Jag tänker att det finns typ fyra olika grejer här, som är i praktiken väldigt snåriga att skilja på, och eventuellt egentligen är typ samma sak. Men för att reda ut/mynta lite begrepp:
Vi kan kalla det spelkänslor när du som spelare känner saker på grund av hur det går för dig som spelare i spelet, där rollpersonen är ditt verktyg för detta. Det här är samma grej som du känner när du spelar ett brädspel. Du blir glad när det går bra och missnöjd när det går dåligt.
Vi kan kalla det sociala känslor när du som spelare känner saker baserat på hur de andra i gruppen beter sig. Någon beter sig som ett rövhål i spelet och sabbar för de andra personerna runt bordet. Samma fenomen som när någon beter sig illa i en annan situation, typ när någon går före i kön eller fäller nedlåtande kommentarer. Eller för den delen positiva känslor, när någon gör något schysst.
Vi kan kalla det inlevelsekänslor när vi känner saker baserat på den fiktiva situationen i allmänhet. Vi spelar en väldigt sorgsen scen, och du känner dig ledsen, oavsett om din rollperson gör det. Du kanske inte ens har en rollperson, eller din rollperson är inte med i scenen. Det här är samma sak som händer när vi ser på film eller läser en bok.
Vi kan kalla det sann bleed när det är de känslor som din rollperson känner i fiktionen (det är rimligt att tala om att din rollperson har känslor, precis som det är rimligt att tala om att din rollperson har ett bredsvärd) som gör att du som spelare känner någonting. Så om det är en väldigt sorgsen scen där någon har dött, och du som spelare tycker verkligen att den här personen som dött i fiktionen var en riktigt genuint bra och sympatisk person och att döden var tragisk, men din rollperson är en ogin skitstövel som hatade den där personen, och du som spelare i den här situationen känner glädje istället för sorg i den supertrista begravningsscenen, medan du om du hade tittat på en film med samma scen hade känt sorg, då kan vi säga att det är "sann bleed".
Jag tror att den sista där i praktiken kräver väldigt speciella situationer, som den krystade situationen jag gav exempel på ovan, för att kunna särskiljas från de andra. Det gör att det nog i praktiken är ganska svårt att veta om man upplevt "sann bleed" eller inte. Eller ens om den finns. Jag har hört folk säga att de upplevt sådant, där det inte var relaterat till situationen utan verkligen rollpersonens känslor, så jag utgår ifrån att de har rätt. Men jag personligen har aldrig varit med om något sådant, såvitt jag vet.