Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,639
Location
Ludvika
Kvask noterar att fru Fiffilura inte fastaslagit något om skägglängdsökning, så medan Tistel fortsätter prata så sätter han försiktigt tillbaka kortet igen och slår börjar bläddra igenom boken för att se vad tusan som är så speciellt med den.
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
250
Location
Sweden
Stump(@Mogger ) går runt i Mhurr skogen, letandes efter det perfekta badstället. Efter en stund kommer de fram till kackelträsk. Solen skiner och vattnet är lite kyligt, näckrosor guppar i vattnet. Svamp hoppar ned och springer iväg och piper till när hon hittat örter som kan få håret att lukta gott. Stump tvättar håret i det mörka vattnet med örterna som får det att lukta gott. En av näckrosorna reser sig upp från vattnet litegrann, kommer närmare strandkanten och ett sött litet monster ansikte tittar upp mot Stump. Hon tittar snällt upp mot Stump, innan hon grabbar tag om Svamp och börjar simma bort i träsket.

Iste (sömniga isaac) springer bort från Kvask och Tistel, jagandes dock tjuvarna. Iste greppar böcker, pergamentrullar och kastar mot dockorna. En slumrande råtta kastas iväg av Iste mot Tuss dockan som knuffas in i väggen, de andra två dockorna springer åt olika håll bland bokhyllorna. När Iste kommer fram svävar spöket Putte ut från dockan och flyger snabbt bort mot kedjorna igen, Tuss ande kommer snabbt flygande tillbaka in i sin docka. “Iste, de där kedjorna var så kalla.” Med Tuss tillbaka i famnen behöver Iste bestämma om han ska springa efter Räv eller Mammut dockan.

Tistel (arrikir) börjar prata om olika typer av skägg. “Jag tror att faster Irma hade ett litet tunt getskägg, stod åt att håll på morgonen. Gammel farfar träffade jag inte, men Tant Guther sa att han hade skägg ned till knäskålarna.” Nosrep verkar ha tappat intresset för samtalet om skägg och är tyst. Tistel känner hur den bitiga boken är på väg att smita iväg.
Kvask (rymdhamster) sätter tillbaka kortet i boken, vilket gör demon-damen arg. Kvask bläddrar igenom boken och hittar namn på olika gudar som ogillar odöda, gillar odöda och även hur en del spöken verkar vägra gå till andra sidan och hemsöker de levande. Kvask hittar en titel på spök magi, men hinner inte läsa då Kvask känner hur skägget börjar krympa! “Förstör kortet med namnen på lilla goblin, eller så blir det inget mer än skäggstubb!”

Slemmo (leon) rider bort till bäcken, hoppar över i sin bekväma stol ovanpå stora katten. Det är mindre skumpigt i den nya Howdahn, känns riktigt trevligt att inte behöva hoppa över bäcken på egen hand.”Det här är livet Radamantius, bekvämt resande.” Radamantius verkar inte ha värmt upp till att rida på katten än och är nöjd med att ligga i Slemmos jackficka. Spåren efter vännerna är enkla att hitta, speciellt i Kingsleys dvärg rustning.

Kingsley (god45), RoLo (majk) och Knuffelbusk tittar mot Uggo (cybot) som ber Storugglan om vägledning. Uggo märker hur andarna är rädda, vilse och har gömt sig i gamla stenar, träd och stubbar. Denna tystnad gör det enkelt att höra Storugglans visdomsord: “Björnen sover, björnen sover men inte i sitt bo. En väckt björn är en arg björn.” Uggo får en vision om hur monstrena och de farliga djuren är på fel plats, något stort och argt har rubbat balansen uppe i bergen, något som verkar känna av Uggos krafter. Uggo känner hur det stora farliga verkar titta direkt igenom honom, tynger ned honom med dess stora närvaro.
Kingsley ser hur Uggo svajar till och hinner fånga honom när Uggo svimmar (men vaknar upp efter ett litet tag).

1728241830808.png
Vad gör ni:
  1. Lyssnar på Tant Gunther (automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador) - detta val kommer ändras i Barhgur skogen.
  2. Utforskar Mhurr skogen (mindre chans till erfarenhet pga er höga level).
  3. Utforskar Barghur skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  4. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  5. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  6. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
  7. Skriv fritt om inget passar
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,778
Location
Helsingborg
"Jag tror inte att vi bör störa precis den här björnen. Inte nu i alla fall.".

