Nekromanti Genus - diskussionen som ingen ville ta i

SkurkSteffo

Veteran
Recca said:
1. Är det svenska samhället tillräckligt jämställd?
Det finns mycket som tyder på motsatsen och en del har redan nämnts i tidigare inlägg, bl a snedfördelning i yrkesval, tillträde till de högsta chefs- och styrelseposterna mm. Vad är tillräckligt? Enligt min mening handlar det inte nödvändigtvis om att uppnå 50-50, men skillnaden mellan män och kvinnor idag är troligen för stor.

Recca said:
2. Finns det anledning att driva en fråga om jämställdhet i vårt samhälle?
Enligt min mening finns det stor anledning att göra detta. Kvinnorna utgör ungefär hälften av befolkningen och själv anser jag det oetiskt att en så stor grupp i samhället får sämre förutsättningar än den andra hälften.

Frågan kommer dessutom att öka i aktualitet i och med att en allt större andel av befolkningen har kulturella bakgrunder där könsroller ses på ett helt annat sätt.

Arbetet med att öka jämställdheten bör riktas mot både kvinnor och män.

Recca said:
3. Är en feministisk diskussion överflödig på det här forumet?
Jag anser inte att diskussion om jämställdhet är överflödig. Jag kan se att den har en plats både på off-topic-forumet, där frågor av mer allmän karaktär kan diskuteras samt på rollspelsforumen, där mer specifika frågeställningar som direkt kan relateras till det egna spelandet eller spelskapandet kan diskuteras.

Jag ser dock gärna att jämställdhet kan diskuteras utifrån olika samhällsvetenskapliga traditioner och inte endast utifrån de feministiska teoribildningarna.

Ytterst handlar det ju om vad forumiterna är intresserade av diskutera, men det verkar ju i vart fall på denna tråden som att det finns ett intresse hos ett tillräckligt stort antal för att driva en meningsfull diskussion.

Radioaktiv

Hero
Så män baserar att de är feminister på hur mycket de får ligga?

Alltså, jag kan dra ett personligt exempel, du verkar ju gilla sådana. Fan, jag kan ta mig själv och mitt förhållande som ett exempel, baserad på the pure awesomeness of it.

Min pojkvän är feminist. Denna "feminiseringen" du talar om kan jag inte riktigt förstå. Hade vi levt i en fantasyvärld hade han varit en barbar. En bredaxad och låghårt karl. Och han har aspberger och adhd och kan inte "lära sig" att ta mindre social plats. Hur hade du tänkt att han skulle feminiseras? För han är feminist. Han sitter och stör sig på genusstereotyper och fördelning i rollspelsböcker, till exempel.

Eller är han feminist för att han får ligga?

Radioaktiv

Hero
Nej alla vet ju att unga män är totalt ointresserade av att få ligga.
Det är nog därför genusböcker säljer bättre än porrtidningar.
Veterligen skall väl rollspelsböcker inte vara något av dem?

Telash

Swordsman
"Nu när du vet vad jag syftade på så tror jag att du klarar själv att skriva det på ett mindre tvetydigt vis."

Det gör jag inte. Så vill du inte lära mig får du väl helt enkelt räkna med att det kommer fler tvetydiga inlägg från mig.

Telash

Swordsman
Vadå? Rollspelsböcker kan väl innehålla både genus och porr? Själv vill jag se mycket mera porr i rollspelsböcker, med storbystade blondiner, som GÖR saker.

Recca

Femme Fatale
Telash said:
"Nu när du vet vad jag syftade på så tror jag att du klarar själv att skriva det på ett mindre tvetydigt vis."

Det gör jag inte. Så vill du inte lära mig får du väl helt enkelt räkna med att det kommer fler tvetydiga inlägg från mig.
Blä. Nu hann jag inte ta bort mitt inlägg i tid. Tråkigt. Jag vill liksom inte fortsätta den här delen av den här diskussionen. Den känns så onödig. Men visst okay då. Du kunde ha skrivit: "Jag upplever det som att det finns en tendens bland feminister på forumet att sätta sig på höga hästar..."

Telash

Swordsman
"Eller är han feminist för att han får ligga?"

Till viss mån kanske? Själv blev jag feminist efter jag fick sambo, detta trots att vi lever i ett dominansförhållande.
Antagligen därför att innan jag fick sambo ägnade jag mycket energi åt att just få ligga, man prioriterade bort saker som jämställdhetsfrågor ganska enkelt.

Recca

Femme Fatale
Telash said:
Vadå? Rollspelsböcker kan väl innehålla både genus och porr? Själv vill jag se mycket mera porr i rollspelsböcker, med storbystade blondiner, som GÖR saker.
Varför liksom? Man får ju stora nakna bröst upptrycka i ansiktet nog som det är (obs, bildligt talat). Varför tycker du att ditt personliga intresse är viktigare än andra människors?

