SkurkSteffo
Veteran
Det finns mycket som tyder på motsatsen och en del har redan nämnts i tidigare inlägg, bl a snedfördelning i yrkesval, tillträde till de högsta chefs- och styrelseposterna mm. Vad är tillräckligt? Enligt min mening handlar det inte nödvändigtvis om att uppnå 50-50, men skillnaden mellan män och kvinnor idag är troligen för stor.Recca said:1. Är det svenska samhället tillräckligt jämställd?
Enligt min mening finns det stor anledning att göra detta. Kvinnorna utgör ungefär hälften av befolkningen och själv anser jag det oetiskt att en så stor grupp i samhället får sämre förutsättningar än den andra hälften.Recca said:2. Finns det anledning att driva en fråga om jämställdhet i vårt samhälle?
Frågan kommer dessutom att öka i aktualitet i och med att en allt större andel av befolkningen har kulturella bakgrunder där könsroller ses på ett helt annat sätt.
Arbetet med att öka jämställdheten bör riktas mot både kvinnor och män.
Jag anser inte att diskussion om jämställdhet är överflödig. Jag kan se att den har en plats både på off-topic-forumet, där frågor av mer allmän karaktär kan diskuteras samt på rollspelsforumen, där mer specifika frågeställningar som direkt kan relateras till det egna spelandet eller spelskapandet kan diskuteras.Recca said:3. Är en feministisk diskussion överflödig på det här forumet?
Jag ser dock gärna att jämställdhet kan diskuteras utifrån olika samhällsvetenskapliga traditioner och inte endast utifrån de feministiska teoribildningarna.
Ytterst handlar det ju om vad forumiterna är intresserade av diskutera, men det verkar ju i vart fall på denna tråden som att det finns ett intresse hos ett tillräckligt stort antal för att driva en meningsfull diskussion.