet.

Arfert

Facit
"Statistiskt sett så har de män som haft flest kvinnliga sexpartners de personlighetsdrag som kallas "The dark triad", dvs. narcissism, psykopati och maciavellianism, dvs det som gynnas när djungelns lag får råda. Men dessa män passar i regel sämre som pojkvän och far till barnen, så för dessa uppgifter bjuder kvinnor sedan in en snäll och omtänksam försörjare som tar hand om den förste mannens barn. Där har vi macho-myskille-komplexet".

Nu är vi nog från ämnet, men det kan ju vara kul att veta:

Forskning visar att kvinnor tycker olika män är sexuellt attraktiva vid olika tillfällen; vid ägglossning var det machomän som gällde, övrig tid killar med ett mer pojkaktigt utseende.

...inte på individbasis, men utslaget på ett stort antal undersökta kvinnor.

Det var bl.a. på TV i nåt vetenskapsmagasin för ett par veckor sen, den intresserade kan säkert googla fram det.

Men vad och om man kan dra några större slutsatser från det är ju osäkert.

SkurkSteffo

Veteran
Det är nog bra att som trådskapare (alltså generellt, inte specifikt dig, Recca) tänka över ett antal saker och försöka beskriva vad målet är. Det går att diskutera så många olika saker.

Diskussionsnivåer
1. Olika syn på teori
Debattörerna är inte överens om vilken teori som ska användas för att identifiera och analysera fenomenet.
Ex: Jag är inte feminist och därför vill jag inte diskutera med dig (=Jag vill inte diskutera detta utifrån argument som hämtas från feministiska teoribildningar)

2. Olika syn på begrepp
Debattörerna är överens om att använda sig av (en viss) feministisk teori, men diskuterar betydelsen av ett begrepp inom denna teori.
Ex: Jag håller inte med om att könsmaktsordning står för X, jag menar att det står för Y. Vi är uppenbart oense och då ser jag ingen anledning att fortsätta diskussionen.

3. Olika värdegrund
Debattörerna är inte överens om vad som är ett problem eller vad som är problematiskt.
Ex: Jag anser inte att det är ett problem med stereotypa kvinnoskildringar i rollspel. Då det inte är ett problem så finns det ingen anledning att fortsätta diskussionen.

4. Olika fokus eller mål med diskussionen
Debattörerna vill åstadkomma olika saker med diskussionen. Någon kanske vill diskutera generella teorier, en annan vill ge uttryck för allmän missnöjdhet, ytterligare någon vill beskriva egna upplevelser eller erfarenheter.

Ofta ser man en blandning av alla dessa nivåer i diskussioner på forum. Det kan också ibland vara svårt att veta på vilken nivå diskussionen förs.

Som trådskapare och debattör kan man underlätta diskussionen genom att beskriva vad man är ute efter.

Ex 1: Mitt problem är Q. Jag vill diskutera Q utifrån feministisk teori X (gärna med länk till wikipedia). Begrepp som inte är uppenbara är A, B och C. Teorin definierar dem som E, F och G (eventuellt länka igen). Mitt mål med diskussionen är P. (kanske något överarbetat exempel :gremgrin: )

Ex 2: Jag såg ett äventyr med könsstereotyper. För mitt eget äventyrsskrivande skulle jag vilja ha era synpunkter på vissa saker jag anser problematiska, dvs Q. Beskriv gärna era erfarenheter och ge förslag på hur ni skulle göra för att lösa detta, dvs P. (kanske ett mer realistiskt exempel)

Eller, jag kanske är naiv. Genus kanske är för laddat för att kunna diskuteras på ett sansat sätt. :gremcrazy:

Recca

Femme Fatale
Väldigt underhållande inlägg. Det känns konspiratoriskt i hög grad. Jag gjorde en anmälning mot ditt inlägg för att du omskrev feminister och "genusfolk" som att de har fula trynen. Vet inte vad moderatorerna säger sen, men jag tycker det var ett tråkigt uttalande som du kunde ha skippat till fördel för en trevlig diskussion.

RasmusL

Champion
Thermight said:
Jag anser att feminismen är bizarr och utan någon som helst logisk bakgrund. Som känslovarelse kan det kännas sorgset ibland att betrakta frågor om jämlikhet, som är grundade i förutfattade meningar , och inte på kritiskt granskande.

Jag ser att det finns ett problem här; Enligt mig så startar alla offentliga diskussioner om genusfrågor med vad jag anser vara falska premisser, men jag kan se det som hopplöst att försöka lösa någonting som redan i början startat med felaktigtiga antaganden. Så för mig är det okej med "låt oss inte diskutera det här".