Går det inte att åsidosätta vad man tycker är sexigt och/eller spännande för att alla ska känna sig delaktiga? Om det nu är så att man tycker att sex och nakna kvinnor är det mest intressanta med rollspel så kan man ju plocka in det själv i sina äventyr efter bästa förmåga. o_O

Radioaktiv

Hero
Sedan tycker jag att hela jämställdhetsdebatten faller rätt platt när grundresonemanget är att män skall dela med sig, män skall göra sin del av hushållssysslorna, men kvinnor skall självklart slippa rensa bort hårbollar ur vattenlåset, det är ju karlgöra ;-)

Jämställdheten skall bara flaggas för då det gynnar den feminina sidan, inte åt andra hållet, och där skjuter de sig i båda fötterna, kom igen när det finns en trovärdig idé bakom.
Det där är ju inte ens sant. Jag vet inte vad du tror att feminism är, men jämställdhet går åt bägge håll. För att citera mitt egen eminenta inlägg från tidigare i tråden:

Om man skall se det objektivt så kan man bara kolla på statistik. Vilka har sämst lön? Vilka gör mest obetalt arbete? Vilka har svårare att klättra på karriärsstegen? Vilka utsätts för våld av sin partner/övriga närstående?

Eller, åt andra hållet...

Vilka brukar förlora vårdnaden om barnen i vårdnadstvister? Vilka är det inte ekonomiskt hållbart för att stanna hemma vid föräldraledighet? Vilka har högst självmordsstatistik på grund av social och ekonomisk prestationsångest?

Då ser man vad man kan jobba på. Jag tycker inte om saker utan siffor. Jag vill ha bevis för saker. Då kan man nämnligen inte blunda för dem längre.
Se, jag är feminist, jag ser problemen från båda hållen. Det är vad feminismen går ut på. Att den heter något med "femini" är en historisk kvarleva från rösträttsrörelsen, som väl krank sade innan tror jag.

Jag har suttit som feministiskt ombud för distriktet i ett politiskt ungdomsförbund, utbildat i feministiskt självförsvar och haft utbildningar i jämställdhet för både killar och tjejer. Och det handlar inte om att få killar att hålla käften och att få tjejer att ta all plats. Jag lovar.

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Evolutionen? Verkligen?

Nu kanske vi kan prata lite om Evolutionens roll i samhället idag. Där svaga människor slås ut, blir offer för rovdjur och svälter ihjäl. Sedan uppfinner någon en klubba och som den kan slå de andra människorna med och då blir den alfa.....

Nej vänta nu. Idag har vi ju polis, sociala myndigheter, har näst intill utrotat rovdjur. Man kan nog säga att evolutionen som den fungerar i naturen är lämnad bakom oss för länge sedan.

Därför vill jag också påstå att hänvisningar till att saker och ting är som de är PGA evolution, när vi faktiskt slutade vara en "vanlig" del av den för många tusen år och många generationer sedan, är lite galet.

Ja, det finns biologiska skillnader mellan könen. Män bygger statistiskt sett bland annat (om jag inte minns fel) muskler på överkroppen 50% lättare. Vad i helskotta har det med lika lön för lika arbete och en grundläggande respekt för andra människor att göra?

Feminismen är inte i allmänhet en rörelse för att styra folks könsdrift. Den är inte ens till för att styra individer i allmänhet. Den är till för att föra en debatt som gör att nästa generation av tjejer kanske blir lärda av samhället att inte välja den där bad boyen "som är snäll innerst inne" och att killarna som är idioter även de får en uppfostran som gör dem mindre benägna att bete sig som det.

Det här handlar inte om biologi, vi har redan höjt oss långt över biologin på många sätt. Det här handlar om att våra institutioner som är markant obiologiska, ska agera för att hjälpa, inte stjälpa, hälften av världens befolkning.

SLUTLIGEN
När det gäller denna trådens ämne i korthet. Jag anser att analys av rollspel i politiska syften är ganska tråkigt för mig personligen. Hur rollspel påverkar folks världssyn och blir en del av den patriarkala hegemonin är kanske sant, men återigen kan inte riktigt åtgärdas nere på varje enskild spelskapares nivå.

Vad diskussionen fyller för syfte är att den finns. DVS de som läser att denna diskussion existerar kanske faktiskt tänker sig för när de skriver sina alster. När det dessutom verkar som att andelen kvinnliga "nördar och gamers" ökar i yngre grupper, känner jag att det är viktigt att fundera på de här sakerna eftersom i alla fall jag vill att rollspel ska finnas kvar som en levande tradition och inte som en ansamling av arkaiska böcker som läses, skrivs och används av fossiler.

Telash

Swordsman
"Varför liksom?"
För att det är snyggt. Jag vill se snygga bilder med just snygga motiv.

"Man får ju stora nakna bröst upptrycka i ansiktet nog som det är"
I wish!

"Varför tycker du att ditt personliga intresse är viktigare än andra människors?"
Huh? När sa jag det?

