Varför inte?Poängen gällande Daniels inlägg var ju just att han har olika etik för arter och för mänskliga grupper, och den springande frågan här är: varför?
Ett rent utiliaristiskt perspektiv, således.Det kan hända att jag blir tvungen att välja mellan människors liv och djurs.
ergo: I en situation där jag blir tvungen att välja mellan människors och djurs liv, så väljer jag (oftast) människans.
Ungefär, ja. Eller ja, "ingenting värd" - det finns säkerligen ett (litet) antal användningsområden, så jag får väl nöja mig med att generaliseringen... "har ett begränsat användningsområde".Så generaliseringen att ädelstenar (som grupp) är mer värda än halvädelstenar (som grupp) är ingenting värd för att det finns vissa halvädelstenar som är mer värdefulla än vissa ädelstenar?
Jamen, varför? Varför drar du den kopplingen grupp->individ på det viset?Utgår vi från premissen att människan (som art) > övriga djur (vilket jag gör i detta resonemang) så är barnet, genom det blotta faktum att det tillhör arten människa, också det > övriga djur.
Vettefan om inte Hicks är bättre...Den mannen är kungen av rå och elak sarkasm!
Det är sant att det är så vi människor fungerar - Men är det rätt?vår politiska övertygelse eller vad vi studerat intellektuellt kan inte hindra det faktum att vi på ett väldigt grundläggande biologiskt plan är mer beskyddande mot artfränder.
Maggropar är per definition godtyckliga. Det är i högsta grad ett "varför inte?" eller "därför att jag tycker så" eller "det känns fel".Det måste finnas en skillnad, oavsett om den sitter i maggropen eller om den är backad av ett väl uttänkt resonemang.
De skiter jag i. Jag är bara här för att styra upp och se till att ni inte ballar ut i flamewars, och det kräver ibland att jag slänger ur mig ett och annat argument och påpekanden när debatten saknar dem.Jag tycker att det är ganska vattentätt, fast det leder fram till följdfrågor:
Jag skulle inte slå ihjäl en hund för att äta upp den heller, om inte livet hängde på det.Jag skulle vilja smaka människokött, men jag skulle aldrig slå ihjäl ett spädbarn och äta upp det.
De flesta av oss gör det inte, nej.Vi människor gör det inte till exempel.
Det gör de flesta mänskliga också.Schimpansers sociala agerande går fortfarande ut på att etablera en hierarki (chimpanser sociala liv är intressant i övrigt också).
Först vill jag bara säga att det är intressant hur många som på något sätt antar att jag, i och med att jag anser att vi och djuren är lika mycket värda, på något sätt vill attackera "människovärdet". Jag vill inte sänka människor till djurens nivå vad gäller det etiska - tvärtom vill jag öka djurens.Kan du då istället presentera några hållbara argument (det vill säga, inte bara angripa våra) för att människan ska vara värd lika mycket/lite som ett djur?
Är hunden ett hundår eller ett människoår gammal? Jag skulle gissa att jag, om jag tvingades välja, skulle välja att döda barnet. Om jag inte har något band till någon av dem, och de är lika gamla, och de i mina ögon är lika mycket värda - då blir det antingen slantsingling eller så går jag på vilken som är sötast. Det senare är inget försök att få söthet att framstå som ett allmänt ideal att bygga en etik på, utan helt enkelt att jag betydligt snabbare formar just emotionella band till saker som är söta. Och hundar är sötare än barn, alla gånger.Om du tvingades till valet att döda ett ettårigt människobarn och en ettårig hund, där du inte har några emotionella band till någotdera, vilken skulle du välja?
Om du talar om vilken moralisk kompass du har för tillfället så kan jag nog ge dig ett ja eller nej. Annars får jag drämma till med ett bestämt vikingskt kanske!Det är sant att det är så vi människor fungerar - Men är det rätt?
Pacifism, är väl det närmaste jag kommer en uttalad "lära". Och en god skopa anarkism i grunden.Vartåt lutar du, etiskt?
Jag trodde inte att jag skulle behöva förklara för dig vad en generalisering är. Om en generalisering var tvungen att vara sann i alla upptänkliga fall för alla upptänkliga individer skulle det inte längre vara en generalisering.krank said:Ungefär, ja. Eller ja, "ingenting värd" - det finns säkerligen ett (litet) antal användningsområden, så jag får väl nöja mig med att generaliseringen... "har ett begränsat användningsområde".
För att du envisas med att dra in individer när jag vill diskutera arter.krank said:Jamen, varför? Varför drar du den kopplingen grupp->individ på det viset?
Jag intresserar mig som sagt inte för individnivå (om det skulle ha undgått någon). I valet mellan en påse okända ädelstenar och en påse okända halvädelstenar skulle jag välja ädelstenarna.krank said:Det du säger nu är ju att du i valet mellan en ädelsten och en halvädelsten väljer ädelstenen även om halvädelstenen är mer värd i reda pengar. Intressant...
Varför i hela friden då? Vad har det för betydelse för mitt resonemang att arter kan jämföras med varandra utan att gå ner på individnivå?krank said:Testa ett tankeexperiment: Byt ut "djur" mot "neger" och "människa" mot "arier" i ditt tankesätt, och se hur det funkar.
Gjorde de? Alla nazister? Gud, vad du generaliserar.krank said:Nazisterna drog raka linjer mellan vad man menade var mer resp mindre användbara "raser"...
1.000 Godwin-poäng till dig.krank said:Grejen är den att det är lite så, ärligt talat, som jag upplever de som drar knivskarpa gränser mellan djuret "människa" och "alla andra djur" som grupper.
Problemet är att jag inte kan gå med på att artskillnaderna gör såpass stor skillnad, eller för den delen de värderingar du lägger in i att ha de egenskaper du menar utmärker "arten" som kallas "människa".Varför i hela friden då? Vad har det för betydelse för mitt resonemang att arter kan jämföras med varandra utan att gå ner på individnivå?
Se min post om min egen ståndpunkt en bit längre upp. Jag anser att de är lika mycket värda, och att man i allmänhet bör undvika att värdera individer, "raser" "arter" eller vad man nu kan tänkas vilja generalisera eller värdera.Om du inte vill dra någon gräns mellan människor och övriga djur, då måste du ju tycka att det finns människor som är mindre värda än, låt oss säga, sekreterarfåglar och bokskorpioner.