Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,400
Location
Örebro
"Tack! Jag har hittat massa böcker om blodsmagi! Är det sånt du håller på med? Kan du lära mig se spöken?"
Iste tänker för sig själv att luras är ju inte OK men samtidigt har han nu chansen att lära sig magi genom skrifterna han själv hittade. Iste svarar "öhhh, självklart, ska bara hitta spökböckerna!".
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
Kvask (rymdhamster) tittar i boken om goblin blod ihop med trollformler och blir lite blek av hur mycket blod som krävs för att frammana onda ting. Det minsta Kvask hittar när han bläddrar är 1 goblin för att få hjälp av något som kallas för en Imp för en dag.
Iste (sömniga isaac) berättar om att det finns notböcker längre in, men det var tydligen fel bok som Kvask letade efter.
Spöket Birgit verkar inte veta. “Greger, sånt där om krig kan du.” säger hon och flyter bort med en bok. “Spökkriget säger du, ja det är ju ingen lätt läsning. Det pågår ju lite fortfarande, mellan olika filosofer, vilken tid de levde, om det var bättre förr eller nu.” säger Greger och svävar bort en bit där det ligger en stor bok på hyllan längst ned.
Kvask frågar Iste om han kan saker som har med blodsmagi att göra, kan han lära Kvask att se spöken? Iste pekar ut vart boken ligger, kommer ur transen och visar Kvask sitt magiska fynd, en Formel Rulle. Formeln verkar behöva saker som: grodben, ödleögon, benmjöl, torkad blodmossa och två döda älvor. Formeln verkar bara fungera en gång och ger den som kastar formeln valet att ändra form.

Tistel (arrikir) kommer in i rummet där hans vänner står. Nosrep viskar till Tistel: “Boken om mig är inte super rolig att läsa, men kan du titta om det är en liten ritad krumelur bak i boken?” Tistel tittar bak i boken, det är en svart krumelur där bak, det brinner lite i armen med tatueringen på och krumeluren glider ur boken, över Tistels fingrar och blir en del av tatueringen. “Perfekt, nu behöver vi bara hitta min dörr och så kan du öppna den med nyckeln.” säger Nosrep nonchallant.

Uggo (cybot) stannar kvar i skogen och skinnar dem. Det går sådär, det är ju stora bestar det här och Uggo behöver gå runt en massa. Tack och lov verkar en nyfiken skogsande ha kommit fram, en gammal jägare som dog av besten den jagade och hjälper Uggo att komma hem med två fina katt skin som antingen kan bli bra som matta eller kanske utrustning?

Kingsley (god45) går hemåt tillsammans med Knuffelbusk, Stump (mogger) och RoLo (majk) som visar honom runt lite i gläntan. Det bjuds på rotgryta, grillade sniglar (som Slemmo hittade förut) och lite knäckebröd.
Slemmo (leon) kommer inridandes på sitt stora riddjur, det skaver lite på baken av att gumpa runt så där, speciellt när katten ska springa snabbt… eller klättra med Slemmo fortfarande på, som då måste ducka grenar.

Vad gör ni:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
  6. Skriv fritt om inget passar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,533
2 - Var kom de där kattdjuren från? Så stora rovdjur kanske kommit hit för att de jagat slut sitt gamla område, men de anföll beväpnade goblins. Så illaluktande och farligt byte brukar inte rovdjur gå efter om de inte måste… Här finns en worg begraven!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
@NordicMouse räknas mitt förra drag som (1) lyssnar på Tant Gunther, eller är det läge att göra det först nu?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Eller strunt samma. Slemmo vill skapa (4) en katthowdah av murkelträ och grodläder så att han kan rida i full komfort. Längst upp på taket knyter han en liten musgömma så att Radamantius kan rida med när han är liten
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
@NordicMouse räknas mitt förra drag som (1) lyssnar på Tant Gunther, eller är det läge att göra det först nu?
Jag räknade det som att Slemmo ville tillbaka hem, så han är läkt om han är skadad :D Sen har han ju visat upp katten, som skrämmer Tant Guther något enormt!
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
Eller strunt samma. Slemmo vill skapa (4) en katthowdah av murkelträ och grodläder så att han kan rida i full komfort. Längst upp på taket knyter han en liten musgömma så att Radamantius kan rida med när han är liten
Ni har ju lite gamla rustningar, hobbgoblin läderbitar samt lite fina alviska tunikor att skapa med. Grodläder låter som något som tar tid att samla in :D Vad är en Katthowdah? En sadel?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Jag räknade det som att Slemmo ville tillbaka hem, så han är läkt om han är skadad :D Sen har han ju visat upp katten, som skrämmer Tant Guther något enormt!
Näää Tant! Tant! Han är snäll och pälsig! Och har fina vita tänder! Han äter inte upp en nästan nånsin hittils!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Ni har ju lite gamla rustningar, hobbgoblin läderbitar samt lite fina alviska tunikor att skapa med. Grodläder låter som något som tar tid att samla in :D Vad är en Katthowdah? En sadel?
Hobgoblinläder och gamla rustningar blir perfekt! Använder en alvisk tunka för taket

