gizmo said:
Att om de var helt fria att välja, skulle de aldrig göra det. Hm. Hur kan hon veta det?
Det kanske blir mer begripligt om jag säger att jag är helt övertygad om att de skulle välja det ändå? Att jag ser det "fria valet" som resultatet av social plus biologisk programmering, och att det "fria" i "valet" egentligen inte är särdeles "fritt"? Att vi "väljer" det vår biologi och vår kulturella träning säger åt oss att välja?
En annan detalj är att det inte är "lycka" jag är ute efter. Individens lycka är inte så vidare intressant för mig. Huruvida någon blir lycklig av en förändring eller inte är för mig inte lika intressant som huruvida vederbörande får möjlighet att utvecklas och förändras i nya, intressanta, fantastiska, konstruktiva riktningar.
gizmo said:
Hur vet du att alla kvinnor verkligen VILL vara i ledande positioner?
Min fråga är: Varför tränar vi så få kvinnor att vilja vara i ledande positioner, och varför tränar vi så många män att vilja vara det?
gizmo said:
Man måste befria dem ur sin vantro. Men här blir jag allergisk igen: Ingen annan har rätt att veta bättre än jag vilken vilja är naturligt i mig och vilken är en följd av indoktrination.
Som jag ser det, är allt "indoktrinering", utom det som är biologiskt. Ska vi röra uoss bortom genetiken och indoktrineringen så måste vi nämligen blanda in själen, och det gör jag ogärna. Jag tror inte på saker som "är naturligt i" människor.
Om du nu inte säger att generna är vad som gör att kvinnor väljer bort chefsyrkena.
gizmo said:
Men jag tycker att det går en väldigt tunn gräns där till förmynderiet.
Jag är medveten om att det absolut kan uppfattas som förmynderi, det jag skriver. För en liberal
är det antagligen förmynderi. Jag har inga större problem med det.
EDIT: Mitt mål är alltså inte att tvinga någon som inte vill något att göra det ändå, utan att arbeta för att jämställa vad vi tränar respektive kön att vilja.
Man kan jämföra med reklam om man vill; den tränar oss att vilja vissa saker. Det gör för all del vi i skolan också; det ingår i vårt uppdrag att träna eleverna att vilja ha kunskap, att vilja ha demokrati.
Eller "indoktrinera" om man gillar det ordet bättre. "Den enes utbildning är den andres hjärntvätt" brukar jag säga. Det går liksom inte att "ta bort" den kulturella programmeringen; då får vi varken språk eller kultur. Vi programmeras alltid och kommer alltid att programmeras; det som kan ändras på är hur programmeringen ser ut. Och jag tycker inte om den programmering som sker nu, utan arbetar - helt utan tvångsmedel - för att vi tillsammans ska förändra programmeringen av kommande generationer.
Och det verkar funka. Dagens ungdomar vill annat än deras förändrar ville. Någonstans kommer den träningen ifrån. Fler och fler tjejer intresserar sig för "manliga" områden, fler och fler killar intresserar sig för "kvinnliga". Jag tror inte att det beror på att generna förändrats, utan att den sociala programmeringens förändrats.
EDIT 2: Och det står dig naturligtvis fritt att bli precis hur arg du vill på mig över mina åsikter och mål. Jag hoppas att vi kommer att kunna umgås i framtiden ändå... för jag lär inte förändra mina åsikter baserat på hur arg du blir.