Nekromanti Genusdebatten igen (Troberg väcker gamla spöken)

EchonCique

Hero
Tänk

Men det där har ju redan provats, väl? Tex pronomet "she" om spelledaren, och det finns rollspel skrivna av kvinnor... Gunilla Johansson comed to mind. Inte heller jämn könsfördelning i illustrationerna verkar vara del av den magiska lösningen såvitt vi kunnat märka hittills.
Det är inkluderande istället för exkluderande. Således är det inte givet att det är den enda vägen att gå för att få in mer kvinnor i hobbyn. Däremot är det en metod att öka intresset och behålla det från de som väl tar sig tid att läsa igenom en rollspelsprodukt eller spela ett förskrivet äventyr. Låt dörren vara öppen, istället för låst helt enkelt. Lättare komma in genom en öppen dörr.

Jag är inte säker på att rollspelshobbyn utövas övervägande av killar pga något fel vi gör. Och jag tror inte heller att ridsport, som någon exemplifierade med i tråden, domineras av tjejer pga att hästtjejerna gör något systematiskt fel som leder till att alla killar skräms bort. Det finns könsskillnader som inte nödvändigtvis har med genus och social programmering/hjärntvätt att göra... killar och tjejer gillar olika saker.
Ja och innehållet i spelen är centralt här. Vilket jag (hoppas jag ni uppfattat) skrivit om. Om innehållet i spelen och de centrala teman som förekommer är ensidigt fokuserade på typiskt manliga intressesfärer och djupt rotade symboler som män lärt in att tycka, bör detta granskas. Det är förståeligt om kvinnor exkluderas från rollspel som primärt handlar om primala konflikter mellan olika folkslag och där krig är en av ytterst få metoder att lösa konflikter med. Och vi kan ju kolla själva, vad finns med i alla rollspel (ibland väldigt detaljerat)?

Sådana skillnader mellan könen beror på många orsaker, mestadels hävdar jag att de är socialt konstruerade och därmed går att dekonstruera. Innan dess bör rollspelsmakare dock tänka tanken att försöka ändra fokus på sina rollspel, till att även inkludera kvinnor genom sina grundpremisser för spelvärlden.

Gordeg

Hero
Tack för tipsen

Jag inser nu att jag köpt helt fel rollspelsprylar genom åren. Har av misstag fyllt min hylla med Shadowrun, Warhammer, Earthdawn mfl. Det naknaste jag har är fortfarande vissa älvfolk i Monsterboken I och II.
I framtiden ska jag hålla mer utkik efter dessa obskyra men ljuvligt porriga rollspelsprodukter!

Gordeg

Gordeg

Hero
Re: Tänk

Sådana skillnader mellan könen beror på många orsaker, mestadels hävdar jag att de är socialt konstruerade och därmed går att dekonstruera. Innan dess bör rollspelsmakare dock tänka tanken att försöka ändra fokus på sina rollspel, till att även inkludera kvinnor genom sina grundpremisser för spelvärlden.
Jag håller med om att skillnaderna mellan könen delvis är socialt konstruerade, det är nog ingen som argumenterar mot det. Men jag tror inte att den socialt inlärda delen av könsskillnaderna är så dominerande som flera på forumet vill göra gällande (någon skrev tex att det är till 98% inlärning och 2% biologi).

I övrigt håller jag med dig om att spelvärldarnas fokus är en viktig faktor, det är viktigare än spelsystemets utformning. Det gäller inte bara killar/tjejer utan även tex rollspelare i olika åldrar.

Gordeg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ha ha ha ha ha

I framtiden ska jag hålla mer utkik efter dessa obskyra men ljuvligt porriga rollspelsprodukter!
Tack för att du illustrerar poängen. Det är inte porr vi pratar om, om du nu trodde det.

/M

Troberg

Sinister eater
Re: Nyckelorder är "en del"

Alltså som i "en del av lösningen". För varje exempel på någorlunda vettiga presentationer, kan jag alldeles helt säkert plocka fram 10 eller fler motsatta exempel.