Detta är en Howdah. Ersätt elefanten och skala ned för katt, mus och gobbo :)

howdah.gif
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,400
Location
Örebro
Kvask! Vi kan göra dig till en goblin vålnad! Tänk vad chockade de andra kommer bli om vi lyckas! Då kanske du kan göra ännu häftigare saker som att vandra genom väggar och skrämma slag på massa älver!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Kvask! Vi kan göra dig till en goblin vålnad!
"Det. Låter. AWESOME!!! Som ett osynligt spöke som far runt och slänger besvärjelser till höger och vänster"

Kvask pekar åt massa olika håll *pew-pew-pew*!

"Men först måste jag kolla in den där boken! Sen kan vi bröja jobba på en inhandlingslista!"

Kvask GÖMMER boken om blodsmagi som handlar om goblinblod (om det är flera olika). Sån kunskap behöver INTE komma ut! Sen ilar han bort och börjar läsa boken som spökkriget. Ska han bli en vålnad gäller det att maximera skägget först!
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
Stump (mogger), RoLo (majk) och Uggo (cybot) tar det lugnt hemma i hålan, sträcker ut sig, lappar kläder eller kanske visar Knuffelbusk runt där striden med äventyrarna tog plats? Tissla (lupus) och Fladderfax (rollspelspiraten) verkar ha sytt ihop lite tyg, läder och annat material till lite nya skor, byxor och annat man kan behöva.

Kingsley (god45) spårar runt i skogen efter att ha blivit omplåstrad känns det bättre. Efter att ha undersökt platsen där striden med kattdjuren tog plats, följer Kingsley spåren noga bort till Bjärrbäck. Spår finns inte att finna i den blöta sanden, men på andra sidan bäcken finner Kingsley spår om att de kom från de stora bergen ovanför Alkvars Ruin, eller kanske någonstans inne i Barhgur skogen.

Slemmo (leon) binder stora katten under ett träd, ifall det kommer åska och regn. Sen springer han runt bland allt som samlats ihop, allt för att kunna bygga en ordentlig sitts, en helt egen katt-howdah. Lite som en sadel och tält i ett. Det tar ett par försök, tummarna bultar lite efter att hammaren träffat fel. Tant Guther hjälper Slemmo med lite av läder arbetet och de alviska tunikorna blir fint som tälttak. Det enda lilla negativa är väl att katten är lite långsammare, men Slemmo är stolt över sitt bygge (och skulle han vilja ha mer hjälp kanske dvärgarna kan få betalt till att göra en).


Iste (rymdhamster) och Kvask (rymdhamster) pratar ihop om hur de kan ändra form på Kvask med den underliga krumelur rullen. Tistel (arrikir) som kommer in i samma rum som sina två vänner verkar ha undergått en liten formändring, då både Kvask och Iste ser hur Tistels vänstra öga inte ser likadant ut som den högra då färgen är röd istället för (insert color here).

Kvask springer bort till boken, känner hur demon damen nästan tar över och får Kvask att bläddra hela vägen bak i boken där det sitter ett kort med namn på folk som lånat boken. “Där, plocka upp kortet med namn på.” Kvask lyfter upp kortet med massa namn på sig, pappret är nästan på väg att gå sönder. “Bränn det nu lilla Kvask, bränn det så ingen kan hitta mitt namn och du får längre skägg.”

Iste ser hur spökena kommer närmare, det börjar känna sig lite otrevligt och plötsligt så dyker de ned mot honom! När Iste öppnar ögonen ser han inte spöken där i kedjor, utan Gorm, Tuss och Bengo! Ande dockorna verkar få egen vilja och börjar springa bort från Iste, djupare ned bland bokhyllorna!

Vad gör ni:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
  6. Skriv fritt om inget passar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
“Bränn det nu lilla Kvask, bränn det så ingen kan hitta mitt namn och du får längre skägg.”
"Hur mycket längre? Jag vill ha ett långt och fint skägg! Och inte bara ett getskägg, jag vill ha ett helskägg! Hela vägen ner till naveln vore trevligt så det ser riktigt så där pampigt och magiskt ut. För det är i skägget magin sitter, det vet alla. Ju längre skägg, dessto mer magi! Sen är skägg väldigt praktiskt också. Man kan stoppa in saker i skägget så man har dem när man behöver dem. Ett kycklingben, exempelvis. Eller en torkad fisk. Kanske ett äpple..."

Kvask pladdrar på utan att egentligen fundera så mycket på vad han vill säga. Vad han istället fokuserar på är att försöka memorisera alla namn på listan och lista ut vem av dem som är demondamens...
 
Top