Re: Om religionenernas evolution
Religionen har inte kunnat hantera nya fakta, och har därmed tappat anhängare. Det syns tydligt inom alla världsreligionerna (åtminstone de jag kommit i kontakt med, kristendomen och islam),
Buddhismen är ganska flexibel i det avseendet och verkar ha haft rätt begränsande problem jämfört med andra religioner.
Hinduismen är fortfarande mycket stark inom sitt utbredningsområde; jag har läst artiklar i indiska tidningar om tilltagande sekularisering i den yngre generationen, men det verkar vara ett relativt nytt fenomen. Däremot har den, liksom kristendomen, börjat tolkas allt mindre konkret - fler och fler hinduer betraktar Shiva och Hanuman som symboler och principer, snarare än fysiska figurer som verkligen vandrat runt på jorden.
En indisk bekant som var aktivt troende och hade statyetter av Ganesha och Laxmi med olja och rökelse stående framme på prominent plats, hade en teori om att gudarna kom till för att vanliga bönder inte förstod sig på brahminernas avancerade teologi, så man införde dem som personifieringar av kosmiska koncept och idéer så det skulle bli mer lättbegripligt för allmogen.
Ett annat par jag känner har sina gudastatyetter i bokhyllan, längst in mot väggen bakom en golvlampa - ser ut som vilka gamla bortglömda souvenirer som helst.
--
Åke