Avalanche Studios prylar, Everquest, det mesta av småbolagens d20-produkter, Macho Women with Guns ... it goes on and on.
Macho Women with Guns är väl om något ett spel som fokuserar på otraditionella kvinnoroller. Iofs lättklädda kvinnor i otraditionella kvinnoroller, men ändå. Då är Conan mer diskriminerande för män, eftersom den har lättklädda män i traditionella mansroller.

Min erfarenhet är dessutom att kvinnor ofta föredrar att spela kvinnor som är lite mer "kvinnliga", lite sexigare, lite mer femme fatela, lite mer amazoner. Klassiska stereotyper alltså. Män fungerar ofta på samma sätt, fast de spelar gärna lite manligare karaktärer, barbarer, riddare, hårda deckare, soldater. Stereotyper igen. Om det verkligen är så att folk vill spela så, spelar det så stor roll att det är stereotypt, så länge som vi antar att folk kan skilja på spelvärlden och verkligheten?

hraufnir

Swordsman
Re: Genusdebatten igen (Troberg väcker gamla spöke

Och jag tror att du missar poängen. Själva trådens fokus är väl snarare att "Javisst finns det massor med roliga världar och kampanjer som är ojämställda och präglade av förtryck, men OM jag vill ha en jämställd rollspelsprodukt, VAD måste jag göra då?"

ostro

Veteran

Ok. Inte för att det är någorlunda jämstält men om man nu vill ha en spelvärld där man kan spela kvinnor så kan man alltid spela quentuu i skymningshem andra imperiet. Då kan man egentligen inte spela annat än kvinna. Männen är utdöda. Det är inte oproblematiskt och det är inte nödvändigtvis klyschigt. Tycker jag.

EchonCique

Hero
Könsroller [ot]

Såg sista snutten på ett nannyprogram på kanal5 nyss.

Där fick pappan i huset rådet att sluta skrika på sina barn när de busar, eftersom de blir rädda för honom då.

Nannyn tar tag i hans arm på ett ömt sätt, och ber honom prata i en vanlig ton med dem eftersom de kommer lyssna på honom då.

En stund senare sitter de vid middagsbordet och han ber om ursäkt till sitt barn och säger att han inte vill skrika på sin son eller se honom rädd.

Då kommer bomben.

Det är bra. Du borde vara stolt som man att du var stark nog och vågade be om ursäkt till ditt barn. Det är inte fel att visa känslor eller ta hänsyn, det är en bra sak.

Snacka om idiotiska könsroller.

Troberg

Sinister eater

Själva trådens fokus är väl snarare att "Javisst finns det massor med roliga världar och kampanjer som är ojämställda och präglade av förtryck, men OM jag vill ha en jämställd rollspelsprodukt, VAD måste jag göra då?"
Nej, den är snarare "Kan det vara så att vi missat att det kanske är just så att vissa saker som gör rollspelsvärlden ojämlik i förhållande till verkligheten i själva verket är vad som gör den jämlik?".

Med andra ord, orättvisorna kanske är ett sätt att göra världen jämlikare genom att förse alla med vettiga utmaningar och intressanta konflikter?

cogitare

Swashbuckler
Re: Öööh, nä

Nu har det gått ett tag och jag har reflekterat lite.

Jag håller fortfarande inte med om att växlande pronomen och att räkna antalet bilder i en produkt har något att göra med huruvida en tjej kan ta till sig materialet eller inte. I mina ögon har det mer att göra med innehållet och hur det är skrivet.

Så jag frågar bara. Vad tror du har mest inverkan på hur produkten uppfattas? Att antalet pronomen är jämnt fördelade över maskulinum/feminin och att bilderna är jämnt fördelade i antalet mellan män och kvinnor eller att produktens innhåll (exempel, scenarion osv.) är sådant en tjej kan relatera till?