När någon skriver: "Det man bör ha kännedom om är att feminism handlar om jämställdhet mellan könen - varken mer eller mindre. ", så anser jag att det redan har blivit fel.

Jag anser att feminismen leder till något som inte ens feminismen själv anser vara önskvärt.
Jag tror feministiska tankesätt leder till mindre jämställdhet, och hårdare tvång att passa in i stereotypa könsroller. Med andra ord; att feminismen är kontraproduktiv. För att den inte tolererar andra tankesätt än de redan invanda.

Feminismen leder till vad jag skulle kalla för en negativ utveckling av samhället, och om det går tillräckligt långt, eventuellt skulle kunna skapa en backlash som ledar samhället till patriarkal fascism. Det tror jag inte feminsiter själv anser vara en "positiv utveckling!"

Jag vet inte om jag vill kalla mig feminist eller radikal antifeminist, mest är jag nog lite irriterad på att feminism och folk med feministiska tankegångar är så känslostyrda och därmed intoleranta mot kritik och avvikande åsikter.

Jag stöder och hejar helhjärtat på de som vill, kan och orkar ta striden så fort feminister och genusfolk visar sina fula trynen, var det än är.
Jag tycker grundtanken att det ska finnas tolerans mot människor med åsikter som ligger utanför den feministiska hegemonin, och jag tycker deras röster ska mötas med diskussion och argument.

Men för mig är grundtanken att det ska finnas en öppen diskussion det viktigaste. Toleransen som hör samman med yttrandefriheten och den fria opinionsbildningen. Jag stödjer ett aktivt förhållningsätt, och jag menar att åsiktsbrytningar, mångfald, diskussion och kritik främjar samhällets utveckling och framsteg. Och jag uppfattar att det finns en stigmatisering mot människor med andra verklighetsuppfattningar än de som finns inom den feministiska normen, vilket jag inte gillar.

Jag anser att feminismen är inne på helt fel spår om de vill sträva efter ett samhälle som faktiskt är jämlikt. Bättre då att agera för ett mer jämställt samhälle.

Biologiskt, dvs instinktivt(känslomässigt), är vi programmerade att gynna kvinnor på bekostnad av män. Det grundar sig i att honor/kvinnor har den sexuella makten, som genom evolutionen formar den känslomässiga makten.

Honor/Kvinnor har alltid styrt tillgången på sex/fortplantning (Detta kallas för Batemans Principle i biologin). Därför har endast de hanar/män som varit mentalt funtade att anpassa sig efter kvinnor fått para sig, och i sin tur har deras avkommor även blivit mentalt funtade för att anpassa sig efter kvinnor. Och så har det fortsatt under evolutionens gång. Därför är nu mäns hjärnor funtade att vilja gynna kvinnor mer än män. Och kvinnors hjärnor är även funtade att vilja gynna kvinnor mer än män.

För att förstå ännu djupare, kan man se på respektive köns optimala fortplantningstrategier. För en man är det att sprida sina gener till så många kvinnor som möjligt, och sedan lägga ner tid och energi på att samla resurser och ge beskydd åt den kvinna som han har störst anledning att tro att det är hans avkomma hon bär. Där har vi det så kallade hora-madonna-komplexet.

För kvinnor är den optimala fortplantningstrategin att först hitta en man med bra gener, dvs en "bad boy" som visar upp rätt gener för att överleva i apdjungeln, det ser vi i kvinnors (sexuella) kärlek till kriminella, våldsbrottslingar, mördare etc. Eller bara de män med högst testosteron.
Statistiskt sett så har de män som haft flest kvinnliga sexpartners de personlighetsdrag som kallas "The dark triad", dvs. narcissism, psykopati och maciavellianism, dvs det som gynnas när djungelns lag får råda. Men dessa män passar i regel sämre som pojkvän och far till barnen, så för dessa uppgifter bjuder kvinnor sedan in en snäll och omtänksam försörjare som tar hand om den förste mannens barn. Där har vi macho-myskille-komplexet.

Detta primala fortplantnings-betéende hos kvinnor verkar spinna helt ur kontroll i (feministiska) länder som sverige, här har vi kanske flest ensamstående mödrar i värden. Och flest singlar i världen, då staten ser till att försörja ungarna, och kvinnorna flockas i harem hos en allt mer krympande skara högstatusmän(eller "bad boys" när de är yngre), medans de typer av män som alltid varit civilisationens motor, blir utan kvinnor(men de måste fortfarande vara försörjare åt andra mäns barn, via skatten), då institutionen äktenskap och monogami numera är omodernt.

I grunden så sexualiseras kvinnor efter tecken på fertilitet, dvs fysiska attribut, sexobjekt. Medans män sexualiseras efter tecken på makt, dominans, social status och hans tillgång till resurser. Det första anses fult och sexistiskt i dagens samhälle, men inte det andra.

