Nekromanti Har denna mannen rätt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Det är möjligt

Problemet är inte egentligen d20-reglerna. Det är att översätta all himla text. Det är ju väldigt mycket text.

När det gäller Riotminds, så skulle jag säga att om de översatta Jorges Bestiarium, så skulle de rocka fett på den amerikanska marknanden. Och tjäna hyfsat på det, eftersom man redan troligen fått betalt för produktionen via den svenska marknaden.

M.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
Jo...

När skedde det inom filmkulturen senast? På 60-talet eller så.
Det kommer ut nya storfilmer varje månad som säljer bättre och bättre. Det är bransch som verkligen är vital.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
Re: Ja, det har han.

Ett enkelt, kul och schysst nybörjarrollspel med mycket rollgestaltningsmöjligheter och spelarfrihet, det vore något det!
Japp. Det är alltid här vi hamnar. Det saknas ett riktigt bra nybörjarspel. Problemet verkar var att ingen tycker det är tillräckligt ballt att göra spelet.

Jag håller också med om filmerna, pokemon, etc. Rollspelsindustrin borde vara snabbare och framför allt effektivare på att haka på trender. Ett Sagan om Ringen spel ska ju komma (eller har den kommit?), men marknadsföringen är obefintlig (jag vet ju inte ens om den kommit ut och ändå är jag rätt insatt i hobbyn). Dessutom borde den kommit redan till första filmen. Och om jag får gissa så är spelet inte anpassat till den unga publiken utan ett "vanligt" rollspel för oss som redan spelar.

/Faehrengaust, skulle också köpa ett rollspel för barn :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Woodstock

"Det kommer ut nya storfilmer varje månad som säljer bättre och bättre. Det är bransch som verkligen är vital."

Glöm inte att du pratar med en filmsnobb. Om en film har en sjusiffrig budget (eller större) och är gjord väster om Ural så är den skräp. :gremwink:

Men för att vara seriös: McDonalds gör nya hamburgare varje dag som säljer bättre och bättre. Jag kallar inte restaurangbranschen för "vital" på grund av det. Visst, jag gillar stora kitschiga filmer med mycket krut, CGI och stunts, men till och med jag erkänner att det mesta Hollywood gör är skräp för massorna som kräks ut enligt en given mall, och jag är inte ett dugg förtjust i de senaste Bruckheimer-produktionerna. Folk som klagar på The Phantom Menace borde se Armageddon och Pearl Harbor för att inse Phantom Menaces djup och konstnärliga värde...

Äurhm... tillbaka till rollspel. Jag tror att det håller på att ske en slags förnyelse av rollspelen as we speak. Den ligger definitivt inte hos De Stora - Wizards och White Wolf finns för att tillfredsställa den stora massan, och gör det ypperligt. De kanske till och med drar in nytt folk i hobbyn. Det har jag ingenting emot: tvärtom! Det är synd att det inte finns något riktigt nybörjaralternativ i Sverige, bara.

Den stora förnyelsen ligger på gräsrotsnivå i och med print-on-demand och nätpublicering. Det är här de intressanta grejerna skrivs. Just nu har folk upptäckt att de kan göra saker och få ut dem till andra än sig själva. Än så länge så försöker de att efterlikna De Stora, men jag tror bara att det är en tidsfråga innan det börjar hända verkligt intressanta saker.

Vad som håller på att hända är att en ny gräsrotskultur håller på att uppstå, liknande den i lajvkretsarna som uppstod i början på nittiotalet. Lajv fick en kickstart på området iom att lajv per definition kräver en gräsrotskultur. Det krävs mängder med vanligt folks deltagande för att ett lajv ska bli av. Det är en hobby med en bred folkbas som måste samarbeta, till skillnad från rollspelshobbyn som än så länge är rätt toppmatad.

Så vad som hände lajvarna är ungefär följande: de upptäckte varandra och att de kunde hjälpa varandra att syssla med en intressant verksamhet (lajva). Kommersiella intressenter gav sig sedan in i svängen genom att tillverka resurser åt lajvarna, huvudsakligen i form av rekvisita som lajvarna använder.

Rollspelare håller på att upptäcka varandra på ungefär samma sätt, tack vare snabba kommunikationsmedel. Det här har gjort att vi har börjat kommunicera med varandra, utbyta idéer och utveckla hobbyn. Därmed så har kommersiella intressenter tvingats att ta hänsyn till detta. Vi är inte längre toppmatade. FUDGE och Fuzion är etablerade gratisalternativ till köpta regelverk, det är ett faktum som inte går att komma undan. Till och med Wizards har ju tvingats inse detta genom sin OGL och d20-systemet.

