Det blev en produktiv helg!
01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
06. Regler [NY!]
08. Spelvärldar och Kampanjer
Nu är även reglerna (hur man slår tärning, hur man slåss, hur man använder sina krafter) layoutade, som ni ser. Preliminärt, iaf.
Några saker:
- En sån där bakom-kulissernasak: För att minska mängden extrajobb när underrubriker hamnar högst upp på en sida har jag minskat topp-marginalen med 2mm och gjort så att baslinjerna utgår från 2mm från toppmarginalen. Det gör att den första raden på varje sida är lite, lite högre - det syns inte för er som läser, men för mig som layoutar gör det skillnad. Tidigare fick jag manuellt öka storleken på alla textrutor som började med en rubrik, nu slipper jag det.
- Noterar att om man ändrar på vilka rotlager som finns i Illustrator så får länkningen tuppjuck. Den resettar alla bilder till att ha samma lagersynlighet. Och eftersom jag har en fil med många lager och artboards till kapitlet Rollpersonen så skapade jag mig tydligen en massa extrajobb när jag lade in ett rotlager med Daylighters skada. Note to self: Bestäm alla rotlager INNAN placering i InDesign.
- Har lyckats täcka upp sidorna någorlunda. På en del sidor blir det dock lite knepigt; texten går inte hela vägen ner till nedre marginalen, men jag kan inte få den att göra det heller för att det är typ en bild eller en tabell eller nåt på nästa sida. Typexempel på där jag hade velat ha lite småillustrationer. Men jag får stå ut.
- Jag har försökt vara konsekvent med fyrkantsindragen, men mottar gärna kommentarer. Ska t.ex. inskjutna exempel ha fyrkantsindrag på första raden? Hur är det med listor och andra uppräkningar?
- Jag har försökt använda typografiskt korrekta tecken för em dash och ellipsis etc. men om jag missat något, skrik till.
- Samma sak med mellanslag före måttenheter och procent, etc. Alla såna "skrivfel" är intressanta ifall ni ser dem. Ni behöver inte skriva var ni hittat saker; skriver ni det felaktiga så kan jag söka efter det.
- Kapitel 07 och 09 börjar se någorlunda redo ut. De kommer nog att layoutas under veckan. Tisdag är inte en helt orimlig dag för någon av dem att dyka upp. Min förhoppning är därmed att bli klar med preliminär layout av regelkapitlen (1-9) denna vecka, och att hinna påbörja spelvärldskapitlen (10-19) senast i helgen. Lite beroende på när mina sista två illustratörer levererar.