Män objektifierar kvinnor i formen av sex-objekt. Kvinnor objektifierar män i formen av makt-status-försörjar-nytto-objekt.

As Matt Ridley puts it in The Red Queen:
There has been no genetic change since we were hunter-gatherers, but deep in the mind of modern man is a simple hunter-gatherer rule: strive to acquire power and use it to lure women who will bear heirs; strive to acquire wealth and use it to buy affairs with other men’s wives who will bear bastards . . . Wealth and power are means to women; women are means to genetic eternity.
Likewise, deep in the mind of modern woman is the same hunter-gatherer calculator, too recently evolved to have changed much: strive to acquire a provider husband who will invest food and care in your children; strive to find a lover who can give those children first-class genes. Only if she is very lucky will they both be the same man . . . Men are to be exploited as providers of parental care, wealth and genes.
However, Ridley tells us that we need not interpret any of these arguments in a deterministic way; none of this denies our free will. To say that a tendency is in our nature is not to say that we cannot overcome that tendency. What is more, the fact that we are so versatile and plastic in terms of behaviour actually depends on us having more instincts, not fewer; the language instinct being a prime example. The vocabulary of language may be infinitely plastic, but our ability to learn languages depends heavily on our hard-wired ability to form generalised rules based on what we hear; to infer the rules of grammar.
Visst är verkligheten jobbig men det betyder inte att vi ska sluta kämpa emot den. Att kampen för jämlikhet skulle vara kontraproduktiv är en intressant åsikt men jag ser inte det rimliga i den, varför skulle det bli så? Finns det några bra exempel där liknande har inträffat? Jag köper utgångspunkten att vårt beteende till stor del är styrt av instinkter och genetiskt arv men jag ser det inte som en ursäkt att bli handlingsförlamad. Så öänge de kvantifierbara variablerna (lön, antal chefspositioner, etc) ger signifikant olika resultat beroende på kön anser jag att jämlikhet inte kan påstås vara uppnådd. Därefter blir det en fråga om åsikter.
Även om det nu är så att kvinnor är "genetiskt kodade" att bli lyxfruar så vill jag att min dotter ska ha möjligheten att välja vilken väg hon vill vandra, kanske säger hennes genetiska kod åt henne att bli läkare eller professor i matematisk statistik och då vill jag inte att samhället ska sätta käppar i hjulet på henne på grund av avsaknaden av penis.

Recca

Femme Fatale
Jag vet inte, skurk steffo. Jag försöker allvarligt att diskutera på en trevlig nivå just nu.

Jag tycker att du anger ett väldigt formaliserat sätt att närma sig en diskussion/debatt på och vet inte riktigt hur man skulle gå till väga för att faktiskt genomföra det...

RasmusL

Champion
Förtydligande av poängen jag ville få fram:

Att undvika debatten baserat på att genetisk kod tar lång tid att ändra på är inget jag skriver under på, jag tror att diskussion, debatt, gräl, pajkastning, etc alla bidrar till en positiv förändring i den här frågan.

SkurkSteffo

Veteran
  • För att identifiera nya argument för en viss teori?
  • För att diskutera olika teoribildningar för nöjes skull?
  • För att lösa ett problem som man har i rollspelskonstruktion?
  • För att få inspiration till ett äventyr?
  • För att lösa ett problem som man har i en spelgrupp?

Recca

Femme Fatale
  • För att identifiera nya argument för en viss teori?
  • För att diskutera olika teoribildningar för nöjes skull?
  • För att lösa ett problem som man har i rollspelskonstruktion?
  • För att få inspiration till ett äventyr?
  • För att lösa ett problem som man har i en spelgrupp?

Thermight

Warrior
Det mesta jag skrev i föregående inlägg var en parafras, jag tog saker som andra skrivit, och skrev om från ett annat perspektiv på det.

Anledningen för mig är att jag vill få andra människor att fundera om det finns andra perspektiv än den hegeminonistiska feminist-normens världsbeskrivning. Vissa grundläggande saker är så ignorerat av feminister och genusfolk att det bara känns ofattbart. T.ex. sexuellt urval och kvinnors hypergamistiska instinkter. (att kvinnor instinktivt endast väljer partner som de uppfattar som "bättre" än de själva, dessa krav från kvinnors håll verkar ha ökat, inte minskat ju mer "jämställt" ett land blivit. Dessa hypergamistiska tendenser ser man på alla jordens djur, hanarna är större och färggladare än honorna.)

