Nekromanti Gudar i fantasy...

Pom

Swashbuckler
Religion=mycket

Religion är inget lättdefinierat begrepp. Man är definitivt ute och cyklar om man begränsar det till "genomtänkt förhållande till det gudomliga i en av världsreligionernas traditioner", eller någonting sådant. Själva behovet att definiera begreppet är ett sentida västerländskt synsätt.

Oavsett om man ser religion som ett eget fenomen eller inte, och vad det i så fall beror på, är mycket av det religiösa sammanvävt med annat. Eller annorlunda uttryckt: en företeelse kan samtidigt betraktas som religiös och som någonting annat. För att ta den annalkande moderna svenska julen som exempel, så har den en kommersiell aspekt, en social aspekt, en historisk aspekt och en religiös aspekt. Den religiösa aspekten i sin tur har romerska, kristna och fornnordiska komponenter. Det är helt irrelevant huruvida individerna som deltar i julfirandet gör det av tradition, religiös övertygelse, slentrian, social press, julklappsgirighet, alkoholism, eller någonting annat. Julen är likafullt en religiös företeelse. Och en kommersiell. Och en social. Etc.

Men det är inte nog med att religion är allt som kan härledas till religiösa uttryck. Det finns också en omdebatterad gråzon som innefattar företeelser som nationalism, marxism, nationalekonomi, och annat som bygger på hängivenhet till svårbevisbara ideal. Vissa forskare tar det säkra före det osäkra och kallar detta för kvasireligion (som neutral term, inte som nedvärderande omdöme).

Många ämnen inom humaniora och samhällsvetenskaper rör sig med centrala begrepp som spiller över på en mängd andra områden. Religionsforskningen är inget undantag.

Pom

Swashbuckler
Re: Om religionenernas evolution

Nej, islam håller på att tunnas ut, precis som kristendomen. Missta inte en lite högljudd grupp för en trend. Även här bör du dessutom titta i ett längre perspektiv. Man har tex inte längre några problem med avbildningar av djur och människor, man går mot större jämnställdhet, det är OK att dricka öl, man anammar moderna lagar och så vidare. Visst, några öar av gammaldags islam finns kver (Afghanistan, Saudi, Q8 tex), men på det hela taget så är den genomsnittlige muslimen mindre bokstavstroende än den genomsnittlige kristne.
Eftersom du tog upp inflytande och uppmärksamhet som "religionsindex" så gjorde jag det också. Naturligtvis är inte kpistaraben på Rapport representativ för medelmuslimen, men uppmärksamhet får han. Politiska framgångar för betydligt moderatare krafter med muslimsk anstrykning finns förstås också, Turkiets nuvarande ledande parti, t ex.

Men nu förstår jag din definition av begreppet religion, och eftersom den uppenbarligen skiljer sig från min definition så faller lite av vitsen med att diskutera exempel.

Troberg

Sinister eater
Re: Skolämnet Religionskunskap [Oote som fan]

Okej, där föll allt ditt resonemang på direkten. Intressant? För gymnasieelever? Ha!
Om vi skippar biten med intressant (för den gäller väl oavsett beteckning och inriktning), vad anser du i egenskap av blivande lärare om att betrakta det som idag är religionskunskap som kulturantropologi?

Storuggla

Champion

"vad anser du i egenskap av blivande lärare om att betrakta det som idag är religionskunskap som kulturantropologi?"

Hm, kortfattat: Kosmetisk ändring som är till för att åtgärda ett inbillat problem. De som är så gamla att de får problemvibbar av ämnet religion går inte i skolan längre.
Min personliga åsikt är att det skulle vara ytterligare ett av "Wow gubbar, nu ska vi bli snuskigt politiskt korrekta och reparera något som redan fungerar och tvinga skolorna att köpa in nya läroböcker och göra om läroplanerna! Hurra! Och nu skär vi ner på andra ämnen och ger tiden till individuella val istället!". Nej tack, fixa det som inte funkar istället :gremwink:

Storuggla, mer timmar på mina ämnen!