Uggo tittar upp mot bergen, hur väl de nu syns emellan trädens grenar och blad. Han är utmanad, men Skogsugglans vision och varning är fortfarande klar i hans sinne.

"Det bor något stort och ont och farligt där uppe i bergen, en best med brinnande ögon. Och det gör allt här fel och att inget är där det hör hemma. Det som borde leva i bergen är i skogen, det som borde sova är vaket. Vi kan spana lite, här och kanske även där, men sen är det bäst att vi samlar hela stammen och ger oss ut på krigsstigen. Jag, Skogsugglans utvalde, har hört den Stora Skogsugglans röst och jag talar i hans namn"
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
GORM! JAG KOMMER! DU ÄR MIN BÄSTASTE VÄN TILLSAMMANS MED TUSS!

Bengo - Håll ut, vi kommer hämta dig när vi har räddat Tuss. Jag lovar, även om det kommer vara en lång resa!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,639
Location
Ludvika
“Förstör kortet med namnen på lilla goblin, eller så blir det inget mer än skäggstubb!”
"Skägg ner till naveln eller så blir det inget av med det! Vi jobbar tillsammans eller inte alls!"

Kvask slår ihop boken för att markera sin ståndpunkt.

"Tistel, det låter som att Iste har problem! Kom så kollar vi om han behöver hjälp!"

Kvask följer ljudet av Istes rop, med lykta och lysstav i högsta hugg (troligvis med ilska svordommar från demontanten ringande i öronen).
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
"Tistel, det låter som att Iste har problem! Kom så kollar vi om han behöver hjälp!"
Iste har alltid problem, eller hittar problem... Det är inte Istes fel, problem bara ramlar över honom utan att han egentligen gjort något.... Iste önskar att han kunde lära sig vara lika klok och förståndig som Uggo.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Om Slemmo kommer fram till gläntan gnuggar han sig över sin skrovliga skalp och klurar "hmm, katter gillar kattmynta. Finns det björnmynta? Eller något annat som jag kan använda för att vända en stor, elak, sovande slagbjörn till en kompis?"
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
840
Location
Uppsala
Tistel försöker hantera "Bit-Boken" medans han följer efter Kvask. "Jag kommer!"
medans Tistel följer efter så viskar han till "Bit-Boken" att han ska ge den lite papper att tugga på om den håller sig lugn.
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
250
Location
Sweden
Uggo (cybot) berättar för sina vänner vad andarna visat för honom, björnen borde inte störas och alla goblinerna bör samlas för att ta sig an vad som stört balansen.
Slemmo (leon) funderar ett tag, men har inte hört talas om björnmynta. De gillar honung tror han, eller blåbär kanske? Men om nu Uggo hört andarna tala, kanske Slemmo får vänta lite, fixa en annan ide?

Tistel (arrikir) säger till bitboken att sluta bitas, den verkar lyssna på Tistel när det nämns papper att tugga på. Kvask (rymdhamster) springer efter Iste med Tistel efter sig, demon damen är tyst på ett sätt som känns oroande. Demon damer kanske är lite känsliga? Kvask känner hur skägget växer ned till under hakan, även ögonbrynen kittlas lite och blir mer fylliga. “Bränn kortet nu, eller bli renrakad över hela kroppen för alltid.” Sen känner Kvask ett litet nyp i baken som känns mysigt.

Iste (sömniga isaac) springer efter Gorm med Tuss i famnen, bakom honom hör han sina vänner komma. Gorm dockan klättrar uppför högar med böcker, hoppar igenom en bokhylla till andra sidan. Iste känner hur Tuss dockan drar in sig mot honom, Iste känner hur hans ben blir snabbare, kan hoppa längre, högre och hoppar bakåt i en volt och landar precis framför den stulna Gorm dockan.

