EchonCique
Hero
Tänk
Sådana skillnader mellan könen beror på många orsaker, mestadels hävdar jag att de är socialt konstruerade och därmed går att dekonstruera. Innan dess bör rollspelsmakare dock tänka tanken att försöka ändra fokus på sina rollspel, till att även inkludera kvinnor genom sina grundpremisser för spelvärlden.
Det är inkluderande istället för exkluderande. Således är det inte givet att det är den enda vägen att gå för att få in mer kvinnor i hobbyn. Däremot är det en metod att öka intresset och behålla det från de som väl tar sig tid att läsa igenom en rollspelsprodukt eller spela ett förskrivet äventyr. Låt dörren vara öppen, istället för låst helt enkelt. Lättare komma in genom en öppen dörr.Men det där har ju redan provats, väl? Tex pronomet "she" om spelledaren, och det finns rollspel skrivna av kvinnor... Gunilla Johansson comed to mind. Inte heller jämn könsfördelning i illustrationerna verkar vara del av den magiska lösningen såvitt vi kunnat märka hittills.
Ja och innehållet i spelen är centralt här. Vilket jag (hoppas jag ni uppfattat) skrivit om. Om innehållet i spelen och de centrala teman som förekommer är ensidigt fokuserade på typiskt manliga intressesfärer och djupt rotade symboler som män lärt in att tycka, bör detta granskas. Det är förståeligt om kvinnor exkluderas från rollspel som primärt handlar om primala konflikter mellan olika folkslag och där krig är en av ytterst få metoder att lösa konflikter med. Och vi kan ju kolla själva, vad finns med i alla rollspel (ibland väldigt detaljerat)?Jag är inte säker på att rollspelshobbyn utövas övervägande av killar pga något fel vi gör. Och jag tror inte heller att ridsport, som någon exemplifierade med i tråden, domineras av tjejer pga att hästtjejerna gör något systematiskt fel som leder till att alla killar skräms bort. Det finns könsskillnader som inte nödvändigtvis har med genus och social programmering/hjärntvätt att göra... killar och tjejer gillar olika saker.
Sådana skillnader mellan könen beror på många orsaker, mestadels hävdar jag att de är socialt konstruerade och därmed går att dekonstruera. Innan dess bör rollspelsmakare dock tänka tanken att försöka ändra fokus på sina rollspel, till att även inkludera kvinnor genom sina grundpremisser för spelvärlden.