"Går det inte att åsidosätta vad man tycker är sexigt och/eller spännande för att alla ska känna sig delaktiga?"
Visst, men vem ska man gå på? Majoriteten? Om de flesta vill ha stora tuttar så gör man stora tuttar?
Eller spelskaparens intressen? Eller illustratörens? Eller ska de kvinnor som tycker det är jobbigt att se stora tuttar ha företräde?
Själv vill jag också se muskelknöliga män i rollspel, detta trots att jag själv är spinkig, eftersom jag hellre spelar snygg än ful. Jag vill ju hellre vara snygg än ful.

Jag vill se en ursexig kvinna som är VD på dagtid och strippa på kvällstid, och som respekteras av sina underordnade för sin genialitet. Dessutom är hon vänlig, inte ond. Alltså, jag tycker man kan ha ett spel som är feminsitiskt och slår hål på stereotyper SAMTIDIGT som det innehåller storbystiga damer i illustrationerna.

Bananas

Veteran
"Så män baserar att de är feminister på hur mycket de får ligga?

Alltså, jag kan dra ett personligt exempel, du verkar ju gilla sådana. Fan, jag kan ta mig själv och mitt förhållande som ett exempel, baserad på the pure awesomeness of it.

Min pojkvän är feminist. Denna "feminiseringen" du talar om kan jag inte riktigt förstå. Hade vi levt i en fantasyvärld hade han varit en barbar. En bredaxad och låghårt karl. Och han har aspberger och adhd och kan inte "lära sig" att ta mindre social plats. Hur hade du tänkt att han skulle feminiseras? För han är feminist. Han sitter och stör sig på genusstereotyper och fördelning i rollspelsböcker, till exempel.

Eller är han feminist för att han får ligga"

Fråga honom istället.

Edit:missade att citera

Recca

Femme Fatale
Bananas said:
Fråga honom istället.
Men nu frågade hon ju dig. Du har ju genomgående i denna tråd använt dina egna personliga erfarenheter som premisser för hur verkligheten ser ut. Eller vill du att vi ska uppfatta dem som meningslösa floskler? Varför kommenterar du ens vad folk skriver om det bara är för att snäsa av dem?

Sen blir jag nyfiken på varför du inte svarat på mina frågor:
1. Är det svenska samhället tillräckligt jämställd?
2. Finns det anledning att driva en fråga om jämställdhet i vårt samhälle?
3. Är en feministisk diskussion överflödig på det här forumet?

Nu ställer jag dem igen till dig. Vad tycker du? Har vi någon gemensam värdegrund gemensam eller inte?

Telash

Swordsman
"Varför tycker du att ditt personliga intresse är viktigare än andra människors?"

Vill utveckla detta en aning. Visserligen sa jag aldrig att min åsikt är viktigare, men jag kan passa på att säga det nu. Mitt personliga intresse är viktigare för MIG än någon annans personliga intresse just för att det är MITT.

Jag vill ju inte att mina åsikter anpassas efter hur samhället är uppbyggt, jag vill att samhället ska byggas utifrån hur mina åsikter är. Varför skulle jag annars ens låta andra få veta mina åsikter? Vad är annars mitt motiv?
I verkligheten blir det sedan en blandning, vi byter åsikter för att samhället förändras. Samhället förändras för att vi byter åsikter.

Hur sedan andra tänker är upp till dem. Du kanske tycker att det är lika viktigt att följa mitt intresse med att ha stora tuttar i rollspel som ditt intresse att (antar jag) slippa stora tuttar i rollspel? I sådana fall är du väl helt enkelt en moraliskt bättre människa än jag.

Recca

Femme Fatale
Telash said:
Jag vill ju inte att mina åsikter anpassas efter hur samhället är uppbyggt, jag vill att samhället ska byggas utifrån hur mina åsikter är. Varför skulle jag annars ens låta andra få veta mina åsikter? Vad är annars mitt motiv?
Personligen vill jag bidra till att forma samhället genom diskussion och genom att uttrycka min åsikt. Jag vill inte härska och bestämma som enväldig diktator. I min åsikt kan ingen människa äga den ensamrätten över samhällets utveckling. Ingen ensam individ är kompetent nog. Jag är absolut inte det.

Är det så du vill att jag ska tolka dig (som att du vill bestämma som enväldig härskare)? För i så fall blir jag mörkrädd.

Radioaktiv

Hero
Tack, så slapp jag svara :gremsmile:

Inser att också jag har missat att svara på dina frågor. Men här:

1. Självklart inte.

2. Självklart.

3. Självklart inte.

I övrigt vill jag säga att du har varit sjukt bra i diskussionen och jag är glad över initiativet till den.

Recca

Femme Fatale
Radioaktiv said:
Tack, så slapp jag svara :gremsmile:

Inser att också jag har missat att svara på dina frågor. Men här:

1. Självklart inte.

2. Självklart.

3. Självklart inte.

I övrigt vill jag säga att du har varit sjukt bra i diskussionen och jag är glad över initiativet till den.
Tack. :gremsmile:

Jag försöker verkligen vara diplomatisk så mycket jag kan (vi vet alla att jag har svårt för att vara det >.<').