Zimith_UBBT
Warrior
Jag kan se det mönstret också, men tycker inte det är särskilt konstigt. Genus, könsmakt, feminism etc. handlar om vad kön är och det berör oss alla och är något som många har åsikter om, mer eller mindre väl underbyggda. Emedan genus som sagt angår alla är det dock ett vetenskapligt begrepp, som inte lätt låter sig diskuteras på ett sakligt sätt av dem som inte är väl insatta och har ett visst kunskapsdjup i ämnet. Många har en uppfattning om ämnet som kort och gott grundar sig på missuppfattningar. Könsmaktsordningen är också till stora delar dold, d.v.s. verkar på djupet av vår kultur och är i allmänhet svårt att förhålla sig till på ett vettigt sätt. Även vi som tycker vi kan halvmycket om det misslyckas kapitalt, dagligen. Jag är genusutbildare på min arbetsplats och är mycket van vid att förhålla mig till till sådana missuppfattningar utan att bli allt för frsutrerad!Recca said:En sak jag reagerar på när genus diskuteras är den övervägande stora delen av folk som inte blandar sig i frågan per se men som ändå passar på att skriva i trådar som handlar om den. Det här är faktiskt ett ganska spännande fenomen som i princip endast förekommer i diskussioner om Genus.
Att diskutera feminism leder ofta till kontroverser och konflikter, just på grund av de orsaker du tar upp. Feminism som begrepp är starkt politiserat, och förknippat med så många ovidkommande fenomen att jag undviker det ordet; genus eller jämställdhet är bättre!Recca said:De flesta feminister är så extrema så de ger feminismen ett dåligt namn, därför vill inte jag vara feminist, och absolut inte diskutera det här. Vad ska det tjäna till?
Jag vill dock understryka att genusteori inte är en politisk åsikt utan vetenskap. Att män och kvinnor i Sverige idag har olika villkor och och att samhället och kulturen inte är jämställd är vetenskaplig fakta, inte en politisk uppfattning. Skolverket har, t.ex. haft genus som en betydande del i skolans värdegrund (under både blå och röda regeringar, ska tilläggas) och arbetet mot jämställdhet är en central del av hela demokratibegreppet.
Här kan jag, i teorin, hålla med, även om du uttrycker dig väldigt kategoriskt. Visst, man kan argumentera att undvikande eller en ovilja att diskutera ett problem alltid förhindrar dess lösning, men jag tror inte att det förhållningssättet blir särskilt fruktbart.Recca said:Jag ser ett riktigt allvarligt problem här. Det går inte att bortse från att alla som säger "låt oss inte diskutera det här" i själva verket gör ett aktivt ställningstagande gentemot jämställdhet.
Man ska också komma ihåg att effekten av genusteori (inte teorin i sig) i grunden ifrågasätter vårt sätt att leva och uppfatta vår kultur och därför är djupt kontroversiellt. Jag behövde inte läsa särskilt mycket om genus själv innan det stod klart hur färgat mitt eget liv och mina val var av detta, och det var ett uppvaknande som inte var alldeles angenämt. Genus är inget begrepp som är alldeles lätt att ta till sig eftersom det ställer så många frågor om det egna livet. Att det rör upp känslor är naturligt, och väntat. Att diskutera genus och heteronormativitet i ett rollspelsperspektiv är skitkul och intressant, tycker jag, så jag kan hålla med OP om att det skulle vara kul med mer! En bra inställning i alla sådana diskussioner är nog att ingen av oss lyckas specielt bra på att vara frigjorda från könsmaktsordning! Då blir det mindra av att några föreläser för andra hur jäkligt ojämställda åsikter de har (implicit att det inte gäller dem själva).
Ber om ursäkt för lång post men jag går verkligen loss på ämnet!
Här är en kort ARTIKEL riktad till skolpersonal om genus. Om skolans värld inte känns relevant, hoppa bara över första stycket!