(de som inte svarat står kvar där de stod förut)

Vad gör ni:
  1. Lyssnar på Tant Gunther (detta val läker också eventuella skador) - detta val kommer ändras i Barhgur skogen.
  2. Utforskar Mhurr skogen (mindre chans till erfarenhet pga er höga level).
  3. Utforskar Barghur skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  4. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  5. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  6. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
  7. Skriv fritt om inget passar
(ursäkta förseningen, det har varit lite mycket.)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,778
Location
Helsingborg
Uggo tänker försöka hänga med de andra, vart de nu ska gå. Kanske till Koboldbyn?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Slemmo skall plocka blåbär i Barghurskogen! Hört att det är ett bra sätt att bli kompis med björnar. 3
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,639
Location
Ludvika
Kvask viskar så inte Tistel skall höra hans planerade bibliotektsbrott.

"Allt jag vill är att vi har en lite öppnare kommunikation. Samarbete och diskussion snarare än order och hot. Kanske finns det andra sätt att uppnå samma mål på andra sätt om vi bara kan prata om saken istället. Måste jag exempelvis bränna kortet, eller kan jag bara se till att sudda ut ditt namn?"

Kvask fortsätter smyga efter Iste, med spökkrigsboken hårt tryckt mot sidan.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Käka kaninsparkar spökjävlar! Ropar Iste högt när han slungar sig över bokhyllorna, fötterna redo att kicka illasinnade vålnader, med kinder ännu fuktiga från tårar och Tass i ett krampaktigt grepp.
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
250
Location
Sweden
Slemmo (leon) går runt i Barghurskogen och letar efter blåbär. Hans vänner går åt ett annat håll då han hör Kingsleys rustning klinka lite då och då. Efter att ha parkerat katten vid et träd med Radamantius som Howdahn stöld alarm. Slemmo hittar lite blåbärsris, men så här års på våren är de inte mogna än. Slemmo hittar en orm, med framfötter… en underlig orm som attackerar och snurrar runt Slemmo, det känns lite jobbigt och trångt, svårt att andas ordentligt.
1728500225225.png

Uggo (cybot), Kingsley (god45) och RoLo (majk) går med Knuffelbusk mot där koboldbyn ska vara. De går runt björnen, ger den ordentligt med utrymme tills de är säkra på att björnen inte kommer att vakna. Knuffelbusk leder dem in i skogen tills de kommer till en liten bäck som rinner förbi en liten kulle med öppning. Här vid ingången samt runt omkring utanför är det tecken på strider, öppningen har blivit stängd med träplankor, tunnor och annat drös som funnits till användning. Knuffelbusk snyftar till. “Tror ni att det finns någon kvar där inne?” Precis då hör gruppen ett dovt ljud som skakar marken eller är det djuret själv som skakar marken? RoLo ser horn komma emot gruppen, Kingsley ser hur bestens päls är röd av kobold blod. Uggo känner Knuffelbusk greppa tag i honom av rädsla.

1728500213805.png

Kvask (rymdhamster) känner hur demondamens ilska blir kall. “Du var då ett irriterande litet kryp, min magi är du inte värd att lära dig!” Mörk rök börjar pysa ut från Kvasks öron, magin i honom känns svagare på något vis och skägget är borta! Spindeln Tussen glider ut från hatten, livlös. Demon damens skratt ekar i huvudet på Kvask “Ett pris för din ovilja att vara en del av något stort!”

Tistel(arrikir) ser röken pysa ut från Kvask. Med lånekortet säkert i fickan känner Tistel sig ivrig till att få använda det för att låna ut de här böckerna. Han ser hur Iste (sömniga iste) gör en bakåtvolt i luften, hans ögon lyser vitt och landar precis framför sin Gorm docka. Iste stampar foten direkt ned på dockan, spöket som var i den glider ut. Spöket Birgit suckar, surnar till och dras tillbaka mot kedjorna medan Gorm anden flyger bort mot Iste och in i dockan igen.

(Stump är kvar vid träsket med en svamp som är svampnappad av träskjungfru?)
Kvask är numera inte Häxvävare utan 3nivåer Magihäxare.

Vad gör ni:

  1. Lyssnar på Tant Gunther (detta val läker också eventuella skador) - detta val kommer ändras i Barhgur skogen.
  2. Utforskar Mhurr skogen (mindre chans till erfarenhet pga er höga level).
  3. Utforskar Barghur skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  4. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  5. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  6. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
  7. Skriv fritt om inget passar
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Slemmo visslar desperat på Radamantius med sina sista andpustar! Kom och käka orm!
 
Top