Vi får se var det leder. Det ena scenariet är ett slags drömmål, där kommersiella produkter kan leda in nybörjare i hobbyn och ideella gräsrotsproducenter kan utveckla hobbyn, möjligen med viss support av de kommersiella producenterna, och båda grenarna kan leva i lycklig samexistens. Det andra är det mardrömslika, att kommersiella intressenter tappar intresset, återväxten dör totalt, och kvar är bara en kasse övervintrade hippies som vägrar inse att GothCon är slut och som envist hänger kvar vid print-on-demand och nätpublikation för en stagnerande marknad.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
kasta gris [OT]

"d2-reglerna, är inte det att gå lite väl långt med att det inte får vara ett för stort slumpmoment?"

Har faktiskt tänkt på hur kul det skulle vara med ett enkelt och bra kastagris-system (ja, ni vet såna grisar med en prick på ena sidan, och två på andra). Man kastar två grisar. Får man en etta så misslyckas man -tvåa = lyckat. :gremwink:

/Mogge, tämligen oseriös
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Nytt LotR har funnits ett tag & nybörjarspel

Jag kan tänka mig att avsaknad av nybörjarspel beror på att det inte finns för att det inte är nybörjare som gör spel (och om de gör så kanske de utgår från ett redan existerande?). Om jag ser på mig själv, och jag tycker nog att TD är så klart att jag kan säga att jag skapat ett spel, så när jag skulle börja lägga ned en enorm massa tid på att göra något själv ville jag ju göra något jag ville använda själv. Pengar var ju inte direkt det som fick mig att göra spelet. Om någon däremot kom och sade:
''Här ta den här kassen med pengar och ge mig ett nybörjarspel.''
så skulle jag gärna försöka men så länge jag lägger ned tid utan ersättning (snarare offrar jag ju andra kul saker) så vill jag att det skall vara något som är roligare än de där andra kul sakerna jag offrar. Så egoistisk är nog jag...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Nybörjarspel på svenska

"Jag kan tänka mig att avsaknad av nybörjarspel beror på att det inte finns för att det inte är nybörjare som gör spel (och om de gör så kanske de utgår från ett redan existerande?)."

Det finns nybörjarspel, men inte på svenska. Typexempel är just "Lord of the Rings Adventure Game", som är en box med ett slags introäventyr, en kasse prylar som markörer, kartor, förifyllda rollformulär och ett enkelt äventyr som inledning till rollspelshobbyn. "Star Wars: Invasion of Theed" följer liknande mönster.

Däremot finns det inga liknande spel på svenska, eftersom det är så snuskedyrt att producera en kaxig box med en massa pryls i. Och det är något sådant man behöver för att skapa ett nybörjarrollspel: det måste in i vanliga leksaksbutiker. Specialiserade spelbutiker är till för redan bitna, och de spel som säljs där likaså. För att komma åt nybörjarna så måste man in i leksaksbutikernas spelhyllor, där de potentiella nybörjarna finns. Och för att hamna där så kan man inte producera en bok, eftersom en bok inte är ett spel. Ett nybörjarspel måste vara "speligt" av kommersiella skäl: det måste vara en box som skramlar betryggande om man skakar på den.

Och det är som sagt var snuskedyrt att producera.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re:Lite skämtsamt...

4. Se vad som hände med Target när de ville vara kreativa och innvoativa och annorlunda. Chronopia är bespottat av en selekt elit, inte för att det är särskilt dåligt, utan för att det vågar vara annorulunda, och för att bilderna inte faller i smaken. Och detta fostrar tanken på att det annorlunda är dåligt, och därför är standardfantasy, D&D eller "Klassiskt DoD", placerat på nnån slafgs piedewstal som det enda rätta. Trålkigt i mina ögon.

Rackarns elitisk man blev då som inte är helt förtjust i vare sig standardfantasy eller Chronopia. :gremlaugh:
Tyvärr kan du nog ha en poäng, lite elitistisk kanske man är. :gremtongue:
Å andra sidan jag har själv nästan, nästan, nästan aldrig sagt att Chronopia är dåligt, bara att jag själv inte gillar det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Nybörjarspel på svenska

Specialiserade spelbutiker är till för redan bitna, och de spel som säljs där likaså. För att komma åt nybörjarna så måste man in i leksaksbutikernas spelhyllor, där de potentiella nybörjarna finns.
Kanske leksaksbutikerna inte är rätt kanal? Kanske man skulle försöka sälja via datorspelsbutikerna? Där har man dessutom en lite äldre målgrupp, det är ju trots allt så att många en en lämplig ålder som potentiella nybörjarrollspelare skulle tycka att det är skitpinsamt att bli sedd i en leksaksaffär.

Jag hörde någonstans att man haft en liknande utveckling i Japan, där man smugit in rollspelen via datorrollspelen.

