Recca said:
1. Är det svenska samhället tillräckligt jämställd?
2. Finns det anledning att driva en fråga om jämställdhet i vårt samhälle?
3. Är en feministisk diskussion överflödig på det här forumet?
1. Nej det svenska samhället liksom många andra samhällen är inte tillräckligt jämställt. Tillräcklig jämställdhet är dock en tolkningsfråga liksom absolut jämställdhet är ett ideal värde som är svårt att uppnå. Det som går att sikta mot är dock en god jämställdhet som ballanserar sig själv med tiden och blir lite som jämviktstalen, det vill säga ett värde som talen cirkulerar omkring eller går emot under långa tidsperioder.
2.Ja det finns det absolut, framför allt då det ständigt kan bli bättre. Jämställdhet är ett steg i att skapa något bättre och därav anser jag absolut att det är ett värde att arbeta för. Frågan är mer hur vägen dit ska skapas och här finns det en mängd vägar och ett antal viljor som alla driver åt olika håll men mot samma mål. Ingen har ensamrätt på att säga vad som är den rätta vägen till jämställdhet något som kan skapa problem och högljud debatt, speciellt då området inkräktar det självklara och trygga.
3. Jag vet inte, om inget gott kommer ur den så blir den överflödig men om det genom diskussionen kan tillkomma nya synvinklar och förståelse för ämnet och dess debattörer så är den inte överflödig.
Vidare så är genus som vetenskapligt område ett svårt område från vad jag förstått från universiteten. Många gånger påpekas det att genus lider av samma skada som många andra vetenskaper att den söker bekräfta det den själv vill se. Detta har bland annat märks i skolan där en forskare på radion för några månader sedan sa att denne omedvetet efteråt upptäckte sig själv med att försöka skapa ett problem som inte fanns mellan pojkar och flickor på den förskolan. Detta är dock inte ett specifikt problem för genus utan förekommer i all vetenskap och personligen tycker jag att många av de som skriver inom genus är skickliga på att erkänna egna felsteg som kan påverkat resultatet. Att det finns sociala kön är dock ingen hemlighet i dagens samhälle, problemet är dock att se dem med det egna ögat då de ingår i normen samtidigt som det är svårt att särskilja exakt vart gränsen mellan biologiskt och socialt kön går.
Feminismen i sig är annars en fin grundtanke men jag tror som många andra redan nämnt att den på grund av debattörer i det egna ledet lidit lite oförtjänt mycket kritik för sådant den inte alls står för i grunden. Men samma problem kan, som tidigare nämnts, även ses i religioner och bland folkgrupper där de som felar blir representanter och norm för hur det främmande fungerar.
På tal om detta med macho män så sade en dokumentär för några månader sedan, kommer tyvärr inte ihåg vilken det var, att könen attraheras av den som klarat av att överleva trotts störst "handikapps-egenskaper". Bland människor hävdade denna dokumentär att en sådan egenskap är snällhet och omtanke något som gör överlevnad svårare men även gör att de som överlever med de egenskaperna har "bättre gener" varpå denne har egenskaper i sina gener som garanterar större överlevnad. Hur viktiga dessa egenskaper är i dagens samhälle går ju att diskuteras men detta är vad jag uppfattade från dokumentären och jag kan mycket väl ha missuppfattat.
Annars en intressant diskussion och givande att följa.