C.

krank

Går ondskans ärenden

och hur det är skrivet.
Och här ingår, tycker du, inte pronomen?

Nog för att jag själv struntar i t.ex vad för pronomen av spelledare som används, men det finns en poäng i att ha en hyfsat jämn könsfördelning mellan personer som figurerar i boken - det är s a s en del av det hela vad gäller "hur det är skrivet" etc. Sedan måste man självklart också titta på saker som hur man beskriver de olika könen etc.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

cogitare said:
Jag håller fortfarande inte med om att växlande pronomen och att räkna antalet bilder i en produkt har något att göra med huruvida en tjej kan ta till sig materialet eller inte. […]
Men det beror ju bara på att du har fel …

Tro mig, jag har haft långa diskussioner med kvinnor om sånt här.

cogitare

Swashbuckler

Och här ingår, tycker du, inte pronomen?
Jo, så klart. Men jag menar mer stilen som använts, exempel man använder, händelser i äventyret. Att stoffet är sådant som inte enkom vänder sig till smånördiga grabbar som gillar coola vapen, halvnakna brudar och krig (grov generalisering jag vet....). Inte egentligen den rena semantiken. Kanske var oklart, men jag sitter på jobbet och hinner inte skriva fullt så uttömande som jag kanske skulle vilja ibland.

C.

krank

Går ondskans ärenden

Är det förresten bara jag som tycker att det är helt fantastiskt lustigt att diskussionen om hur man ska skapa jämlikhet i rollspel och hur man ska kunna "bjuda in" kvinnor på ett bättre sätt, här tycks skötas i princip uteslutande av män?

krank

Går ondskans ärenden

Att stoffet är sådant som inte enkom vänder sig till smånördiga grabbar som gillar coola vapen, halvnakna brudar och krig (grov generalisering jag vet....).
Tja, själv blir jag ju kraftigt avtänd av sådant också, så det behöver man inte ens vara kvinna för...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

krank said:
Är det förresten bara jag som tycker att det är helt fantastiskt lustigt att diskussionen […] tycks skötas i princip uteslutande av män?
Nä, den tanken har slagit även mig.

Organ

Out of time, out of mind

Antagligen för att det flesta rollspelare faktiskt är av manligt kön. Fast du har helt rätt, det vore intressant att höra vad rollspelande tjejer tycker om frågan. De har ju trots allt en gång i tiden börjat med hobbyn och har säkert åsikter om vaför de är i minoritet. Det vore även intressant att höra vad deras ickespelande tjekompisar tycker om deras spelande, om det är några skillnader från vad killars ickespelande killkompisar tycker.

/Anders

Rosen

Myrmidon

hur man ska kunna "bjuda in" kvinnor på ett bättre sätt, här tycks skötas i princip uteslutande av män?

Enkelt - om de vore här skulle man inte behöva diskutera det. Ju.

--
Åke

cogitare

Swashbuckler
Slut! Frågor?

Men det beror ju bara på att du har fel …

Ok, med sådana argument kan jag ju inte argumentera. Tja, det kan ju ingen. :gremshocked:

Bara för sakens skull så kan jag säga att jag också, under tiden den här tråden har löpt, har pratat med kvinnor också om detta och fått helt andra svar än vad du har fått.

Men var och en får ha sin egen åsikt. Du får tycka att jag har fel och jag får tycka det samma om dig.

Nu lämnar jag det här (om inget extraordinärt händer) så ha det bra....

C.

cogitare

Swashbuckler

Är det förresten bara jag som tycker att det är helt fantastiskt lustigt att diskussionen om hur man ska skapa jämlikhet i rollspel och hur man ska kunna "bjuda in" kvinnor på ett bättre sätt, här tycks skötas i princip uteslutande av män?
Visst är det bissart?! Jag bjuder in tjejer till diskussion i det här inlägget men ingen har nappat tyvärr.

C.