Woodstock
"Det kommer ut nya storfilmer varje månad som säljer bättre och bättre. Det är bransch som verkligen är vital."
Glöm inte att du pratar med en filmsnobb. Om en film har en sjusiffrig budget (eller större) och är gjord väster om Ural så är den skräp.
Men för att vara seriös: McDonalds gör nya hamburgare varje dag som säljer bättre och bättre. Jag kallar inte restaurangbranschen för "vital" på grund av det. Visst, jag gillar stora kitschiga filmer med mycket krut, CGI och stunts, men till och med jag erkänner att det mesta Hollywood gör är skräp för massorna som kräks ut enligt en given mall, och jag är inte ett dugg förtjust i de senaste Bruckheimer-produktionerna. Folk som klagar på The Phantom Menace borde se Armageddon och Pearl Harbor för att inse Phantom Menaces djup och konstnärliga värde...
Äurhm... tillbaka till rollspel. Jag tror att det håller på att ske en slags förnyelse av rollspelen
as we speak. Den ligger definitivt inte hos De Stora - Wizards och White Wolf finns för att tillfredsställa den stora massan, och gör det ypperligt. De kanske till och med drar in nytt folk i hobbyn. Det har jag ingenting emot: tvärtom! Det är synd att det inte finns något riktigt nybörjaralternativ i Sverige, bara.
Den stora förnyelsen ligger på gräsrotsnivå i och med print-on-demand och nätpublicering. Det är här de intressanta grejerna skrivs. Just nu har folk upptäckt att de
kan göra saker och få ut dem till andra än sig själva. Än så länge så försöker de att efterlikna De Stora, men jag tror bara att det är en tidsfråga innan det börjar hända verkligt intressanta saker.
Vad som håller på att hända är att en ny gräsrotskultur håller på att uppstå, liknande den i lajvkretsarna som uppstod i början på nittiotalet. Lajv fick en kickstart på området iom att lajv per definition kräver en gräsrotskultur. Det krävs mängder med vanligt folks deltagande för att ett lajv ska bli av. Det är en hobby med en bred folkbas som måste samarbeta, till skillnad från rollspelshobbyn som än så länge är rätt toppmatad.
Så vad som hände lajvarna är ungefär följande: de upptäckte varandra och att de kunde hjälpa varandra att syssla med en intressant verksamhet (lajva). Kommersiella intressenter gav sig sedan in i svängen genom att tillverka resurser åt lajvarna, huvudsakligen i form av rekvisita som lajvarna använder.
Rollspelare håller på att upptäcka varandra på ungefär samma sätt, tack vare snabba kommunikationsmedel. Det här har gjort att vi har börjat kommunicera med varandra, utbyta idéer och utveckla hobbyn. Därmed så har kommersiella intressenter tvingats att ta hänsyn till detta. Vi är inte längre toppmatade. FUDGE och Fuzion är etablerade gratisalternativ till köpta regelverk, det är ett faktum som inte går att komma undan. Till och med Wizards har ju tvingats inse detta genom sin OGL och d20-systemet.
Vi får se var det leder. Det ena scenariet är ett slags drömmål, där kommersiella produkter kan leda in nybörjare i hobbyn och ideella gräsrotsproducenter kan utveckla hobbyn, möjligen med viss support av de kommersiella producenterna, och båda grenarna kan leva i lycklig samexistens. Det andra är det mardrömslika, att kommersiella intressenter tappar intresset, återväxten dör totalt, och kvar är bara en kasse övervintrade hippies som vägrar inse att GothCon är slut och som envist hänger kvar vid print-on-demand och nätpublikation för en stagnerande marknad.