Nekromanti Hädelse!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Det här subjektiva, igen...

Guldstjärna för begreppet "kramkalasmaffian". Mitt i prick!
Varför det? Vad menar du med att det var mitt i prick? Förstår du begreppet? Om du gör det så får du gärna förklara för mig för jag är förvirrad.

Ett forum är väl till för att utbyta åsikter? Vore konstigt att inte bidra med sina subjektiva åsikter.
Självklart, och jag håller med dig i mycket av det du skriver (förutom att jag tycker att halvorcher är typ den coolaste rasen av alla när man ska spela munk), men du för fram åsikterna på ett jättekonstigt sätt som retar gallfeber på folk. Du använder dina egna åsikter som om de vore fakta och lyckas på något märkligt sätt insinuera att de som inte tycker som dig har dålig smak eller är dumma i huvudet.

Du har typ -10 i diplomacy.

/Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gammal är äldst

Ni verkar tycka likadant om allting, ni "gamlingar" som varit med här länge. Trist. Du skriver ju t.o.m. "så tycker de andra och jag också".
Tja, varenda en som skrivit i denna tråd, gamlingar som yngligar har haft samma åsikt. Men det finns massor med spelare som inte tycker att D&D3e ens ska få kallas D&D för att det är för lösa boliner, och inga riktiga begräsningar. De är riktiga gamlingar, och spelar 1st edition eller 2nd edition, eller till och med Hackmaster för att de tycker att D&D är för mesigt. Och att det tillåter konstiga saker.

Men vi tycker inte lika om allting. Till exempel tycker jag att spell slots inte funkar lika bra som om man skulle ha spell points, medan det finns de här som tycker att spell slots funkar alldeles utmärkt. Det finns de som vill modda hp så att det blir lättare att ta kål på rollpersonerna, det finns de som tycker att det funkar som det gör. Det finns de som tycker att spel på hög level funkar, det finns de(n) som hävdar att det inte alls går, och så vidare.

Och varför ta illa upp när jag kritiserar vissa kombinationer raser-klasser? Det här med dålig smak var ett sätt att visa att bara för att vissa saker är ok enligt reglerna behöver inte betyda att man måste spela alla kombinationer. Men visst kan det vara kul. Halfling Paladins är ju en jätte kul kombination! Får mig att tänka på Don Quijote av någon anledning. I vilket fall en starkt komiskt inslag...
Du får kritisera kombinationer hur mycket du vill. Jag reagerar när den kritiken bygger, helt eller delvis, på rent subjektiva åsikter som smak och tycke, och dessutom inte är baserad på hur reglerna fungerar, och på spelet som det är skrivet, trots att så hävdas. Då blir kritiken inte lika användbar, såvida den inte ges mer djup och bakgrund till de subjektiva åsikterna.

Den sämsta kombinationen jag kan tänka mig är half-orc bard, men det kan nog funka med lite schysst rollspelande.

M.

Feliath

Swashbuckler

Å andra sidan så är det ju bara din personliga, subjektiva smak som säger att det är fel att uttrycka sig så som caligula gör.
Nejdå. Allraminst, om vi förmodar att han faktiskt bara konsekvent uttrycker sig oerhört klumpigt, så har han ju skrivit något helt annat än vad han menar; med en lite mindre välvillig tolkning påstår han sig ju vara bättre än oss andra. Tycker du verkligen att man med fog kan säga att det bara är subjektivt fel? Att hålla sig förmer andra?

Dessutom kan man utröna en skillnad i avsikt. Det jag skriver skriver jag för att få honom att sluta förolämpa folk och hävda sig själv på andras bekostnad. Varför skriver han det han gör?

allvarligt talat så tror jag inte att varken Magnus Seter eller du sitter och tänker "nej! herregud! Är det så att jag spelar rollspel på ett smaklöst sätt!?" Så till stor del gissar jag att er indignation är spelad.
Det där motsatsparet är helt barockt. Titta på det igen: menar du verkligen att så länge man inte faktiskt tror på att någons förolämpningar är sanna så är ens ilska över dem spelad?

Caligula å andra sidan verkar tycka att det är mycket viktigt att hans syn på saken får bekräftas på forumet
So what? Vad gör det för skillnad? Såvitt det mig anbelangar är det inte mer OK att bete sig illa för att man tycker att det är viktigt att man får det.

därför skulle det kanske inte bli så inflammerat.
Det tror inte jag. Fortsätter han att se sina åsikter som objektiva sanningar sådär kommer det nog att bli lika inflammerat oavsett vart vi pratar om dem.

