Att kvinnor är fysiskt svagare än män.
Vill gärna ha med kvinnliga svärdsmästare utan att för den sakens skull omarbeta hela ”könsmaktsordningen”.
Eftersom jag brukar ta på mig hatten att representera den unkna sidan när det gäller mångfald och representation, så vill jag säga att det här har jag inga problem med alls!
Kvinnor är fysiskt svagare i genomsnitt och på gruppnivå. Det behöver inte säga något om individen (speciellt inte på en så grov skala som 3T6).
Jag hade haft problem ifall det ofta förekom att man tog ut 100 män och 100 kvinnor, tränade dem på samma sätt under ett år, ställde dem mot varandra i något fysiskt ansträngande (tornerspel) - och att utfallet blev helt jämnt. Men så använder man ALDRIG regelsystemet för rollpersoner.
Jag vill gärna leva med illusionen i fantasy-rollspel att skicklighet spelar mer roll än utrustning eller andra grundläggande fysiska attribut. Jag vill att en lättklädd svärdsmästare beväpnad bara med en dolk ska kunna besegra både en fullt utrustad riddare eller en stor björn. Det tycker jag är roligt. Så ser det ut på film. Svärdsmästarens kön är då helt ointressant.
I vår värld - när vi jämför män och kvinnor fysiskt - så tenderar det att vara i idrott. Alltså extremt väl definierade förutsättningar, och extremt fokuserad träning. I tennis eller golf: den bästa kvinnan i världen kan antagligen inte slå någon av de 250 bästa männen. Men nästan inga män kan heller slå några kvinnor som är top-100 i världen. Det betyder i fantasy-termer att en kvinnlig svärdsmästare (som kanske är top-100 i världen) kommer besegra nästan vilken man som helst.
Vi ska också komma ihåg att en anledning till att kvinnor inte kan konkurrera med män i elitidrott är att de inte tränar med män, och inte tävlar mot män. En kvinnlig svärdsmästare har med all sannolikhet mött - och dessutom överlevt - motståndare av båda kön redan från början.
Det var lite långt, om en liten grej. Jag tycker verkligen det vore synd om någon ser några logiska/historiska problem med framgångsrika kvinnor i fantasy-världar.