Idag har jag hittills mest kollat på färgprofiler. Efter bra hjälp från Arfert och Sum Caligini så har jag nu kollat alla mina färgbilder för att se hur de kommer att funka i CMYK.
Jag är visserligen färgblind, men jag ser förhoppningsvis ändå skillnader i kontrast och så. Framför allt två bilder blev märkbart sämre. Mest handlade det om highlights. Så jag fuskade!
Jag tog helt enkelt och kollade vilka delar av bilden som "försämrades". Jag markerade de områdena, gjorde ett nytt lager, fyllde med vitt, lekte med genomskinlighet. Jag vet att det säkert inte var rätt sätt... Nummer 1 är originalet, nummer 2 är rak konvertering till CMYK, nummer 3 är den där jag applicerat min process.
För den andra bilden gjorde jag något helt annat; det problem som fanns var ju framför allt att detaljer försvann på tjejens topp. Där lade jag in ett "selective color"-lager, och gjorde så att Green fick mindre Cyan och mer Magenta, men bara på området som var hennes topp (jag maskade).
Sedan tillplattning och konvertering.
Det blev lite annan färg på toppen, den blev lite mörkare och så (och mitt färgseende missar säkert andra förändringar) men jag återställde iaf en del av de förlorade detaljerna.