/Feliath - psychologically motivated assholes are still assholes

G

Guest

Guest

Du drar det för långt när du skriver "hålla sig förmer än andra" och syftar på mig, CALIGULA. Vi diskuterar rollspel här. Inte hur vi är i person. Jag tycker inte du ska känna dig personligen kritiserad bara för att jag kritiserar trovärdigheten i vissa kombinationer av raser-klasser. Jag tycker inte jag har förolämpat någon bara för att jag kritiserar detta. Då måste man vara väldigt känslig. Och då ber jag givetvis om ursäkt, om någon tycker annorlunda.

Jag tycker om livliga, passionerade diskussioner. "Högt i tak" ska det vara. Att påstå att jag "beter mig illa" förvånar mig uppriktigt. Jag antar att du och jag har väldigt olika åsikter om detta. Jag ser inte mina åsikter som "objektiva sanningar". Vi har ju flera gånger UTTRYCKLIGEN klargjort att den här diskussionen handlar om just åsikter. Det borde du ha förstått om du följt tråden.

Mitt syfte med diskussionen gäller ju gränserna för att bevara trovärdigheten i miljön i D&D/Forgotten Realms. Jag har dessutom skrivit att jag i min FR-kampanj tillåter ALLA kombinationer av raser-klasser som spelarna vill. Så länge de har en trovärdig bakgrundshistoria som klargör det hela. Även om jag personligen inte gillar vissa kombinationer. Det är väl inte att vara extrem?

Du verkar ha lite för kort stubin. Ta inte kritik personligt. Men om du ger dig in i en diskussion måste du vara beredd på att hantera kritik och att andra tycker olika än dig själv.

Rising

Vila i frid
Kärlek filibabba!

För att vi inte ska bli arga på varandra Rising så skulle jag uppskatta om du förklarade vad du menar med "kramkalasmaffian".
Någonting i den här stilen:

osv...

/Riz
som skulle ha arbetat idag... Det blev det inget av med.

Johan K

Gammal & dryg
Bwhahaha !

Å´herregud !!
Det här var nog bland det sjukaste & roligaste jag läst på länge !!
Din humor är underbar Rising !!!! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

/ Johan k, som kommer att garva åt det här inlägget LÄNGE & väl ! :gremgrin:

G

Guest

Guest
Eloge!

Jag tror han fick svar på sin fråga. Och jag tror dem du syftar på själva vet vilka dem är.

Troberg

Sinister eater
Grattis!

Du lyckades få mig att skratta så att det sprutade vaniljcola ur näsan på mig...

Vi borde ha något i stil med spoilervarningen som varnar för roliga inlägg så att man inte sitter med munnen full av dricka när man läser dem!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
OT: Hörrudu...

Du lyckades få mig att skratta så att det sprutade vaniljcola ur näsan på mig...

Vi borde ha något i stil med spoilervarningen som varnar för roliga inlägg så att man inte sitter med munnen full av dricka när man läser dem!
Dricker du penicillincolan är det bara rätt åt dig. :gremtongue:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Vad är det där för sorts bisarrt svar?

Att spela/tillåta Half-Orc Moncs är ett mycket bra exempel på dålig smak vad gäller rollspel.
Nu får du väl ge dig. Det är inte ett dugg dålig smak. Halvorcher kan ju bli as-coola munkar.

Vi kan väl vara ärliga och prestigelösa och erkänna att vissa kombinationer vad gäller klasser/raser, även om dem tillåts av reglerna, är direkt olämpliga/icke-trovärdiga.
Du har den åsikten, ja. Det verkar inte som om så många andra delar den. Jag gör det då definitivt inte. Jag tycker att just den sortens begränsningar var det tråkigaste med tidigare versioner av (A)D&D.

/Mikael

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
UFC Fillibabba

Sött, ska vi tävla i att plocka billiga poäng med hjälp av serier?

Ok, din var snyggare... och lite roligare...

- Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ah, men problemet...

Jag menar, hur kul är en labyrint utan väggar? Det är begränsningarna som skapar utmaningarna, inte möjligheterna.
Den där liknelsen haltar svårt. Skulle färre möjliga klass/ras-kombinationer skapa ett mer utmanande spel? Nej. De är inte väggar i labyrinten, de är konstlade begränsningar som är helt onödiga.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Ni verkar tycka likadant om allting, ni "gamlingar" som varit med här länge. Trist.
Är vi trista för att vi inte tycker som du?