Sexuellt urval hos människor skiljer sig inte mycket från hur det fungerar hos resten av djuren. Den hane eller lilla grupp hanar som har mest makt och social status har överflödig tillgång på sex med olika kvinnor, medans majoriteten av män går utan sex.

Bland människor så är statistiken att 80% av alla kvinnor har sex med 15% av männen på toppen. Det som gör att en man ska få tillhöra eliten som har tillgång till kvinnor, är att antingen så MÅSTE han ha tydligt högre social status än kvinnorna för att de ska bli attraherade av honom (kvinnliga groupies), eller så MÅSTE han ha ett mer stereotypt maskulint betéende, dvs hög nivå av testosteron("bad boys" som kvinnorna är som mest attraherade av i sin mest fertila ålder).

Det som återstår för dessa män som inte passar in i eliten, är att de får "exploateras" som försörjare åt kvinnor och andra mäns barn, och om de är tillräckligt bra arbetsdjur så kan de också få ligga ibland om de har tur (under den perioden i månaden som kvinnan är minst fertlil och minst kåt).

Nu "exploateras" dessa mäns arbetskraft via skatten istället för som försörjare inom familjen. Det tydligaste exemplen jag kommer att tänka på är otaku-scenen i japan där männen har gett upp på kvinnorna helt. Ett exempel på samhälle i sönderfall är i afroamerikanska-ghetton, läste för ett tag sedan om en gangster som hade barn med 11 kvinnor, kvinnor som nu letar efter försörjare åt ungarna. Det fungerar i apdjungeln att växa upp utan farsa och utan manliga förebilder, men sämre i en civilisation.

Knaset blir att genom feminism så påstår sig kvinnor vilja ha "jämlikhet", bara att sedan när det gäller att välja kavaljer, så ratas alla som inte har högre social status och mer resurser än hon själv. Feminism påstår sig vilja motverka "stereotypa könsroller", men när det väl gäller; sex, så väljs de mest stereotypt maskulina ut, enligt könsnormer från aptiden.

I ett apsamhälle är det diktatur där den starkaste hanen med mest makt, på toppen trycker ner de andra hanarna i konkurrensen om honornas gunst. Men genom institutioner som äktenskap och monogami har man kunnat tämja djungeln i människan och skapa ett stabilt samhälle. Jag ser feminismen som kvinnors omedvetna instinktiva vilja att civilisationen ska förfalla tillbaka till aptiden.

Manliga feminister är antingen Dark Triad:

Som polischefen Göran Lindberg "Kapten klänning"; som officiellt arbetade mot könsdiskriminering, sexuella trakasserier och våld mot kvinnor. Men som vid sidan om sysslade med: grov våldtäkt, våldtäkt, köp av sexuella tjänster, försök och medhjälp till sexköp samt koppleri och misshandel.

Eller Lars E Engström som skrev boken "En sexists bekännelser".

Eller så är de som de (misshandelsdömda?) AFA-männen som hade satts på uppdrag av feminister att kartlägga mansrörelsen på nätet.

Eller som de männen som hejades på, ryggdunkades och fick bekräftelse av kvinnliga feminister, då de bedrev hatkampanj mot Hanna Fridén för att hon var emot "manshat" inom feminismen.(Kommer inte ihåg exakt detaljerna eller vilka ord som användes där.)
Det vill säga att de använder feminism som vapen för att trycka ner andra män i konkurrensen om kvinnornas gunst.

Eller så är manliga feminister:
Sådana som under uppväxten inte gillat och velat vara Dark Triad, haft lågt testosteron, eller kanske inte velat vara stereotypt maskulina själva. Och velat ta avstånd från dessa tendenser genom att ta till sig feminism, och tro att det kommer få dem att slippa att bete sig stereotypt maskulint. Visst kan man strunta i att vara stereotypt maskulin, men man blir indirekt straffad för det genom att bli sexuellt bortvald. Ifall man inte har sett till att ha ovanligt hög "social status" då.

Eller så är manliga feminister:
Folk som verkar göra båda omedvetet. T.ex. politiker i parlament och riksdag som stiftar mansdiskriminerande lagar, en variant på att män i toppen av hierarkierna trycker ner andra män för att bli populära hos kvinnorna. Likaså manliga mediechefer som forsätter sprida ut budskap som trycker ner andra män.

Själv har jag nog samma värderingar som en typisk feminist, bara att jag anser att feminister och genusfolk blundar för verkligheten på ett hycklande sätt. Och att jag är tveksam till att vi kan uppnå "jämställdhet", då kvinnor biologiskt sett har den sexuella makten, och genom sexuellt urval genom evolutionens gång även har den känslomässiga makten. Att både mäns och kvinnors hjärnor är formade att fatta beslut som favoriserar kvinnor mer än män.