Troberg

Sinister eater

Kosmetisk ändring som är till för att åtgärda ett inbillat problem.
Tja, ska jag tala utifrån egen erfarenhet så var all religionskunskap jag läste före och efter mellanstadiet ett stort skämt. Det jag trots allt lärt mig är kunskap jag har fått skaffa själv.

Min personliga åsikt är att det skulle vara ytterligare ett av "Wow gubbar, nu ska vi bli snuskigt politiskt korrekta (snip)
Ärligt talat tror jag att kulturantropologi är mindre politiskt korrekt, detta för att många felaktigt blandar ihop det med nazisternas "mäta näsor"-antropologi, vilken inte är besläktad alls med kulturantropologin.

Olle Linge

Snigel

Tjo, tänkte bara lägga mig i och säga att jag gick ut gymnasiet i våras och har alltså läst religion i skolan rätt nyligen. Undervisningen var väldigt bra och jag lärde mig väldigt mycket. Bland de jag pratat med under tiden har jag inte hittat många som tycker att religionsundervisningen är ett skämt, i alla fall inte gymnasiet (jag kan däremot säga att det var rätt tradigt att läsa det på högstadiet eftersom man bara lär sig en massa fakta om religionerna och det räcker inte för förståelse. Det tror jag dock är nödvändigt, men doch tråkigt).

Jag håller med om att en ändring från "religion" till "kulturantropologi" bara skulle vara en ändring som folk skulle tycka var onödig och inte ha någon effekt. Jag håller också med om att det faktiskt är just religion man pratar om specifikt. Visserligen kan man säkert knöka in skolämnet religion under kulturantropologi, men jag anser att det bara gör saker krångligare än vad de är och man vinner inget på det.

zuntona

Swordsman

Det är väl inte så stor skillnad jämfört med hur vi har det idag?
Det är en intressant sak dock, jag har tänkt att ha gudar som brukar manifesterar sig ofta men ändå så finns det ett par olika teorier om hur världen skapades. Olika gudar säger olika saker.

zuntona

Swordsman

Islam är ju den religion som får flest nya anhängare per år. Dessutom tror jag inte på vad du säger om att den kristne skulle vara mer bokstavs troende när flera präster uttalar sig om att man inte ska troordagrant på vad som står i bibeln.

Nu tycker jag du överdriver firandet av julen. Det är ju kristendomen som har stulit högtiden från andra religioner för att få dem lättare att gå över till kristendomen. Anledningen till vårt långa julfirande i norden är ju pågrund av att vikingarns midvinterblot höll på så länge.
Julklapparna har ju inte någon ankytning till kristendomen mer än att seden började i kristna länder. Dock så påstår kyrkan massa andra anledningar för att det ska låta som det är deras högtider vi ständigt firar.

Troberg

Sinister eater

Islam är ju den religion som får flest nya anhängare per år.
Vilket inte säger ett dugg om man inte gör siffror av det. Att den värvar fler än andra religioner säger ingenting om man inte vet hur mycket folk de andra drar.

Dessutom tror jag inte på vad du säger om att den kristne skulle vara mer bokstavs troende när flera präster uttalar sig om att man inte ska troordagrant på vad som står i bibeln.
Och? Samma diskussion finns ju inom islam? Båda religionerna har nog snarlika andelar extremister.

Nu tycker jag du överdriver firandet av julen. Det är ju kristendomen som har stulit högtiden från andra religioner för att få dem lättare att gå över till kristendomen. Anledningen till vårt långa julfirande i norden är ju pågrund av att vikingarns midvinterblot höll på så länge.
Julklapparna har ju inte någon ankytning till kristendomen mer än att seden började i kristna länder. Dock så påstår kyrkan massa andra anledningar för att det ska låta som det är deras högtider vi ständigt firar.
Visst, det är en stule högtid. Grejen är att nu har andra krafter snott den vidare från kyrkan.