Troberg
Sinister eater
Re: Taktikfunderingar
Jag har en känsla av att du inte riktigt greppat detaljerna och fingertoppskänslan i taktiken. Prova att titta på Yojimbo, För en handfull dollar, Last man standing, Korpen flyger, Last man standing (har gjorts två sådana filmer), Striden om Ura eller någon annan film på samma tema. En mindre styrka vinner genom att så split mellan motståndarna, spela ut dem mot varandra, mala sönder dem genom att hålla dem balanserade med sig själv i en vågmästarroll. Ungefär som Kuwait gjorde mot Iran och Iraq i första gulfkriget.
Man behöver inte sätta agendan, det räcker att lite försynt puffa på de strömningar som redan finns.Det där är enklare sagt än gjort, för det första så är det alltid misstänkt att vara den som sätter agendan
Jag pratar inte om formella läger, jag pratar om att positionera sig så att det inte blir några starka majoriteter genom att utpeka olika mål och förorda deras farlighet samtidigt som man hävdar att de andra varulvarnas mål är harmlösa. Det har dessutom fördelen att en avslöjad varulv faktiskt gör de andra varulvarna mindre misstänkta.För det andra så förstår jag inte varför bybona skulle gå med på att dela upp sig i två läger, varken bokstavligen eller mer metaforsikt, jag vet att när jag spelar så försöker jag alltid omvärdera situationen löpande och ser jag en sån här tendens så är det ju nåt mysko, dessutom om jag inte blir dödad under natten så är det ofta ett tecken på att mina tidigare misstankar varit fel och då får man börja om igen.
Poängen är att om man lyckas sprida misstankarna så blir det en situation där få röster kan avgöra, vilket leder till att man inte behöver göra sådana kraftsatsningar. Skulle man komma i ett läge där det behövs så kan det till och med vara bättre att offra en varulv genom att rösta på den, och därmed göra de kvarsvarande varulvarna mindre misstänkta.Röstningsanalyser är alltid overksamma om det inte är någon varulv som finns bland dom misstänkta, problemet dom får är när det faktiskt är en som hamnar där för då måste dom välja mellan att hjälpa till att offra en av sina egna eller faktiskt rösta på samma person, och om vi då ändå lyckas hänga en varulv och jag märker att för första gången röstade troberg och herr nils på samma person så är det ett typexempel på hur man blir misstänkt genom röstningsanalys.
Jag har en känsla av att du inte riktigt greppat detaljerna och fingertoppskänslan i taktiken. Prova att titta på Yojimbo, För en handfull dollar, Last man standing, Korpen flyger, Last man standing (har gjorts två sådana filmer), Striden om Ura eller någon annan film på samma tema. En mindre styrka vinner genom att så split mellan motståndarna, spela ut dem mot varandra, mala sönder dem genom att hålla dem balanserade med sig själv i en vågmästarroll. Ungefär som Kuwait gjorde mot Iran och Iraq i första gulfkriget.