Troberg
Sinister eater
Re: Om religionenernas evolution
Bland annat hade en av dem talat med en troende buddhist som konstaterade att det gick alldeles utmärkt att exempelvis vara buddhist och kristen eller buddhist och muslim samtidigt.
Jag tror att buddhismen är den religion som kommit längst i den evolution jag teoretiserar om. Den har kommit så långt att man plockat bort gudsbegreppet och istället ersatt det med en filosofi/livsåskådning.
Buddhismen har inte heller tagit avstånd från ny teknik, nya företeelser och nya tankar som de flesta andra religioner. I stället har man anammat dem och gjort dem till en del av kulturen, samtidigt som man bevarar det gamla. En släkting till mig som hade förmånen att träffa Dalai Lama när han var i Sverige berättade hur han var väldigt intresserad av finesserna i bilen de åkte i. Ett rätt så träffande exempel på hur man kan blanda tradition och nya ideer.
Personligen så är buddhismen min favoritreligion (Efter Vedklabbeismen så klart, men Vedklabbe accepterar andra religioner. Vedklabbe är inte rädd för konkurrens.) av den enkla anledningen att det är den enda av världsreligionerna som inte duger till att motivera folk att dra ut i krig. De våldsammaste yttringarna av buddhismen är när buddhistmunkar satte eld på sig själv i protest, och det finns flera andra religioner som gjort samma sak (satt eld på buddhistmunkar).
Någon som känner till hur det ligger till med andra religioner?
Den här diskussionen är väldigt lärorik och intressant, både ur allmänbildningsperspektiv och ur rollspelsperspektiv. Det hjälper till att göra religioner mer levande och trovärdiga, både när det gäller att bygga från scratch och när det gäller att levandegöra verkliga religioner. Det hjälper också att förstå om man vill skapa olika kulter/avarter som ibland kan vara användbara i spel.
Jag hoppas trådstartaren har överseende, även om det är halvvägs OT.
Jo, jag har bekanta som jobbat (och jobbar fortfarande) i huvudsakligen buddistiska land, och de har samma syn på det.Buddhismen är ganska flexibel i det avseendet och verkar ha haft rätt begränsande problem jämfört med andra religioner.
Bland annat hade en av dem talat med en troende buddhist som konstaterade att det gick alldeles utmärkt att exempelvis vara buddhist och kristen eller buddhist och muslim samtidigt.
Jag tror att buddhismen är den religion som kommit längst i den evolution jag teoretiserar om. Den har kommit så långt att man plockat bort gudsbegreppet och istället ersatt det med en filosofi/livsåskådning.
Buddhismen har inte heller tagit avstånd från ny teknik, nya företeelser och nya tankar som de flesta andra religioner. I stället har man anammat dem och gjort dem till en del av kulturen, samtidigt som man bevarar det gamla. En släkting till mig som hade förmånen att träffa Dalai Lama när han var i Sverige berättade hur han var väldigt intresserad av finesserna i bilen de åkte i. Ett rätt så träffande exempel på hur man kan blanda tradition och nya ideer.
Personligen så är buddhismen min favoritreligion (Efter Vedklabbeismen så klart, men Vedklabbe accepterar andra religioner. Vedklabbe är inte rädd för konkurrens.) av den enkla anledningen att det är den enda av världsreligionerna som inte duger till att motivera folk att dra ut i krig. De våldsammaste yttringarna av buddhismen är när buddhistmunkar satte eld på sig själv i protest, och det finns flera andra religioner som gjort samma sak (satt eld på buddhistmunkar).
Intressant att höra, just hinduismen är ganska okänd för mig i detta avseende. Det du säger verkar ändå stötta min teori, vilket är kul.Hinduismen är fortfarande mycket stark inom sitt utbredningsområde; jag har läst artiklar i indiska tidningar om tilltagande sekularisering i den yngre generationen, men det verkar vara ett relativt nytt fenomen. Däremot har den, liksom kristendomen, börjat tolkas allt mindre konkret - fler och fler hinduer betraktar Shiva och Hanuman som symboler och principer, snarare än fysiska figurer som verkligen vandrat runt på jorden.
Någon som känner till hur det ligger till med andra religioner?
Det är mycket möjligt, alternativt att metafor och bakomliggande princip utvecklats parallellt i ett samspel. När man exempelvis hittat på principen att vara snäll mot barn och illustrerat den med en trygg, snäll elefantgud så är det ganska lätt att få ett flöde åt andra hållet där man låter principen färgas av elefantegenskaper. Massiv översimplifiering, men jag tror att min tanke framgår.En indisk bekant som var aktivt troende och hade statyetter av Ganesha och Laxmi med olja och rökelse stående framme på prominent plats, hade en teori om att gudarna kom till för att vanliga bönder inte förstod sig på brahminernas avancerade teologi, så man införde dem som personifieringar av kosmiska koncept och idéer så det skulle bli mer lättbegripligt för allmogen.
Den här diskussionen är väldigt lärorik och intressant, både ur allmänbildningsperspektiv och ur rollspelsperspektiv. Det hjälper till att göra religioner mer levande och trovärdiga, både när det gäller att bygga från scratch och när det gäller att levandegöra verkliga religioner. Det hjälper också att förstå om man vill skapa olika kulter/avarter som ibland kan vara användbara i spel.
Jag hoppas trådstartaren har överseende, även om det är halvvägs OT.