Åfan. Det verkar som att prioriterande av människor inte är så självklart som jag trodde.
Jag kanske bara inte har tillräckliga emotionella band till ett djur för att döda en människa till förmån för det. Jag har ju en katt, men han har blivit så himla gnällig och neurotisk nu så det känns som det skulle vara en okej grej att ha ihjäl honom. (Bara en sådan sak tyder ju på att jag värdesätter honom som vän, men inte som levande varelse, förstås)
På sin höjd kanske jag skulle välja att trycka på en knapp som dödar en okänd människa istället för att ha ihjäl min katt, men det tvivlar jag på, faktiskt.
Men hur kan du säga att det inte är fel att göra emotionella val? Halva vårt rättsystem bygger ju på att hindra folk från att göra emotionella val, och med goda anledningar.
Jag kanske bara inte har tillräckliga emotionella band till ett djur för att döda en människa till förmån för det. Jag har ju en katt, men han har blivit så himla gnällig och neurotisk nu så det känns som det skulle vara en okej grej att ha ihjäl honom. (Bara en sådan sak tyder ju på att jag värdesätter honom som vän, men inte som levande varelse, förstås)
På sin höjd kanske jag skulle välja att trycka på en knapp som dödar en okänd människa istället för att ha ihjäl min katt, men det tvivlar jag på, faktiskt.
Men hur kan du säga att det inte är fel att göra emotionella val? Halva vårt rättsystem bygger ju på att hindra folk från att göra emotionella val, och med goda anledningar.