Kul att läsa om åsikter som befinner sig på så olika delar av spektrat.
Jag är ju definitivt mer hemma i ståndpunkt #1, men jag också respektera och förstå åsikt #2. Jag funderar på om det har att göra med hur seriös spelgruppen är, och hur luttrade spelarna är. En av mina grupper är lite av en nybörjargrupp, och här känner jag ett större ansvar som SL att leverera en spännande och rolig upplevelse, och att roliga initiativ bör premieras. Dessutom är vi småbarnsföräldrar och har inte alltid lätt att ses överhuvudtaget. Då vill jag helst inte lägga för mycket tid på att spelarna går omkring och upplever att dom inte vet vad dom ska göra.
Jag föreställer mig att en grupp som kanske ses flera gånger i månaden, och där alla är garvade veteraner, har större tolerans för misslyckanden och att köra fast, och se sina idéer misslyckas.
Faran med att göra äventyret för tillrättalagt är såklart att spelarna snart känner att dom befinner sig i en åkattraktion, och att äventyret liksom vecklar ut sig framför dom, utan att dom egentligen behöver ta särskilt mycket ansvar ("vi kör ju ändå aldrig fast"). Detta är något jag måste ha i åtanke när jag designar datorspel; förr i tiden var folk beredda på att spendera extremt mycket tid åt att försöka hitta en lösning (tänk Monkey Island), medan spelare idag inte har det tålamodet. Så idag vill folk att spelet rullar på ganska friktionsfritt (annars byter man till något annat i Steam-biblioteket) men det får ju fortfarande inte upplevas som easy-mode, för då försvinner ju utmaningen. Det är en balanskonst.