Krille
Super Moderator
Stopp!
Lugna puckar här. Den här tråden börjar glida iväg från "intressant" till "direkt otrevlig".
Lugna puckar här. Den här tråden börjar glida iväg från "intressant" till "direkt otrevlig".
Ooookej … Du tycker inte att det borde gå en artgräns någonstans mellan en dugong och en steglits? En tångräka och en klippdass? En människa och en myrkott? Det råkar bara vara någon sorts »mer eller mindre slumpvist definierade grupper«?krank said:Så, för mig är indelningen "djur" och "människor" exakt samma sorts mer eller mindre slumpvist definierade grupper som "neger" och "arier".
Jag drar gränsen där mina egna helt egoistiska emotionella band drar gränsen. Jag har aldrig riktigt känt emotionella band till marsvin, kaniner, undulater eller guldfiskar. En del husdjur tycker jag fungerar mer som prydnad, medans andra urartar till att bli mer som familjemedlemmar (som te.x hundar har gjort för mig)....allvarligt, det är ju bara en jycke! Skärp dig!
Och var drar man i så fall gränsen? Marsvin? kanin? Undulat?
"Nej det är MIN älskade GULDFISK!! DÖ FRÄMLING!" *pang*
/Tomas, husse.
Men hallå, du skrev ju att du föraktar människor som förespråkar djurs rättigheter! (Vilket ju är just sådana saker som rätten att inte utsättas för våld och annat otrevligt)Jag har bara hävdat att människan är överlägsen djuren och att djuren i mina ögon omöjligen kan upphöjas till samma nivå som människan.
Jag förstår att det är lite jobbigt ibland att hänga med i trådar och vad som sägs i dem, men du kan väl försöka lite? För min skull?Ooookej … Du tycker inte att det borde gå en artgräns någonstans mellan en dugong och en steglits? En tångräka och en klippdass? En människa och en myrkott? Det råkar bara vara någon sorts »mer eller mindre slumpvist definierade grupper«?
Intressant nog är det ungefär så åtminstone jag ser på "er" också... Jag finner er oförmåga att känna empati med levande, kännande varelser som råkar vara av en annan art än er själva... alarmerande.deras brist på empati för sin egen art alarmerande.
Det hade varit mer rättvist om bild 1 hade föreställt, säg, ett slakteri. Bild 2 föreställer nämligen inte bara motivet "man dödar en levande varelse", utan "man dödar levande varelse i massgrav, omgiven av sina gelikar".Är båda bilderna lika förkastliga och avskyvärda?
Nu kanske jag riskerar att påverka er i ert val, men är den inte ändå så att bild nummer 2 är lite, lite värre än bild nummer 1?
Sant. Dessutom är han orginalet. Missförstå mig rätt; jag gillar Leary och för mig var han en av 90-talets stora komiker, men det är uppenbart att han snott det mesta av sin attityd och stuk från Bill Hicks, allt från hatet mot icke-rökare och joggare, till den rent oresonliga ilskan mot allt han inte gillar, som t.ex. dålig musik och katoliker. Det förhåller sig på precis samma sätt som med att Eddie Murphy snott det mesta av sin stå-upp-reportoar från Richard Pryor.Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Den mannen är kungen av rå och elak sarkasm!
--------------------------------------------------------------------------------
Vettefan om inte Hicks är bättre...
Vi rår över djuren i kraft av vissa egenskaper som ger oss fördelar över dem. Det gör det till exempel möjligt för mig att äga en katt, vilket katten säkert njuter vissa fördelar av. Det gör även att det är troligare att jag tar kål på ett antal djur under min livstid medan jag förhoppningsvis bara behöver frukta att bli dödad av mikroorganismer.Vari ligger då denna absoluta skillnad?
Vad är det som skiljer människan från djuren?
Nej, det har jag inte.Ursäkta om jag är närgången, men har du barn?
Du får tro vad fasen du vill, men den där typen av argument är bland det lägsta jag vet "du har egentligen ingen rätt till en åsikt eftersom du inte är _____ själv". Jag har ingen rätt till en åsikt om Apartheid, eftersom jag inte är afrikan. jag har ingen rätt att uttala mig om förintelsen, eftersom jag inte är jude. Grow the fuck up, och sluta försöka förminska min åsikt. Kom med riktiga argument istället.Jag ska naturligtvis inte tvinga dig till att svara på det, men om så inte är fallet så tror jag att dina åsikter i detta ämne skulle ändras om du skulle bli pappa någon gång.