Iofs så vet jag inte ett skit om branchen, så jag kan ju ha helt fel också...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Faktiskt ingen dum idé

Undrar hur man får fram den idén till Sverok så att de faktiskt kan fatta beslut om saken?

Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp och designa ett nybörjarspel åt Sverok, helt ideellt faktiskt. Om någon annan har lust att göra det grafiska riktigt snoffsigt (även detta ideellt) och Sverok kan bekosta tryck och stå för distribution så...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nybörjarspel på svenska

"Kanske leksaksbutikerna inte är rätt kanal? Kanske man skulle försöka sälja via datorspelsbutikerna?"

Det låter som en vettig idé, men det krävs nog fortfarande något speligt, inte dagens normala bokformat, för att datorspelsbutikerna skulle vara intresserade och för att de presumptiva konsumenterna ska kunna ta till sig produkten.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Bristande företagaranda

Jag tror att mycket av problemet är att de som startar små (roll-)spelsfirmor ofta är just spelskapare/författare. Problemet är att det man verkligen behöver är någon som är bra på och/eller gillar att driva ett företag och det är ju en helt annan sak. Precis som tidigare har nämnts så lär ju rätt snart företagets grundare/chef inte ha nästan någon tid att författa spel ändå, så faktum är att spelskrivarfärdigheten inte ens är nödvändig, huvudsaken är att man vet vad som "funkar" för faktum är att själva spel och modulskrivandet förmodligen ändå lär läggas ut på frilans. (Skulle gissa att 80-90% av allt rollspelsmaterial som ges ut skrivs på frilans basis och bara en bråkdel utvecklas "in-house" hos de olika spelföretagen.)

Tycker att det känns som om många av de konsekvent framgångsrika rollspelsföretagen har just en (eller flera) sådana här buizness-mäniskor, som GILLAR att driva företag, som tycker det är KUL att vara chefer och som om dom inte drev ett spelföretag säkert skulle bli franschisetagare på MC-fiket eller driva någon annan rörelse.

/Bjorn
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
Re: Woodstock

McDonalds gör nya hamburgare varje dag som säljer bättre och bättre. Jag kallar inte restaurangbranschen för "vital" på grund av det.
Restaurangbranschen är ju i största grad vital. Det finns stora kedjor som McDonalds som erbjuder masstillverkad mat samtidigt som det finns en mängd mindre restauranger som erbjuder alternativ. Det dyker också med jämna mellanrum upp nya restauranger som inriktar sig på olika nischer. Många av dessa klarar sig bra. En del går givetvis i konkurs, men så fungerar marknaden. Inte ens de stora jättarna som McDonalds är utan konkurrens för det finns flera jättar som tävlar mot varandra.

Men återigen så tycker jag inte en marknad som inriktar sig på produkter som konsumeras dagligen kan jämföras med spelmarknaden. Äta måste varje individ göra varje dag. Rollspel och kultur måste skapa behov hos kunderna och därmed skapa marknaden.

Den stora förnyelsen ligger på gräsrotsnivå i och med print-on-demand och nätpublicering. Det är här de intressanta grejerna skrivs. Just nu har folk upptäckt att de kan göra saker och få ut dem till andra än sig själva. Än så länge så försöker de att efterlikna De Stora, men jag tror bara att det är en tidsfråga innan det börjar hända verkligt intressanta saker.
Jag hoppas du har rätt, men jag tror det inte (känner mig lite som domedagsprofet :gremtongue: ). Det jag saknar i ditt scenario är något som drar in nya personer till hobbyn, det klarar inte print-on-demand produkter av och det är helt tydligt att det gör inte de stora jättar vi har idag heller. Det finns liksom inte någon dragningskraft.

Men visst, det finns en viss chans att någon glad prick där ute kommer på en fin idé som han för ut på print-on-demand och som sedan kan utvecklas vidare och bli en jätte. Jag ser den chansen som väldigt liten, men jag hoppas...

/Faehrengaust, ska skaffa en skylt med texten "Slutet är nära" på
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Glöm inte SJG!

SJG är en mycket senare uppfinning, även om Steve själv funnits ganska länge. Fantasy Trip etc publicerades väl av något annat förlag?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Nybörjarspel på svenska

Det låter som en vettig idé, men det krävs nog fortfarande något speligt, inte dagens normala bokformat, för att datorspelsbutikerna skulle vara intresserade och för att de presumptiva konsumenterna ska kunna ta till sig produkten.
Japp, kanske till och med ett program för att assistera spelledaren med regler, karaktärsskapande, utrustningslistor och annat. Kanske en världsencyclopedi för spelvärden i datorform? Fast då pratar vi naturligtvis andra produktionskostnader, med god marginal...

Men jag måste nog ändå säga att som distributionskanal så ligger det mer i tiden.
 
Top