Alltså, utan att gå in på för mycket detaljer så gör ju ringens form (väggar men inga hörnor) att du bara kan fånga nån i en hörna mellan marken och väggen - vilket gör liggande tekniker lite bättre och stående lite sämre. Ronder gör att du kan vara taktisk på ett sett som du inte kan vara om det inte är sport, samt vad sommaren får/inte får bryta för, vad du inte får göra, att det är en mot en och båda har susp och tandskydd, väger typ lika mycket och till sist men inte minst måste bete sig sportsligt.
Alltså jag argumenterar inte för att det är en bra sport-ifierng av att slåss. Och att det tydligt visat att massor av McDojo nonsens med särskilda hemliga tekniker inte har något att komma med. Men det är inte så likt verklighet som både sporten i sig och särskilt fans av den vill få det att framstå som.
Nja.
Så ringens form är ju olika beroende på organisation, vissa kör oktagon, andra mer rund utan direkta hörnen och många kör klassisk boxningsring, även sett en mer skålformad i nån obskyr organisation.
Det förändrar inte vilka kampsporter som dominerar, så även om du ändrar formen så blir liksom inte kung-fu, aikido eller systema det effektiva.
Samma sak med rondtid, finns olika även här. Även om rondtiden togs bort helt så skulle det inte förändras. Också värt att tänka på att när man tränar så är rondtiden inte så relevant. Jag har tränat mycket mma utan att ha avsikt att tävla, så aldrig fokuserat på tekniker eller taktik för att stämma in på viss tid.
Angående skydd så är det ju en säkerhetsgrej, men återigen gör det inte kampsporten mindre effektiv om man då hade möts utanför ringen. En mma fighter kan sparka nån i pungen om han nu skulle vilja göra så.
Så visst finns det regler när man tävlar. Men jag har då inte sett någon indikation på att det finns mer effektiva kampsporter därute än mma. Väldigt tydligt att boxningsbaserade kamsporter är mest effektivt ståendes och att bjj samt brottning är det som gäller i övrigt (går såklart att använda annat också, men tittar man på volym så blir drt tydligt).