Och varför ta illa upp när jag kritiserar vissa kombinationer raser-klasser?
För att du försöker på alla vis bevisa att de som inte tycker som du har fel. Du har försökt med regelböckerna, med "fantasy-realism", dålig smak och jag vet inte vad. Din kritik är inte vederhäftig, helt enkelt.

Det här med dålig smak var ett sätt att visa att bara för att vissa saker är ok enligt reglerna behöver inte betyda att man måste spela alla kombinationer.
Så det är ok enligt reglerna nu då...?

Klart man inte måste spela alla kombinationer. Man spelar ju de man trivs med. Och lika självklart är det att man inte rynkar på näsan åt de kombinationer som andra vill spela. Och speciellt inte påstår att de skulle vara fel enligt reglerna, fantasykänslan eller den goda smaken.

/Mikael

Rising

Vila i frid
Re: Kärlek filibabba!

Äh, vad tråkigt att man ska behöva förklara ens skämt. Då blir de ju inget roliga. Så jag pekar väl dig hit då, så slipper jag OT:a mer i den här tråden.

G

Guest

Guest

Nej, ni är trista för att ni alltid håller med varandra inom ramen för forumet. Du är säkert en jätte rolig kille privat. Men det här är ett diskussionsforum.

Jag har aldrig sagt, och tycker inte det är fel med att man kan sätta ihop vilka raser och klasser som helst. Jag tycker vissa är mindre lämpliga. Det handlar inte om rätt/fel, utan tycke&smak. Men detta vet du ju redan efter att ha läst mina inlägg.

Jag tycker kombinationer som inte är trovärdiga ABSOLUT försämrar fantasy-känskan och att det är dålig smak.

Och jag tänker visst fortsätta rynka på näsan bäst jag vill åt vissa kombinationer!

G

Guest

Guest

Troberg visar ju med ett väldigt bra exempel hur vissa begränsningar hjälper till att bygga trovärdighet och "skapa utmaningar". Allting behöver inte stå i regelboken för att man ska förstå att det är galet!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Utbruten deltråd …

Denna deltråd är otrooooligt långt från det ursprungliga ämnet, varför jag bryter ut den till en egen tråd.

Dessutom vill jag varna för att en låsning ligger nära till hands. Jag vill därför uppmana alla inblandade att se till att tråden inte spårar ur.

Caligula: Tyck vad du vill. Spela som du vill. Men om du framställer din vision av D&D som allmängiltig (medvetet eller omedvetet) kommer många att irritera sig på detta.

Alla andra (mig inkluderat): Vi borde ärligt talat begripa att Caligula inte försöker tala om för oss hur D&D är eller ska vara. Han talar bara om vad han själv gillar. Where's the harm in that?

Om alla bara kramas så blir allting mycket bättre. :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!

Troberg visar ju med ett väldigt bra exempel hur vissa begränsningar hjälper till att bygga trovärdighet och "skapa utmaningar".
Du menar hans orch-magiker där spelarna skall förstå att det rör sig om "en shaman och inte en bok-magiker"? Vad är det för bra med det exemplet? Det enda det visar är att de ramar som spelvärlden är uppbyggda runt kan ge spelarna ledtrådar. Men det har jag ju aldrig förnekat. Klart att spelvärlden skall ha ramar. Men på vilket sätt ger just ras/klass-begränsningar mer trovärdighet?

Allting behöver inte stå i regelboken för att man ska förstå att det är galet!
Nu är du där igen! Det är inte galet! Det finns inget att "förstå"!

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Men det här är ett diskussionsforum.
Det är ett rollspelsfurom. Jag vet inte att det kräver att man är oeniga. Det påminner lite om Monte Python-sketchen där John Cleese jobbar med att "having an argument". Dessutom håller vi inte alltid med varandra.

Men framför allt finns det olika sätt att diskutera. Vill man att diskussionerna skall leda någonstans, skall man inte skriva folk på näsan och hävda att ens egna åsikter är det enda rätta "som alla borde inse".

Jag tycker kombinationer som inte är trovärdiga ABSOLUT försämrar fantasy-känskan och att det är dålig smak.
Det är skillnad på att de inte faller dig i smaken och att de är dålig smak. Det första kan jag respektera, det andra kommer jag att protestera mot. Dessutom är alla de kombinationer som har diskuterats i den här tråden i allra högsta grad trovärdiga.

Och jag tänker visst fortsätta rynka på näsan bäst jag vill åt vissa kombinationer!
Då får du finna dig i att få ilskna mothugg tillbaka. Rynkade näsor leder knappast till konstruktiva diskussioner.

/Mikael